hoe lang voor je kindje doorsliep op borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door debby82, 17 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafje

fafje Niet meer actief

grappig...3 mnd was voor mij ehct kort...wnat pas vanaf 6 wken zat er ene lekker goedschema in, en "begreep" ik hoe alles werkte...hihi...en ik heb tot 7,5mnd gegeven, en dat vond ik echt kort!!

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

@ snoopy: heb je ook al verschillende voedingshoudingen geprobeerd? Ook bijv. liggend op je rug? Zo drinkt de baby tegen de zwaartekracht in en stroomt de melk veel minder hard.
    Krijg je met kolven wel een TSR? Of komt die pas als je kleine echt zelf drinkt?

en natuurlijk komt het goed, uiteindelijk komt het altijd goed, linksom of rechtsom ;):D

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

@Snoopy: omdat je ventje nog zo jong is, zou ik toch eerst andere dingen proberen. Ik heb zelf geen ervaring met een sterke TSR, maar ik weet dat er veel dingen zijn die je kunt proberen. Misschien toch even een afspraak maken met een lactatiedeskundige?

Ook iets wat handig is mee te nemen in je overweging: pas op voor tepel-speen-verwarring. Ik heb hier zelf ook geen ervaring mee, maar ik weet wel dat wordt afgeraden voor 6 weken een flesje te geven, omdat het ongeveer 6 weken duurt voordat je kindje de borstdrinktechniek goed onder de knie heeft en dit wordt gezien als een goed moment om een flesdrinktechniek eraan toe te voegen.

4. MG2011

MG2011 Fanatiek lid

22 nov 2010
    1.115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leuke theorie, maar in de praktijk absoluut niet altijd haalbaar.
    Mijn dochter wil echt never nooit 20 minuten drinken, hoe erg ik aandring, of hoe lang er ook tussen de voedingen zit. Het is echt per kind afhankelijk (mijn zoon kon bijv zo 3 kwartier achter elkaar drinken).

Ik ken Gina Ford wel, ik vind haar persoonlijk echt super BV-onvriendelijk.

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wij proberen hier ook wel te sturen op gezette tijden. Maar dit meer omdat ik straks moet werken en het wel handig is als ze echt steeds 4 uren tussen laat. Anders is het een beetje moeilijk inschatten hoeveel ze moet hebben als ik werk....

Vandaag lopen we 1 voeding achter, omdat we erg laat wakker waren.
    9.00-13.00
    Ze ligt nog te slapen, maar ga haar nu wakker maken!
    (t hoeft niet, ik hoor haar terwijl ik de laatste letter typte ;))

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Renske heeft op het kdv ook gewoon op verzoek bv gekregen (in flesjes). Sowieso is het handig als ze niet in te grote hoeveelheden tegelijk aanbieden, om te voorkomen dat je mm moet verspillen. Ik zat rond die tijd wel op rond de 4 uur - dat ging eigenlijk vanzelf. Ik heb maandenlang op 6 voedingen per etmaal gezeten, heel stipt. Erg fijne, rustige periode haha! Ging ook weer voorbij. Voor de produktie is het het beste om mee te gaan met het verzoek, en niet met een schema.

7. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Liesbeth wil de laatste dagen zelfs maar vijf minuten per keer drinken!!! En ze komt niet vaker dan om de drie uur overdag, haar schema verandert eigenlijk niet... Hoewel de borst wel leeg voelt daarna... Maar daar maak ik me dan toch wel zorgen over, vijf minuten is wel heel kort.

8. fafje

fafje Niet meer actief

maar cygnet bedoelt denk ik met die 20 min, vooral die eerste weekjes...wanneer je het nog goed kan/moet sturen goe dte drinken...aangezien babies dna zo snel in slaap vallen..

mijn kraamhulp advieseerde ook max 20 per borst aan te houden..om te zorgen dat je goed leegegdronken wordt...om ook een ontsteking te voorkomen ed...

uiteindelijk is mijn zoontje sowieso een onwijze snelle drinker geweest...altijd 2 borsten max 7 /8 min ofzo...maar dan spreek ik met onegveer 3 mnd ...hij wist heelmaal hoe het werkte, was dan ook geen kleine slokjes drinker...hij was nogal een slaapkop, dus tankte zich vol en dna zag ik em amper

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza dronk hier binnen de kortste keren een borst leeg in 5 minuten. Ze kreeg er maar 1, (hoefde ook maar 1), omdat ik overproductie had en ze dus aan 1 borst zat genoeg had, (ik kon die tweede wel aanbieden, maar dat ging ze gewoon niet doen).
    Die 20 minuten is dus niet perse een wet van Meden en Perzen: als je kind korter drinkt en de borst leeg heeft, is dat dus ook prima.

Van mijn kant nog wel even de kanttekening dat Cygnets methode geldt voor gezonde kids, en dat als het anders loopt, het wel handig is om je even te bedenken of er mogelijk medische/fysieke redenen zijn dat het bij jouw kindje niet lukt en daar op aan te passen: zieke kids ga je niet in een regelmaat dwingen.... (sommige zieke kindjes zijn wel in een regelmaat te krijgen trouwens hoor, maar in geval van ziek moet je iig niet te hard willen dwingen).

CB: wij kregen met 9 mnd een evaluatieformulier, waarop ik als hele grote eerste tip heb gezet: DOORVRAGEN!!!!!!
    Want dat is wel mijn ervaring, dat dat onvoldoende gedaan wordt. Je roept iets over nachtvoedingen en dat je er zelf wel aardig aan onderdoor gaat, en hop: "laat maar huilen, dan slapen ze snel genoeg door". Helemaal niks over: wat is er allemaal aan de hand, wat speelt er allemaal, hoe gaat dat er allemaal aan toe dan?
    Geen goeie diagnostiek dus, en als je diagnostiek niet goed zit, kan je begeleiding dat ook niet zijn.

Ik moet wel zeggen, toen wij er eenmaal achter waren dat Thirza een KMA had en dat haar -door het CB genoemde- smetplekjes, toch echt eczeem waren, heb ik nooit enig punt van kritiek meer gehad en werd er alleen maar gevraagd wat ze voor me konden doen.
    Wel jammer dat ze zelf geen inbreng meer hadden toen, want ik had best wat tips enzo kunnen gebruiken. Maar goed, dat ze al stopten met kritiek op de nachtvoedingen en gingen ondersteunen en roepen dat ik het goed deed, was al een hele verademing :)
    Heb ook vette veren in m'n reet gehad voor de 26 maanden borstvoeding, (althans, dat ze met 2 jaar nog BV kreeg, daarna zijn we natuurlijk nog niet weer geweest ;)).
    Ik heb er zelf wel van geleerd dat het CB er helemaal niet voor medische zaken is, maar voor de ontwikkeling. Je treft daar een arts en een verpleegkundige en dan denk je toch dat je ook op medisch gebied begeleiding kunt krijgen en dat was gewoon niet zo.
    Dat zal me bij de volgende schelen in de verwachting waarmee ik naar het CB stap....

10. raspberry

De eerste 3 weken is dat sowieso niet handig, omdat ze dan vaak langer over een voeding doen, (let maar eens op het kinnetje: lange teugen betekent drinken, korte rukjes, (later in de voeding dan, niet in het begin als de tsr nog niet gekomen is), betekent sabbelen.
    Ik heb altijd afgekoppeld als het sabbelen werd, maar de eerste weken duurde het rustig 3 kwartier om 1 voeding gedronken te krijgen.

11. raspberry

Ik begrijp niet zo goed wat vaste tijden te maken hebben met weten wat ze binnenkrijgt? Dat weet je dan toch nog steeds niet?
    In principe kolf je ongeveer wat ze bij jou live drinken, dus dat zou ik vooral meegeven op jouw werkdagen.
    Daarvoor hoef je echt niet perse dat schema van elke 4 uur aan te houden!

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#312 Cygnet2, 24 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jul 2011
    Ach, mijn lieve vriendinnetjes die ook Gina Ford hebben gevolgd hebben respectievelijk 7 maanden, 11 maanden, 16 maanden en 27 maanden gevoed... ik denk dat het dus wel zal mee vallen :D
    En je MOET altijd kijken of je kind tevreden is, voldoende groeit etc.. dat heeft niets met de methode van doen.

- de tip van het lang zitten voor de voeding is inderdaad puur bedoeld voor het prille begin. En nee, als een kind niet wil dan wil hij / zij niet... maar je kunt het altijd proberen niet waar?
    - en inderdaad is het uitgangspunt dat je kind gezond is en een normale ontwikkeling mee maakt.
    - bv onvriendelijk? Dat is een persoonlijke mening. Ik denk dat het vooral een methode is die niet strookt met 'op verzoek' en daarom al snel als bv onvriendelijk wordt gezien. Mijn ervaring en de ervaring om me heen leert me dat het voor andere vrouwen juist heel behulpzaam is met het verkrijgen van een ritme en TOCH bv kunnen geven.

Ik ben bewust gestopt met de bv en dat had niets met GF te maken of met een teruglopende productie. Het past me gewoon niet.

13. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik bedoel meer de hoeveelheid flesjes. Uit een flesje drinkt ze toch snel zo'n 185 ml en ik heb liever teveel dan te weinig.
    Maar hier komt ze toch wel om de 4 uren overdag, dus dan heb ik een richtlijn wat ik mee moet geven (minimaal 400 ml).

Ik denk dat iedereen moet voeden waar zij en het kindje het beste bij varen. Ook al voed je op schema, die regeldagen blijf je houden.
    De oudste heeft 5 dagen op de kinderafdeling gelegen en die zat in een keurig schema van 3-7-11-15-19-23. Ze is daar, buiten de regeldagen, bijna nooit van afgeweken. Dus de oudste kreeg niet op verzoek.

De jongste weer wel en ik vind/vond dat echt veel vermoeiender. We hebben haar dus op een gegeven moment wel een beetje gestuurd en ze nam het klakkeloos over.

Wij sturen ook op de slaapjes, elke dag is het zelfde. Onze kindjes doen het daar heel goed op. En als de kindjes het er goed op doen, dan doen papa en mama het er ook goed op ;)

Zo merken we na een week, dat Emma om 19 uur moe is en naar bed wil. Ze heeft dan om 17.15 gedronken, maar wil om 19 uur weer. Dan drinkt ze even kort (10min) en dan ligt ze in bed.
    De ochtend is hier om "uit huis" te gaan. Dit zodat de kindjes de middag lekker hebben om bij te slapen, spelen en uitgerust weer in bed liggen 's avonds.

14. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ooh en hoe lang ze drinkt varieert per voeding, maar volgens mij iets van 10 minuten tot het langst 45 minuten :) Meestal 1 borst (10-20 minuten) en soms nog 1.
    Let eigenlijk nooit op de tijd. Maar ze is wel een langzame drinker.

De oudste dronk 10-15 minuten. Altijd 1 borst.

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    dit is echt niet waar. Heb ik zelfs met een lk overlegd. Je kolft meestal een stuk minder dan dat ze drinken omdat een baby veel effectiever is dan een kolfmachine.

16. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    sam drinkt maar heel kort per voeding en hij drinkt ook zwaar onrustig. Dan gaat ie met zijn hoofd schudden en hapt ie 100 keer opnieuw aan... zwaar irritant.

Maar ik heb het boek van gyna ford besteld bij de bibliotheek. Kan geen kwaad om het eens te lezen denk ik.

17. fafje

fafje Niet meer actief

ik gok op een dip

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ooh dat is heel irritant! Mijn oudste was ook een hele onrustige drinker. Het ging haar niet snel genoeg en ging dat maaien met haar armpjes en benen, aan haar haar trekken van ongeduld.....ik werd er helemaal gestrest van...

19. fafje

fafje Niet meer actief

@debby,. tenminste zo deed mijn zoontje dus tijdens dipjes...maar hij bleef wel de normale voeidngen drinken...maar kwam wel ineen sin de nacht

20. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja, hier ook dat soort gedrag tijdens flinke dips. Heel vervelend. Ook vaak loslaten, huilen, aanhappen, loslaten, huilen, aanhappen en ga zo maar door.... Ben blij dat we dat nu nooit meer hebben zeg! ;)

Deel Deze Pagina