hoe lang voor je kindje doorsliep op borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door debby82, 17 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Hoi hoi,

    volgens mijn cb slaapt op mijn zoontjes leeftijd (5 maanden) zo goed als 100% van de flesvoedingkindjes door en 80% van de borstvoedingskindjes.
    Mijn zoontje slaapt van 23 uur tot 4 uur zonder voeding. Geen super ramp dus, vind het al fijn dat ie er 5 uur tussenlaat.
    Mijn dochter sliep op flesvoeding toen al van 19 uur tot 7 uur (en die was een stuk lichter).
    Ik vind het geen ramp dat mijn zoontje nu nog niet doorslaapt maar vraag me af, wanneer dan wel? Mijn fysiotherapeute geeft nog borstvoeding aan haar zoontje van 3,5 jaar en die slaapt nog steeds niet door... dat is wel een beetje mijn schrikbeeld ;)

    groetjes

    Debby
     
  2. mupet

    mupet Fanatiek lid

    12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn kleine heeft nadat ik gestopt was met bv geven al snel kunstvoeding gekregen

    hij sliep daarop pas met 8 maanden door

    dus lijkt me wel heel sterk dat flesgevoede kindjes bij 5 mnd al 100% doorslapen...

    dan lijkt het net alsof kindjes beter slapen op kunstvoeding, wat volges mij echt vaak ook Niet zo is. Tuurlijk is bv wel sneller verteerbaar maar ik vraag me af waar dat op gebasseerd is. (het doorslapen bij 5 maanden op kv he;))

    En ja een kindje van 3,5 die nog niet doorslaapt lijkt me ook wel erg lang/vermoeiend!
     
  3. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Doorslapen is ook 6 uur slaap achtereen he, geen klokje rond ofzo.

    Hier doorslapen vanaf 6 weken, dat was met 3,5 maand afgelopen. Inmiddels slaapt hij van 19.30 tot ongeveer 8 uur met een voeding tussen 3 en 4 uur 's nachts.
     
  4. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mupet het was ook zo goed als 100% ;) volgens de wijkverpleegkundige zat er toch echt een duidelijk verschil in fles- en borstkindjes. Persoonlijk denk ik niet dat het komt doordat het lichter verteerbaar is maar omdat borstkindjes vaak s nachts bijtanken. Ik denk dat mijn zoontje s nachts veel meer drinkt dan overdag... maar ja je kunt het niet beinvloeden he?
     
  5. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ohjeee.. hierop zal je heeeeeeeeeeeeeel veel reacties krijgen. Doorslapen? Hoezo? Dat is heel normaal als je met 6 maanden nog niet doorslaapt. Persoonlijk vind ik het onzin maar goed, dat is voor veel mama's niet het gewenste antwoord.
    Doorslapen is voor mij minimaal 8 uur achter elkaar... in ons geval van 23:30 tot 8:00

    Mijn kids zijn gaan doorslapen op borstvoeding met 6,5 week en 7,2 week. Ik ben een paar weken daarna over gestapt op kunstvoeding en ze zijn altijd blijven doorslapen (ze zijn nu bijna 3 en 14 maanden). Mijn principes?

    - wekenlang 7-8 voedingen per dan aanbieden (dus niet op verzoek)
    - 's nachts niet gelijk aan de borst
    - troosten niet met de borst maar met een speen (na 3 weken)
    - zelf in slaap laten vallen (niet op de arm)
    - kindje de kans geven om zelf weer in slaap te vallen (even jammeren: niet gelijk voeden)
    - nooit laten huilen maar aanleggen is niet per definitie de oplossing.
    - overdag gereguleerd slapen (dus ook niet op verzoek)

    wel van belang: mijn kids waren 3800 en 4100 gram bij de geboorte

    Er zullen veel mama's zich hier niet in kunnen vinden maar hier werkte het prima en ik heb heel makkelijke slapers en eters.

    @Debby, je kunt je kindje toch leren om overdag genoeg te drinken en 'savonds / 's nachts minder? Tenminste, ik deed dat wel hoor. Afkoppelen en nee, ik heb ze nooit laten huilen.
     
  6. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    cygnet ik zou ook wel graag willen dat mijn zoontje gaat doorslapen hoor haha, normaal of niet ;)
    mijn zoontje valt sinds deze week heel goed in zijn bedje in slaap zelf (daarvoor wel altijd in slaap gewiegd) en als hij wakker wordt probeer ik altijd eerst de speen maar om 4 uur s nachts pikt ie die niet meer, dan wil hij echt drinken...
    overdag gereguleerd slapen lijkt me wel lastig, want als sam niet moe is dan slaapt ie gewoon niet...
     
  7. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    sja afkoppelen zou misschien wel gaan, maar het probleem is dat als ik hem aanleg dan neem ik mezelf altijd voor om niet in slaap te vallen maar goed ik val dus toch in slaap en wordt na een half uur wakker van zijn gejammer, dan draag ik me om, andere borst en wordt zo om 7 uur samen met hem wakker...
    misschien moet ik eens rechtop gaan zitten...
     
  8. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Nee, een kind wat niet moe is gaat niet slapen maar je kunt wel zorgen dat slaapjes niet te lang zijn (met 5 maanden is dat wat lastiger dan met een week of 5). Mijn kindjes zaten met 10 weken in een heel voorspelbare routine en dat zitten ze eigenlijk nog steeds.
    Ze zijn dus gewoon geconditioneerd... tja, mensen he? ;)
     
  9. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    sja... hij slaapt hier 3 keer een uurtje ofzo denk ik. Dus ook niet heel lang. En ik probeer het wel een beetje te regelen nu als ik thuis ben, probeer hem rond dezelfde tijden in bed te leggen steeds... maar ja, is pas sinds een week dat hij in zijn eigen kamertje wil slapen.
    Ik had dit wel eerder kunnen proberen maar de eerste 3 maanden wilde meneer echt alleen maar tegen mij aan slapen en anders blerde hij het hele huis (inclusief slapende dochter) bij elkaar...
     
  10. Madelon84

    Madelon84 Niet meer actief

    dit werkt(e) misschien voor jouw kinderen, maar denk dat jij wel een beetje mazzel hebt gehad;)
    ik ben het wel met je eens dat je snachts op een gegeven moment eerst kunt proberen te troosten evt met een speen ofzo en niet meteen aanleggen.
    maar je hebt als ouder echt niet volledig invloed erop, misschien was het bij jou ook goed gegaan als je wel had gevoed op verzoek en idem met de slaapjes.

    mijn zoontje sliep trouwens door op bv met 2 maanden. vanaf 5 maanden tot 9 maanden kwam hij weer voor een nachtvoeding. sliep daarna meteen verder dus ik vond het niet zo erg. ik ben van mening dat hij het gewoon nodig had (misschien om bij te tanken)
    Hij ging toen ook absoluut niet slapen zonder bv ook al probeerde ik meerdere malen de speen of een beetje water. want natuurlijk heb ik dat wel geprobeerd om hem door te laten slapen. misschien had het doorkomen van de tandjes er ook wel mee te maken.
    na 9 maanden ging het ineens weer goed. maar toen at hij ook meer en beter overdag incl. brood.
     
  11. fafa

    fafa Niet meer actief

    @Cygnet: vooropgesteld: dit is geen commentaar op hoe jij het het hebt aangepakt met het slaap- en eetritme van je kinderen hoor, en als het voor jullie werkt; all the more power to you. Maar hoe weet je zeker wat oorzaak en gevolg is? Je zegt dat je hele makkelijke slapers en eters hebt, maar heb je makkelijke slapers gekregen omdat je een vast "slaapschema" hebt geintroduceerd of pikten je kinderen een vast slaapschema omdat ze van nature al makkelijke slapers zijn?

    Oftewel: misschien werkt dat voor jouw kinderen wel, maar voor een ander niet?

    Hier ook een kindje van (bijna) 5 maanden dat nog 1 of 2x per nacht een voeding krijgt. Moet er ook niet aan denken dat ze dat niet meer wil; als ik niet iedere 5 uur geleegd word kan ik sowieso niet slapen ;)
     
  12. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Vroeg doorslapen is fijn maar het is niet ábnormaal dat een kindje van 5 maanden nog niet door slaapt.

    Dat 100% van KV kindjes met 5 mnd doorslaapt lijkt me onzin. Ik ken er veel in mijn omgeving die dat niet doen. Mijn buurjongetje met 14 maanden en vanaf t begin KV slaapt nog niet door bijvoorbeeld.

    Onze dochter (BV) sliep met 9,5 a 10 mnd door. Niet elke nacht, maar met die tijd toch wel denk 7 op de 10 nachten.
     
  13. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Ik sluit me aan bij Cygnet, ook ongeveer zo gedaan. Lucas sliep met 9 weken door, Benjamin al wel iets eerder, maar die sliep dan van 21.00-04.00. Sinds 2/3 weken maken we hem wakker rond 23.00 en slaapt hij de nacht door tot een uur of 7.
    Vanaf 6 mnd liet Lucas zelf de laatste voeding vervallen.

    Hier ook twee mannetjes van 3850 en 4100 gram bij de geboorte.

    En het is zeker voor een deel geluk hebben, maar ook een stukje conditioneren. Hier hebben mijn kids het trouwens wél nodig dat we ze 'gedoseerd' lieten/laten huilen bij bijv. het in slaap komen of tussendoor wakker worden.

    (don't shoot me ;))
     
  14. Saskia1982

    Saskia1982 Fanatiek lid

    28 aug 2008
    1.902
    0
    0
    Brielle
    Lana sliep met een paar weken al door, op BV toen nog, dus dat hoeft echt geen probleem te zijn.
    Ze is ook niet opeens langer of meer gaan slapen toen ik was overgestapt op KV..
     
  15. mupet

    mupet Fanatiek lid

    12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    @debby ik denk dat je best kunt proberen om te kijken of je kleine overdag misschien wat meer wilt drinken, als je denkt dat dat misschien effect zou kunnen hebben op het drinken snachts.

    misschien als jij hem een x extra aanlegt op jou verzoek overdag, dat hij dan snachts beter slaapt omdat ie dan minder nodig heeft?

    hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn dat het werkt, maar ik zou het best proberen als ik jou was :)
     
  16. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Dat kan natuurlijk heel goed. Mijn omgeving toont me wat anders aan. Van alle mama's die een vergelijkbare methode hebben gevolgd zijn alle kindjes gaan doorslapen voor 13 weken (dat zijn inmiddels 11 kindjes bij elkaar). Van alle mama's die op verzoek voeden (dat zijn er een stuk of 5 die ik ken) sliep er één door met 3 maanden.. en de anderen alles tussen 6 en 22 maanden!
    Ik zou het wel weten ;)

    Ik ben trouwens zelf een hele slechte slaper...
     
  17. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hmmm cygnet ik ga het wel een beetje proberen dan... zou echt fijn zijn als hij door zou slapen...
     
  18. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    o trouwens ik voed overdag al om de 2,5 a 3 uur en s avonds krijgt hij een flesje van 200ml afgekolfte melk met rijstebloem...
     
  19. fafa

    fafa Niet meer actief

    Ik ook... doe mij maar een nachtvoeding :) anders moet ik 's nachts op voor een kolfsessie, da's nog veel rotter.

    Maar mijn gevoel zegt trouwens ook dat het sturen van de natuurlijke behoeftes op korte termijn inderdaad wel het gewenste resultaat kan hebben, maar ik vraag me wel af wat de gevolgen daarvan zijn op langere termijn: heeft een op verzoek gevoed kindje later misschien niet minder kans op overgewicht omdat het lichaam beter heeft leren inspelen op de eigen behoeftes? Misschien niet hoor, ik heb de wetenschappelijke studies er niet op nageslagen (als die er al zijn), maar dat kan ik me zo voorstellen.

    Ik vind het een beetje vervelend dat je nu net doet of het heel dom is als je je kind niet conditioneert om te laten doorslapen. Maar een ieder moet toch doen wat zn gevoel hem ingeeft? En bij mij is dat een nachtvoeding... prima toch?
     
  20. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    fafa ik vind eigelijk niet dat cygnet zo overkomt hoor...

    heb jij er echt zo veel last van als je een nachtje niet voedt?
    in het begin had ik dat wel maar nu helemaal niet meer hoor...
    1 dag in de week slaapt mijn zoontje bij mijn ouders en dan ga ik s nachts echt niet kolven hoor. Om 8 uur zijn mijn borsten dan wel mega vol en dan ren ik naar de kolf, maar s nachts heb ik er geen last van.
     

Deel Deze Pagina