Het zal inderdaad sowieso zoeken zijn naar een ritme de eerste maanden, het lijkt me ook heel lastig af en toe om mijn aandacht te verdelen. De geboorte van onze dochter was ook een hele gebeurtenis, maar die kon ik 24/7 aandacht geven, dat gaat met een tweede natuurlijk niet. Maar het komt vast goed . En inderdaad, die vrijheid ben je ook weer voor een tijdje kwijt. Openbaar voeden doe ik ook vrijwel nooit, alleen als het niet anders kan (in een vliegtuig )
En je gaat maar door he? Jij vraagt ergens om, ik geef eerst een link, snap je niet. Dan haal ik een stukje tekst aan, snap je niet. Dus geef ik weer die link met naam en toenaam onder welk kopje staat waar je naar vraagt; geduldig en objectief. Ik geef jou juist een link omdat als ik het beredeneer vanuit mijzelf dat ook weer niet goed is volgens jou. Vervolgens ga je hele stukken tekst lopen schreeuwen die er helemaal niet toe doen. Anderen gaan daar vervolgens op in en komen met nog weer andere zaken aan waarom die ene bepaalde site (waar ik toevallig naar refereer) zo idioot is, weer een ander gooit nog meer olie op het vuur en de situatie zoals die nu is, is geboren. Ik sta altijd open voor andere meningen -mits redelijk- oordeel niet en zeg nooit: "ik vind dat en dat". Maar je moet dat wel willen zien. Jij vindt mij een propagandist, prima, maar dan heb je wel een verkeerde bril op. Jij voelt je juist heel gauw aangevallen als het om algemene feiten gaat over borstvoeding, maar die niet in jouw straatje passen. Maar als je echt zou vinden dat je het allemaal zo goed doet, dan zou je je niet steeds zo aangevallen moeten voelen! Ik val jou over je borstvoeding niet aan. Ik ben gewoon een moeder die borstvoeding geeft hoor, verder niet.
@zogelukkig maar wel een moeder die borstvoeding geeft met een behoorlijk uitgesproken mening. ik bedoel de opmerking je hebt geen verstand van borstvoeding gaat natuurlijk helemaal nergens over. (weet niet meer precies hoe je het zei) iedereen z eigen mening en knap dat jij al 2 jaar borstvoeding geeft maar dat zegt natuurlijk niet dat iemand die zoals ik 3 dagen borstvoeding heeft gegeven niks snapt van borstvoeding
Er staat: Borstvoeding geven, geeft geen enkele bescherming tegen zwanger raken Niet waar! Het is geen waterdichte anticonceptiemethode, maar geen enkele methode is dat. Het geven van borstvoeding is zelfs geen slechte manier van anticonceptie en biedt vooral tijdens de eerste zes maanden na de geboorte betrouwbare bescherming. Het is bijna zo goed als de pil, mits de baby jonger dan zes maanden is, de baby uitsluitend borstvoeding krijgt en de moeder sinds de geboorte nog niet normaal gemenstrueerd heeft. Ze doen net overkomen alsof borstvoeding geven een vergelijkbaar betrouwbare methode is als de pil. En de zin die ik heb dik gedrukt is gewoon niet waar. Lezen wat je wil lezen he?
Ik heb liever wel dat je zegt "ik vind", want dan is het gewoon jouw mening en dan is het prima. Dingen presenteren als feiten ligt wat gevoelig, zeker als je daarbij geen ruimte lijkt over te houden voor de methode van iemand anders die niet slechter is dan de jouwe. Vind ik dan he
Het is bijna zo goed als de pil... feit blijft dat zelfs door de pil vrouwen zwanger raken. En het is minder betrouwbaar dan de pil. 1+1=2...
mits je het zo doet op die manier van aantal voedingen etc...zelfs gynaecologen vinden het toch gelijkwaardig op die manier aan de pil...tenminste mijn gyn
sinds 8 weken, is echt het éne kind buiten het andere. Niet zozeer welke voeding. Trouwens, (sorry) heb echt een afkeer van al die mensen die hun kindje 's avonds volstouwen met rijstebloem of gelijk wat, omdat ze langer zouden slapen. Ik heb wel toen de raad van m'n lactatiekundige gevolgd en niet bij elke kik aanleggen, maar proberen om af en toe eens z'n speen te geven. Want hij bleef maar elke 2u komen Had geen honger, was een gewoonte.
Ok, en nu de cijfers? Want ik ben heel benieuwd naar de "bijna zo goed", want mijn gevoel (en dokter) zegt dat dit niet waar is. De pil was 99,9% veilig dacht ik? En borstvoeding in de eerste 6 maanden? Het maakt nogal verschil als dit 70% is, of mssn 80% of toch meer 90%? Is het zoveel gevraagd als ik graag wil weten waar ze dit soort dingen op baseren? Een bronverwijzing misschien?
Zooo het onderwerp was borstvoeding en hoe lang doorslapen. Mijn kleine meisje heeft sinds een week (of iets langer) een ritme voor de nacht die steeds hetzelfde is, begin van de avond clusteren tot mama een ons weegt (soms elk half uur of een uur lang, pfff) en dan rond 21 uur gaat ineens haar lampje uit (aan de borst, dat wel) en die blijft uit tot een moment ergens tussen 3:00 en 4:30. Daarna slaapt ze verder voor 3 a 4 uur (soms 2 uur) en de rest van de dag is het om de 2 uur... Soms niet grappig maar ik voed op verzoek en ze heeft op dit moment dit ritme voor zichzelf gemaakt en ik wil er niet in rommelen, ik denk dat ik haar dan door de war gooi en dat wil ik niet. Ze slaapt bij ons op de kamer maar niet in mijn bed. Ik hoor haar in de nacht voordat ze echt wakker wordt om te drinken, ik word wakker van haar zoek geluidjes en ga niet wachten tot ze huilt. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat een bv baby zo lang zou slapen in de nacht, ik heb hiervoor 3 fv baby's gehad en dacht dat doorslapen toch iets voor fv was maar dit lijkt er ook aardig op wat mij betreft, ik ben er blij mee en ik ben er ook blij mee dat ze het uit zichzelf doet, haar ritme. Het scheelt voor mij dat ik geen voorstelling had van bv, ik heb niet in mijn hoofd dat het om de 3 uur zou moeten (zou wel fijn zijn) of dat ze zou doorslapen en zonder verwachtingen kan ik veel beter met haar flow meegaan zonder gefrustreerd te raken om hoe het gaat. Ik heb ook geen idee van hoe lang ik het wil geven, als ik niet meer wil wil ik ermee kunnen stoppen zonder dat ik mezelf had gezegd het een bepaalde tijd vol te houden dus elke dag is er eentje en ik zie wel! Het gaat nu wel een stuk makkelijker dan de eerste twee maanden, ik vond het niet leuk zo lastig als het ging de eerste tijd...
Heb wel eens het idee dat zelfs artsen niet echt weten hoe of wat... Had een gesprek met mijn huisarts voor het plaatsen van een spiraaltje: Hij: welk voorbehoedsmiddel gebruikt u nu Ik: condooms Hij: o, maar u geeft ook nog borstvoeding hè? dat doet ook zijn werk. Ik: ja, maar daar vertrouw ik niet op hoor Hij: nee, daar heb je dan ook wel weer gelijk in uhh... okeee
Als je dat zo graag wil weten, kun je dan niet zelf googlen? Mij zal het weinig interesseren haha. Maar, minder betrouwbaar dan de pil kan natuurlijk net zo goed 70% oid zijn... als het maar onder de 99% betrouwbaarheid van de pil zit...
Ik geloof niet dat het betrouwbaar is, ik kreeg m'n eerste eisprong toen ik 5 maanden borstvoeding gaf (en vààk, niet minder dan 8x per dag). Je lichaam doet toch gewoon lekker wat het wil hoor
Nou, weet je....je kan tegenwoordig ook een pil krijgen, die je kan slikken tijdens bv. Mijn gyn raadt het mij af, omdat ik bij de eerste 2x de pil ben vergeten en toen zwanger was (wat volgens mijn HA onmogelijk was, omdat ik die al 10 jaar slikte) en bij de 2de, na het verwijderen van mijn spiraaltje meteen zwanger was. Wij zijn een "zeer vruchtbaar stel" (ik dank wie dan ook elke dag op mijn blote knietjes) waarbij het niet verstandig is, om het risico te nemen.
Ik kreeg van de kraamhulp (maar ook van de VK) een foldertje over anticonceptie, dat ik daar echt over na moest denken want BV alleen was niet genoeg Ik vroeg dat over de cijfers, omdat het idd gewoon niet bekend is hoe betrouwbaar het is. En ik vind dat je zoiets er bij moet zetten en niet moet doen alsof het afdoende is....
Maar volgens mij zijn we rond de 8e pagina al off-topic geraakt, dus laten we hier maar bij houden? Vind het wel gezellig hoor
oei wat jammer dat het nu zo gaat ik vond het juist zo fijn dat het nu eens normaal over borstvoeding kan gaan... mamavanjuul hoewel ik het wel met sommige opvattingen met je eens bent vind ik de input van zogelukkig ook altijd heel fijn. Het is meestal niet altijd mijn manier van denken zoals zij denkt maar ik denk wel dat ze een erg intelligent mens is die weet waar ze het over heeft. Ik heb al veel interresante dingen gelezen dankzij verwijzingen van zogelukkig en natuurlijk filter ik daar mijn eigen dingetjes uit maar ik zou daar liever geen ruzie over maken... En natuurlijk is bv.com niet objectief, dat is toch logisch? Het is een site gemaakt door mensen die voor borstvoeding zijn. Denk je dat de site van nutrilon objectief is dan?