hoe lang voor je kindje doorsliep op borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door debby82, 17 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

klopt, ik heb daar ook mee in mn maag gezeten toen ik echt een diametraal verkeerd advies kreeg van het cb over borstvoeding. Als ik niet zelf op borstvoeding.nl had gekeken voor meer info, maar waar ik ongeveer letterlijk vond dat ik NIET dagene moest doen wat het cb me toen had aangeraden, was de bv waarschijnlijk toen professioneel om zeep geholpen :x

Ik heb dat nooit teruggekoppeld, maar eigenlijk had ik dat moeten doen, want nu denk ik wel eens: "misschien geeft ze nu andere moeders in dezelfde situatie ook dat advies, en is het mede mijn schuld als het daardoor fout gaat" :(

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De dame van het cb vroeg mij een keer of ik gebeld mocht worden met wat vragen ivm het borstvoeding- certiicaat. Ik wist niet hoe hard ik ja moest roepen! Ik heb in dqt teleoongesprek aangegeven dat ik met 2 maanden al ongevraagd advies kreeg om de nachtcoedingen af te bouwen, terwijl ik bij het eerste gesprek al heb aangegeven bv op verzoek te geven. (In mijn ogen de enige manier -zeker de eerste weken / maanden- om je productie in stand te houden.) Ook na die tijd heb ik geregeld negatieve reacties gehad op het aantal voedingen, zowel overdag als 's nachts.
    Ik heb geen idee wat er met die input gedaan is, maar ik vond het prettig om het kwijt te zijn.

Ik kreeg met het 9 maanden bezoek pas de eerste ECHT positieve reactie. De verpleegkundige vroeg er al niet eens meer naar en de arts zei tegen mijn zoontje "Bof jij even dat je nog lekker borstvoeding krijgt."

3. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    heb niet hele topic gevolgd en alle reacties gelezen, maar deze vond ik erg nuttig en de tips zijn super en logisch! deze tips ga ik iig proberen op te volgen aangezien ik juist t omgekeerde doe wat jij dus afraad ;) En nee ik ben ook niet van t laten huilen en was wel van op verzoek,maar dan hangt mijn zoontje t liefst om de half uur aan de tiet :) Regelmaat ergens inbrengen is rustgevend voor mij maar vooral ook voor de baby lijkt me.... De tips uitproberen kan geen kwaad, ik ga t iig proberen. Thanks girl ! :)

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Snoopy, je kindje is 2 weken oud! Ik weet niet of die tips dan zo goed zullen gaan werken. Daarbij, kun je van een 2 weken oud kindje verwachten dat het doorslaapt? Lijkt me niet....

5. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ze zegt toch ook niet dat ze verwacht dat haar kindje per direct gaat doorslapen? Mijns inziens impliceert ze alleen dat ze graag regelmaat gaat aanbrengen in het ritme van haar kindje. Lijkt me niks mis mee (al kun je het er uiteraard ook oneens mee zijn, maar ieder zijn ding ;))

6. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Mijn zoontje hoeft ook niet door te slapen van mij ( verwacht ik van mijnzoontje van 2 ook niet en nooit gdn en geeist ) en de tips ga ik wel wat mee doen, maar niet meteen nu want idd mijn zoontje is nog geen 3 weken oud ;)... Wat ik ermee bedoelde was dat t erg logisch klinkt dat als je kindje om de half uur jammert of huilt dat je gelijk een tepel in zijn mond stopt. Wat ik wel heb gdn en waardoor mijn zoontje nu krampen heeft door steeds beetjes te drinken en niet volle maag. Dus beter proberen 1 x goed te laten drinken en lang en dan desnoods met speentje ff tijd rekken ( wat ie overigens soms hier prima doet, al is de speen maar voor 15min) t gaat erom dat je dan regelmaat opbouwt wat ook fijn voor je kindje is.... voor mij maakt t niets uit, al slaap ik dagen lang niet..alles voor me kindjes! Maar ik geloof erin dat als je naarmate de tijd de dingen toepast die als tip werden gegeven dat je kindje beter weet wat te verwachten ;)

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ok, omdat het topic over doorslapen ging, ging ik daar idd vanuit. ;) Succes.

8. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    je was me voor girl ! :) hahaha maar thanks, jij snapt m ! :)

9. MamaMarije

Hahaha, ja precies tegelijk :D
    Succes met je kleine mannen!

10. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    thank you ! :D

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat nog bij mijn tips hoort:
    - met bv geven, ga er echt goed voor zitten en voed minimaal 20 minuten en biedt altijd de andere borst ook aan. Zo leer je je kindje geleidelijk om genoeg te drinken en niet aan kleine beetjes te bijven 'hangen'. Dit is een nadeel van bv: babies krijgen aangeleerd dat het een soort onbeperkte bron is (wat het natuurlijk ook wel tot op zeker hoogte is) maar die je dus ook aan kunt spreken wanneer je wilt (dat is misschien voor een aantal mama's prima maar de meeste zien dit minder zitten bijvoorbeeld omdat ze nog een kind hebben en/ of een huishouden).

De tips komen trouwens uit Gina Ford (mocht je in deze boekjes gaan kijken, neem ze dan vooral niet te letterlijk! :D)

12. MamaMarije

@ cygnet: klinkt idd logisch wat je zegt over minimaal 20 minuten voeden. Maar hoe doe je dat als je kind dat gewoon niet wil? Mijn zoon heeft nooit langer gedronken dan hooguit 10 min. Wel altijd tweede borst aangeboden overigens (of 2x dezelfde) Gelukkig komen we met de rest van de tips die je al beschreef, ook al tot een aardig ritme. Maar doordat hij eigenlijk 'te kort' drinkt, ben ik vaak bang dat ie toch honger heeft :)
    Alleen als ik hem dan aanleg, hoeft ie weer niet ;)
    Hongersignalen is hier ook lastig, hij doet niet anders dan op zijn handjes sabbelen, duimen en smakken, haha

13. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Nog even een kleine aanvulling aan degenen die de tips van cygnet opvolgen. Als je van plan bent om lang te voeden is dit geen goed beleid. Er zijn er misschien bij wie het wel goed gaat, maar de kans is vrij groot dat je, op een gegeven moment, niet meer voldoende melk aanmaakt als je dit toepast.
    Dus als je een "korte tijd" bv wil geven en je voelt je goed bij zo'n aanpak, gewoon lekker doen. Maar ben je van plan om lang bv te geven, blijf dan goed kijken of je kind tevreden is en voldoende groeit en binnen blijft krijgen.

14. babyproject

babyproject Niet meer actief

@MamaMarije: niet alle kindjes hoeven 20 min. te drinken natuurlijk. Hangt van de snelheid van drinken af, maar ook van de samenstelling van je melk en de snelheid waarmee je melk komt. Ik denk dat het voornaamste doel van Cygnet's tip is dat je zo lang mogelijk voedt als je kindje kan en dat ie daardoor niet went aan te kleine slokjes. Als jouw kindje na 10 min. echt vol zit, dan kan je er moeilijk 20 min. van maken.

Hier in de kraamweek geleerd dat ik beide borsten moet aanbieden (in het begin natuurlijk voor de productie). En dan 10 min. per borst, dus in totaal ook 20 min. Ons meisje dronk dan ook altijd 2 borsten, maar ik had volgens mij precies genoeg productie voor het drinken van 2 borsten (vrijwel nooit last van stuwing, te sterke TSR of lekkende borsten). Ik verschoonde tussendoor altijd, omdat ze erg moe werd van drinken, en daarna dronk ze vaak nog veel uit de 2e. Ik was in totaal dan ook zo'n 3 kwartier bezig met voeden/verschonen etc. Verder heb ik overigens WEL op verzoek gevoed (maar meisjelief gaf goed aan wanneer ze honger had of iets anders wilde), en we kwamen op een gegeven moment vanzelf in een ritme en zaten we met 2/3 maanden op 5 voedingen per dag.

Maar sommige kindjes drinken telkens maar 1 borst en kunnen het daar ook 3/4 uur op doen... Dat lijkt me dan ook prima, toch?

15. babyproject

True, zeker tijdens regelweken is het voor je productie echt wel belangrijk dat je veel aanlegt (en het is de snelste manier om eruit te komen). Ook tijdens sprongetjes kan het voorkomen dat je vaker moet voeden.

Maar ik heb het idee dat de tips van Cygnet kort samengevat erop neerkomen dat je je kindje BV geeft als het werkelijk honger heeft. En niet als het mama-aandacht wil of even zucht om wat voor reden dan ook. Ik heb dit dus prima op verzoek kunnen doen.

16. MamaMarije

Ja, dat denk ik ook. Dat er idd kindjes zijn die minder lang drinken nodig hebben. Hij is de eerste twee maanden 2 kilo gegroeid, dus dan zal hij wel voldoende binnenkrijgen. Daar hou ik me dan maar aan vast!

Verschonen tussendoor doe ik ook, zorgt er idd voor dat hij nog wat meer drinkt met de tweede keer aanleggen. Heb een tijdje 1 borst per voeding gegeven (2x dezelfde borst, zeg maar), ivm een enorme overproductie. Word je ook niet blij van...

Feit is ook gewoon dat ik onrustige mannetjes heb die veel structuur en ritme nodig hebben. Daar hoort in hun geval ook een redelijk strak voedingsschema bij. Deed dat bij mijn eerste en ik had gehoopt dat het nu niet nodig zou zijn, maar blijkbaar wel.

@ linnie: met name je laatste zin ben ik het zeker mee eens, dat het erom draait of ze voldoende groeien en dus voldoende binnenkrijgen. Wat versta je trouwens onder 'kort' of 'lang' voeden? Wat voor de één kort is, is voor de ander lang :D

17. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    @MamaMarije, ja daarom zei ik "kort" (tussen aanhalingstekens). Ik vind 2 a 3 maanden kort (maar ik kan me goed voorstellen dat er vrouwen zijn die dat lang vinden).

18. MamaMarije

oké duidelijk :D denk dat ik onder de 'niet-kort-maar-ook-niet-lang'-voedsters hoor, haha

Bij Lucas 7,5 mnd gegeven, nu ongeveer hetzelfde plan of langer

19. babyproject

Ik vind alles langer dan 6 maanden "langer", maar nog niet persé "lang". Na een jaar ga ik naar "lang" denk ik ;) En "kort" is voor mij minder dan een maand.

Ik heb zelf 3 maanden BV gegeven, dus je kan zien dat dit mijn referentiekader is geworden.

20. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Thanks Cygnet en alle andere dames! Ik bied hier beide borsten aan, maar meneer heeft echt een voorkeur voor links. Ik probeer t meeste eruit te kolven voordat ie moet drinken, maar telkens na paar slokken verslikt ie zich, hoesten, rood aanlopen, stikken etc... vooral in de nacht is dit drama en slaap ik amper en de baby dus ook omdat ie niet volraakt van telkens wat slokjes... Hier gaat t overdag prima, zitten er vaak 3 uurtjes tussen de voedingen maar de nachten gaan dus niet zo lkkr.... ik ga vanaf vandaag gwn kolf bv aanbieden in een fles zodat ie lkkr kan drinken zonder besproeit te worden met 7 stralen uit de borst :) Ik weet niet hoelang ik bv ga geven, bij me vorige gaf ik 4,5 mnd... bij deze ook zoiets denk ik of tot ie vast voedsel erbij mag (6mnd) hET IS NOG O EEN UKKIE, we zijn wn nog even aan t uitvogelen hoe of wat :) komt hopelijk wel goed....

Deel Deze Pagina