Mijn dochter heeft vanaf dag 1 FV gekregen en sliep door met 4 weken. Mijn zoon krijgt BV en die zie ik vanaf volgende week nog niet doorslapen, aangezien hij nu ook 's nachts gewoon nog om de 3 uur komt (ok, vannacht kwam hij na 3,5 uur, maar de voeding daarna na 2,5 uur, dus dat hief elkaar mooi weer op, LOL ). Ach, hij slaapt bij ons op de kamer, dus ik hoef mijn bed niet eens uit om hem te voeden en met een half uur ligt hij weer in zijn wiegje, dus ik vind het wel prima.
Hier schrok ik echt van toen ik info aan het zoeken was over bv en ik werd er echt misselijk van...dit vind ik zo niet kunnen: "Reclame voor vervangingsmiddelen voor borstvoeding en moedermelk is gevaarlijk voor de gezondheid en het welzijn van kinderen. Door reclame te maken voor kunstvoeding of door het verheerlijken van het geven van moedermelk met de fles worden kinderen blootgesteld aan gevaren voor hun gezondheid." En daarom vind ik het dus moeilijk om als hier "feiten" worden vermeld, het te onderscheiden van "meningen". En dat maakt het soms heel moeilijk om over bv te discuseren. Er wordt een topic geopend met de vraag "hoe lang voor je kindje doorsliep op borstvoeding?" en dan krijg je het antwoord dat normale, gezonde, borstgevoede en samen slapende kinderen slapen niet 'door' Wat voor kind heb ik dan? Een abnormaal, niet-gezond, borsgevoede, alleen slapen kind? (ik veroordeel niemand, maar dit zie ik als onzin)
Je hebt gelijk, qua sfeer is het hier nog redelijk goed, maar ik word gewoon moe van die eeuwige discussie en altijd aangevallen worden. Als je graag nachtvoedingen wil laten vallen, word je aangekeken en wordt er gezegd dat je je kindje niet snapt. Nou sorry hoor, ik heb het idee dat mensen in dit topic juist naar hun kindje luisteren en kijken, maar ook zichzelf niet uit het oog verliezen. En ik word gewoon moe van die beweringen als "die slokjes om die paar uur juist zo gezond zijn" en dan verwijzen naar een artikel van borstvoeding.com. Alsof dat de heilige bijbel van borstvoedingsmama's is. Ik heb al zoveel onwaarheden gelezen op die website... En het is allemaal zo subjectief geschreven veelal zonder verdere bronvermeldingen naar relevante onderzoeken of wat dan ook. Het zojuist genoemde artikel is ook weer zoiets. Dingen als "Jonge primaten worden vaak op het lichaam van de moeder gedragen en slapen jaren na de geboorte bij haar, vaak tot ruim nadat ze van de borst zijn." en "Normale, gezonde, borstgevoede en samen slapende kinderen". Het is allemaal zo suggestief. Het is allemaal leuk en aardig dat die aardige mevrouw van het artikel de mens vergelijkt met apen en zegt dat wie bij voorkeur drie tot vier keer per uur, elke keer een paar minuten, zouden moeten laten drinken, en eigenlijk totdat het kind 6 of 7 jaar is. Tsja, het is maar net wat je normaal vindt.... (en geef onze culturele opvattingen dan maar weer de schuld... feit is: we zijn geen apen) Ook dingen als "Er bestaat ongetwijfeld een grote kloof tussen datgene wat wij vanuit onze eigen culturele bagage meedragen en dus verwachten van het slaappatroon van een jong kind (voorlezen, instoppen, licht uit en ze acht uur lang niet meer zien) en hoe een gezond, normaal kind in werkelijkheid slaapt." geven me de kriebels. Alsof het zo zwart-wit is. En alsof een kindje dat 8 uur slaapt niet gezond of normaal is...
Oh en trouwens, bedenk ik me nu pas: dat artikel geeft ook helemaal geen antwoord op de vraag waarom die paar slokjes zo gezond zijn! Het geeft alleen aan waarom je samen zou moeten slapen...
Dochterlief heeft hier de gehele borstvoedingsperiode (3 maanden) bij ons in de kamer gelegen Eerst vanwege de nachtvoedingen en daarna omdat ik het wel fijn vond Heb haar ook alleen maar naar haar eigen kamertje gedaan, omdat ik het belangrijk vond dat ze overdag niet meer bij mij beneden sliep, maar in dr bedje. En nadat ze overdag gewend was in dr bedje te liggen, heb ik haar daar 's nachts ook neergelegd. Deuren wagenwijd open, dat wel Ze lag dus maar 3 meter verder dan toen in de wieg, maar vond het ook wat ver
I know Ik heb wel veel info van bv.com gehaald, maar hoe meer ik lees, hoe meer ik twijfel aan de integriteit van die site. Het is inderdaad heel erg zwart-wit. En ik irriteer me mateloos aan het woordje "ik". En we leven niet meer in de rimboe Tja..ik zal er zelf mijn "waarheden", "feiten" en "meningen" uit moeten filteren en daar las ik dus die site voor. Dus die site staat niet meer in mijn favorieten. Ik vertrouw nu maar op mijn eigen instinct...
Doe ik ook hoor. Ik vertrouw op mijn gevoel en soms staan er wel degelijk handige dingetjes op, ik filter ze ook. Éen ding dat me vooral is bijgebleven is dat volgens een artikel op die site, borstvoeding geven een voldoende anticonceptie is. Nou, ik ben zelf het levende bewijs dat dit NIET zo is (mijn zus en ik schelen 13 maanden)
WTF??? Echt? Wow, ik ben snel afgetaaid op bv.com omdat de objectiviteit nul komma nul is (wat niet wil zeggen dat er allemaal onzin op staat maar de toon staat me zeeeeer tegen).. dus ben deze nooit tegen gekomen. WOW, dat is wel heeeeel erg en zou voor iedereen een teken moeten zijn om toch in ieder geval wat vragen te stellen bij de inhoud van de site!
Maar het is toch niet omdat jouw moeder zwanger geworden is met BV dat het niet betrouwbaar is? Er zijn ook al mensen met de pil zwanger geraakt, maar toch is het een vrij betrouwbaar anticonceptiemiddel, toch? Als je BV wil gebruiken als anticonceptie, is dat de LAM-methode en die is minstens zo betrouwbaar als de pil maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en dit strikt toepassen. Mij lijkt het niets omdat ik er de 'discipline' niet voor zou hebben..
Mijn dochter kwam met 9 maanden nog steeds elke 3 uur, nou toen was ik er echt wel klaar mee hoor want dat was echt 100% gewenning. Ik ben ook maar een mens en heb ook mijn uren slaap nodig. Ik heb eerst de nachtvoeding weggelaten en daarna de late avondvoeding. Dat ging na een paar dagen wakker worden en troosten (zonder voeding dus) al heel snel heel erg goed. Nu slaapt dochterlief over het algemeen van 19.30 tot 6.00, drinkt dan en slaapt door tot 8.00 uur. Echt een heerlijkheid. En ben blij dat ik heb doorgezet, anders had ik haar nu nog steeds elke 3 uur aan de borst gehad en ik vind een hoop leuk, maar ik ben ook maar een mens
Dat staat echt niet alleen op bv.com hoor en dan gaat het erom dat zolang je 8 voedingen per etmaal geeft en er niet meer dan 3 uur tussenzit dat je de eerste 3? maanden (uit mijn hoofd) niet zwanger zou kunnen raken. Dat is gewoon aangetoond.... wat niet wegneemt dat ik het risico niet wilde nemen overigens.
Ook niks voor mij hoor! Maar bij stellen zoals ons, is het echt niet betrouwbaar! Wij hoeven elkaar maar aan te kijken, zonder anticonceptie en voila
Volgens mijn gyn is het niet betrouwbaarder dan voor het zingen de kerk uit gaan. Dus ik ga liever op het advies van mijn gyn af, dan een berekening...maar da's persoonlijk
Gutteguttegut, begrijpend lezen is niet jouw ding he? Wat jij nu aanhaalt, staat niet onder: "Frequentie van voedingen", dat is waar ik naar verwijs. In mijn bericht van vanmiddag haal ik daar een stuk uit (jaja, dat stuk in cursief) en dan vraag je: "Hoezo zijn die paar slokjes zo gezond?". Kijk, als je het allemaal niet wiltbegrijpen en toch vind dat jij het allemaal zo goed doet, prima, maar laat dit topic dan links liggen, dan kunnen de mensen die het wel zinnig vinden er verder op door gaan. Dank. Jouw waarheid is dat het goed is dat zeer jonge zuigelingen al de klok rondslapen en dat een half jaar borstvoeding geven meer dan zat is. Pffff.... jij snapt niks van borstvoeding. Nu wordt er weer bewust een topic over borstvoeding verstierd, werkelijk waar briljant!:x