Niet vervelend bedoeld, maar ja: je bent niet normaal wat dat betreft Het is echt echt echt waar dat de meeste vrouwen die gaan kolven op hun werk, gewoon ongeveer kolven wat hun kind drinkt. Er zijn immers ook maar weinig vrouwen die naast wat ze kolven op hun werk, nog KV bij moeten geven? Die zijn er uiteraard wel en er zijn gewoon vrouwen, zoals jij dus, waarbij het kolven niet lukt. Wat heel jammer is, maar wat dus niet betekent dat jouw situatie de norm is. De norm is dat de meeste vrouwen echt ongeveer kolven wat hun kind drinkt. Mits je geregeld kolft dus, en je kolf krachtig genoeg is. @mamavanjuul: aangezien je over hebt, kolf je dus blijkbaar zelfs wat meer af dan ze zelf drinkt....
Ik kolfde meer dan ze dronk (per werkdag ongeveer 150-200 cc meer, in het begin in het totaal rond de 500 cc), maar dat komt ook omdat zij altijd 1 borst dronk en ik twee keer dubbelzijdig kolfde. Nooit een probleem mee gehad, maar ik heb echt wel vaker gehoord dat kolven niet makkelijk ging. Ik heb trouwens wel geinvesteerd in een superkolf (PISA, Medela). Dubbelzijdig kolven is denk ik sowieso positief voor je opbrengst omdat er dan geen TSR verloren gaat van de borst die je op dat moment niet kolft.
He? Wat heb jij nu weer te mekken? Volgens mij beaam ik wat jij ervaren hebt? Je kan ook ruzie zoeken om de ruzie an sich natuurlijk, pffff..., zielig!:x Doe toch eens normaal mens! En die vergelijking van je met wat ik schrijf slaat als een tang op een varken!
Als je idd dubbelzijdig kolft, haal je ook weer meer melk dan als je enkelzijdig kolft. Helemaal als je dan dus meer kolft dan je kindje drinkt, maar da's eigenlijk niet helemaal een eerlijke vergelijking
Ik zoek geen ruzie, maar ik lees in jouw reactie juist het tegenovergestelde van wat ik heb ervaren... Ik zal het wel verkeerd hebben gelezen dan.
Maar als je enkelzijdig kolft, dan krijg je toch bij de tweede borst toch gewoon weer een TSR, net als dat je live uit twee borsten voedt? Ik denk wel dat het verschil voor een deel zat in het feit dat je 2 borsten kolft en 1 borst liet drinken. Mijn zoontje drinkt nooit even lang totaal, maar wel altijd even lang uit de eerste als de tweede borst. Wat ik vooral merkte bij het kolven, is dat het in het begin heel hard en snel ging en dat als de achtermelk kwam, het piemelstraaltjes werden. Maar ik had maar een simpel handkolfje hoor.
Klopt dat je dan opnieuw een tsr krijgt, maar die was bij mij bij kolven (ik kolfde wel enkelzijdig), wel altijd minder sterk dan die eerste.
Ik kolfde minder op m'n werk en moest 's avonds nadat m'n baby op bed lag echt nog bijkolven (en vaak op m'n vrije dag ook nog) om genoeg te hebben voor de werkdagen. Ik gebruikte de medela pisa, lijkt me wel een goede kolf hiervoor. Ik kolfde net zo vaak op mijn werk als mijn baby dronk. Zal ik ook wel niet normaal zijn? Maar het feit dat ik genoeg melk had om op uitsluitend bv de 6 mnd te halen, kwam alleen doordat mijn kolffrequentie hoger lag dan mijn dochters drinkfrequentie. Het kostte mij echt meer moeite om te kolven, dan met live voedingen voldoende melk te hebben. Volgens mij komt dit ook overeen met zogelukkig's post.
Dat doe ik inderdaad ook, als ik kolf, kolf ik beide borsten goed leeg, terwijl ze meestal maar 1 drinkt. Ik heb de medela swing aangeschaft en die bevalt me heel goed. Maar krijg niet altijd een tsr met kolven...dus ben benieuwd hoe het gaat als ik moet werken. (maar dan doe ik het tussen voedingen in, straks als ze had moeten drinken). Ik doe wel enkelzijdig, dus inderdaad er gaan wel wat verloren, maar dat zou eventueel opgevangen kunnen worden met een borstschelp. Bij de oudste had ik alleen een handkolf...zat ik 2 dagen te kolven voor 150 ml! Heb dus gelijk een elektrische aangeschaft toen ik bevallen was. Helemaal omdat ik een ks heb gehad en de bv nog op gang moest komen.
Ik lees bijna niet anders dan dat er met niet ft kolven minder opbrengst is dan met live voeden. En als dat zo is, hoef je -als je thuis gewoon weer aanlegt- niet perse kv bij te geven toch? Dan zal het kind wsl wat meer drinken in de avond, dat regelt zichzelf. Pas als het kind moord en brand krijst van de honger en je kan de flesjes die je meegeeft niet groter maken zal er wellicht wat kv bijgegeven moeten worden, maar dit lijkt me niet standaard het geval. Als het kindje al bijvoeding krijgt, kan het daarmee gecompenseerd worden.
Ik kan alleen kolven met Syntocinon en daar weet ik het aan. Ik krijg nl. helemaal geen natuurlijke tsr als ik moet kolven. Dus als je toe bent aan de tweede borst, werkt de Synt. niet meer, die mag je nl. maar 1x sprayen en dat doe je een vlak voor je gaat kolven.
Ik vind het in ieder geval wel spannend. Maar gelukkig is papa nog 2 weken thuis als ik moet werken. En mijn werk is op 5 minuten fietsen, dus kan altijd nog thuis komen. Tja..en gaat het niet, dan denk ik er eerder aan om te mengen. Helemaal omdat ze nu nog last heeft van eczeem en het dan nog belangrijker is om bv te geven. Nou ja, de tijd zal het leren...
Trouwens...als ik live voed, dan voel ik ook maar 1x het TSR. Bij de 2de voel ik het niet...maar die "loopt" dan wel gewoon.
Debby, die lastige nachten kunnen nog wel een tijd doorgaan meid... het is echt een periode, heb het al van zovéél mama's gehoord. Het is niet simpel, maar maak het jezelf wat makkelijker en leg je erbij neer. Hoe meer tegenstand je tracht te bieden, hoe lastiger het wordt. Je kan er niks aan doen als hij 's nachts wakker wordt. Het heeft niet met de voeding te maken hoor. Hij zit in een typische slechte-slaap periode. Ik weet hoe vermoeiend dat het is, het gaat opeens veel beter gaan!! Hou moed
Dat hoor je idd ook wel, maar dat is vaker bij baby's die flesweigeren. Had ik op de dag dat Thirza bij mijn man thuis was, dan hoefde ik niet zoveel te kolven, want bij papa dronk ze slecht uit de fles. Kon ze eind van de dag tenminste weer inhalen.... Bij kolven zal dat ook wel eens zo zijn, maar het is bij de meeste vrouwen toch echt zo dat ze -ondanks kolven en werken- gewoon een voorraadje aan weten te leggen. Dat lukt alleen als je meer kolft dan je kind drinkt.... Maar goed, dat is dus bij de meeste vrouwen zo. Soms lukt kolven niet om het kolven zelf, soms vanwege stress en spanning, soms vanwege de weerzin tegen het kolven.... Maar meestal gaat het dus gewoon goed Hier zelfs de diverse dips gewoon overleefd zonder de voorraad aan te moeten spreken, (heb bij 9 mnd een liter of 4 aan BV weggegooid, toen Thirza KMA bleek te hebben en toen ik stopte met BV geven weer een zelfde hoeveelheid, terwijl we bij 9 mnd nota bene nog even terug zijn gegaan naar volledige BV en dat redde ik ook met kolven op mijn 3 achtereenvolgende werkdagen gewoon, (ondanks dat ik toen al hondsmoe was en 2 maanden later in de ziektewet zat vanwege die oververmoeidheid. Heb toen met kolven wel weer even een weekje elke 2 uur gedaan, in plaats van Thirza's voedingstijden aan te houden, maar toch).
Ik heb tijdens dips dus juist bij de tweede borst pas de syntocinon gebruikt, dan had ik de tweede borst tenminste weer een redelijk goeie tsr Maarja, dat werkt niet als je uberhaupt geen tsr hebt bij het kolven....
Kan je syntocinon zelf kopen of is dat op doktersrecept? Trouwens....gefeliciteerd met je zwangerschap
Syntocinon is alleen op recept verkrijgbaar. Hier hielp het me wel om een TSR op te wekken die ik anders niet had.