@debby: ja, als ik 5 uur niet geleegd ben, lig ik gewoon echt zo onprettig in bed dat ik niet meer kan slapen. Mijn meisje heeft een korte periode gehad dat ze doorsliep, maar ik ben heel blij dat ze dat nu niet meer doet. Misschien ligt het aan mijn (a)a-cup: die is natuurlijk heel snel (pijnlijk) vol Misschien reageer ik ook wel wat overgevoelig... komt waarschijnlijk ook omdat ik hier zooooo vaak de vraag krijg of dochterlief al doorslaapt en dat er dan heel meewarig wordt gekeken als ik zeg dat dat niet zo is. Niemand schijnt te snappen dat ik geniet van dat intieme momentje 's nachts, dat ik blij ben dat ik mn melk kwijt ben, en dat ik de bevrediging van mijn meisjes natuurlijke behoeftes niet in de war wil stoppen met kunstgrepen zoals plastic speentjes. Maar goed, dat is mijn frustratie... volledig off-topic want jij wil juist wél van die nachtvoedingen af. En dat is jouw goed recht uiteraard; als je er niet van geniet, is het natuurlijk een heel ander verhaal.
DL sliep met 2 maand door van 23.00 tot 7.00 ofzo en met 3 maand van 20.00 tot 8.00 (zoiets). Met 5,5 mnd gestopt met de bv en daarna is ze juist ontzettend gaan spoken s nachts. Tot ze ruim anderhalf was, veel rampzalige nachten gehad. ZL slaapt nu sinds een paar weekjes door. Tenminste van 20.00 tot 6.30 met ergens een voeding tussendoor. Beiden gevoed op verzoek en aardige pummels bij de geboorte. En beiden dus compleet tegenovergesteld....
Ook ik ben het eens met Cygnet, bij ons heeft het ook geholpen door deze methode te volgen. Met 6 weken sliep hij door, van 23.30 uur tot 7.30 uur. Gewicht bij geboorte 3700 gram. Nu meer dan klokje rond: 19.00 uur tot 8.30/9.00 uur. Als je het ziet zitten zou ik een poging wagen, baat het niet dan schaad het niet!
Mijn zoon drinkt sinds kort (vanaf ong. 9,5 maand) nog rond half twaalf. Soms een half uur of een uur eerder, soms wat later. 's Ochtends tussen 7-8 drinkt hij weer. Dat telt wel als doorslapen denk ik? Hoewel het voor mij nog steeds betekent dat ik wakker moet worden om hem te voeden. Maar dat heeft ook met mijn slaapritme te maken. Verder moeten we er 's nachts nog een paar keer uit om te troosten. Ik ben voor voeden op verzoek, maar: ik denk wel dat ik te lang door ben gegaan met 's nachts de borst aanbieden om hem weer in slaap te krijgen. Op een gegeven moment werd dat voor mij te zwaar. (Nog niet zo heel lang geleden zaten we nog op 3/4 voedingen per nacht!!) Mijn man is er toen vaker 's nachts uit gegaan om te troosten zonder melk. In het begin was zoonlief daar niet zo van gediend, maar na een week ging dat al een stuk beter. Na een tijdje kon ik er zelfs 's nachts naar toe gaan om te troosten zonder de borst te geven. (Moet ik wel even een shirtje aandoen, haha.) Mijn zoon is echt een liefhebber van borstvoeding, als je hem de kans geeft drinkt hij 10x per dag. Maar dat is gewoon niet meer nodig, hij eet en drinkt ook genoeg andere dingen. Dus we voeden nu niet meer volledig op verzoek. Hij krijgt alleen nog de borst als hij echt een melkvoeding nodig heeft, en niet zomaar zin heeft in wat lekkers. Sinds we daar overdag mee zijn begonnen, gaat het 's nachts ook beter.
Ons meissie sliep met een week of 6/7 op borstvoeding van 23:00/23:30 tot 06:00. Ik voedde geheel op verzoek. Bij 3 maanden overgestapt op flesvoeding en rond die tijd begon ze juist weer slechter te slapen, maar kwam vooral door veel hoesten... Over het algemeen geen nachtvoedingen meer gegeven, behalve als ze te wakker was geworden en dus honger kreeg. Nu slaapt ze van 19:00 tot 06:00. Weet niet meer sinds wanneer, vanaf een maand of 5/6 denk ik?
Wat betreft de regels die Cygnet noemt: Ik voedde dan wel op verzoek, maar ik troostte niet met de borst. Dochterlief had een sterke zuigbehoefte die ik heb opgevangen met een speentje en niet met de borst. Ook liet ik haar zelf in slaap vallen, al gebeurde het natuurlijk vaak dat ze tijdens de 2e borst in slaap viel. Ik denk dat het belangrijk is dat je kindje de borst ziet als voedingsbron en niet als troost (als je dat lukt). Ze was trouwens 3945 gram bij geboorte. Waarom is dat van belang trouwens? Mijn zus heeft een dochtertje van bijna 15 maanden en die geeft nog 3 nachtvoedingen en overdag ook veel kleine hapjes... Daar moet ik ook echt niet aan denken!
omdat over het algemeen de echte kleine babietjes niet zo heel snel zullen doorslapen. Maar ken daar ook wel weer genoeg uitzonderingen op..... (en andersom ook )
florine sliep door (2300-0700) toen ze 2 maanden was, volledige BV. luxe! ....echter, vanaf dat ze een maand of 4,5 was kwam ze weer 1x per nacht, toen 2x.. en uiteindelijk zelfs wel om het uur ook ik, net als tupp, heb (achteraf... fijn dat je het DAN pas weet ) te lang de tit gebruikt als (in/door)slaapmiddel. maar: ze geeft ook totaal geen honger aan en is licht, dus ik heb ook (te?) lang gedacht dat die nachtvoedingen wel handig waren. en daarbij genoot ik er ook onwijs van! daarbij is het een speen/flesweigerin, dus door een ander (middel) laten voeden/troosten zit er niet in. dan is slaapwandelend aanleggen op een gegeven moment wel het makkelijkste echter, toen ze gezellig rond 22/00/02/04/06 kwam, wist ik wel dat het anders moest. waarom? omdat ik HAAR een lekkerdere nacht zonder zulke onderbrekingen gunde in de eerste plaats. en, omdat ikzelf wel eens tegen de deurpost begon te lopen en steeds magerder werd. kortom: (pas) sinds een week bezig met ' troosten zonder tit ' snachts (=tussen 00-06) en dat gaat verbijsterend makkelijk verder overdag langer tussen de slaapjes laten en liever voeden NA slapen ipv voor. en: niet bij de eerste piep oppakken (overdag) zodat ze nog een slaapcyclusje doorsnurkt. dit heeft, toeval of niet, wel opgeleverd dat: - de overdagslaapjes van strak 3 kwartier naar (smiddags) het dubbele zijn gegaan - ze niet meer 3,4 keer komt snachts, maar slechts nog 1x, waarbij ' sus en knuffel zonder oppakken ' in een paar minuten lukt. - ze overdag veel beter drinkt (2 titten per keer) - ik niet meer tegen deurposten oploop echt een gi-gan-tische verbetering voel me haast ' dom ' dat ik dit niet eerder heb kunnen verzinnen.. (en soms toch ook weer schuldig dat ik haar drinkmarathon snachts probeer te verminderen, maar das WEER een ander offtopicding ) @fafa: gefeliciteerd met lieselotte! en: ik herken helemaal dat genieten van die intieme momenten snachts met je drinkbaby. heerlijk! het is zo uniek en zo puur, lekker van genieten! @fafa: domme opmerking misschien maar: indien ze snachts minder komt, zal de productie toch ook omlaag gaan? en dan zal je het toch niet meer nodig hebben (daarvoor), de nachtvoeding(en)? @cygnet: ik heb wel bewondering voor je aanpak, ondanks dat het niet de mijne zou kunnen zijn (hoewel ik best wel eens wat ' zakelijker ' zou willen zijn in deze soms ) ik lees vaak zinvolle dingen van je! @babyproject: ik vind de borst juist de ULTIEME vorm van troost. dichterbij kan je niet bij/met je baby zijn. toch? maar inderdaad, het ' gevaar ' eraan is duidelijk, gewenning! sorry voor lange kletskouspost trouwens!
heey, jij hier?!?! Kletskous verdwaalt?!?! da werkt niet zo met kleine borsten haha.. Hier ook vrij lang meteen 'stuwing' als er langer dan 3 uur tussen voeding zat.
haai! ja ik ben even aan het rondwapperen, zag je net ook al in de bus dat wist ik niet! maar- ikzelf heb normaal ook maar een ' b' tje ' , en na een paar nachten met minder vaak voeden zijn mijn tijdelijke pamela's toch echt wel weer geslonken.
Je bent me gewoon aan het stalken! ouderwets ZP'en he!? hihi... Heb ook b'tje en ook b'tje gebleven. En heb nu ook geen last meer van stuwing ofzo als hij langer er tussen laat. Maar echt tot ruim een half jaar wel gehad (misschien ben ik hier ook gewoon gevoelig voor ofzo). Of B is gewoon zo'n zuipschuit
Miriam sliep, op volledig BV, de nacht door toen ze drie maanden oud was, alleen af en toe een nachtvoeding als er tandjes doorkwamen. Toen kwam de zes maanden sprong, en zat ze ineens weer op twee voedingen per nacht! Dat is nu weer aan het afbouwen, en slaapt ze ongeveer de helft van de nachten door, en anders maar één voeding. Mijn man (die haar altijd uit bed haalt) probeert haar eerst weer in slaap te sussen, lukt dat niet, dan mag ze aan de tiet. Ze woog trouwens 4300 gram bij de geboorte, en slaapt overdag ook als een tierelier ('s ochtends en 's middags zeker anderhalf uur).
Hoi, Mijn dochter was 8 weken dat ze doorsliep met BV. Mijn zoon kreeg flesvoeding en sliep met 11 maanden pas door. Het ligt dus echt an je kindje.
Ik kreeg als tip van me schoon moeder, om lekker te stoppen met borstvoeding en op flesoeding over te gaan dan slapen ze zo de hele nacht door?! ik heb hier handige tips gelezen en ga die zeker proberen... Onze zoon slaapt nu van 22:00 tot 4:00 en dan weer tot 8:30 Hij is nu trouwens 8 maanden en eet overdag fruitje, brood, groente en tussen door wat baby koekjes.. En natuurlijk mamma melk ...
Mijn zoontje slaapt nu ook door. Het heeft hier 13mnd geduurd. Ik gaf hem nog heel vaak de borst met zijn 1 jaar en ik vond dat het tijd werd om af te bouwen. Ik had het gevoel dat hij niet goed meer at, omdat hij altijd de borst verwachtte. Dus we zijn in een hele korte tijd van zo een 10 voedingen, naar 2 a 3 voedingen per dag gegaan. Hij heeft er niet eens zoveel om gestreden. En 3dg sinds de nachtvoedingen eraf waren, sliep meneertje ineens door. Van 19:30u tot 6:30, dan mag hij wel de borst en slaapt hij tot 8:30 a 9u. Dus we hebben er een uitslapertje bij gekregen nog ook. Ook eet hij veeel beter sinds hij dus zoveel minder bv krijgt, dus ik denk echt dat het allemaal hiermee te maken heeft.
Hier sliep dochterlief ook met 6 weken door. Van 23-6/7u. Met 4 maanden van 19-6/7u. Maar vanaf 6 maanden weer 2 nachtvoedingen. Met 14 maanden gestopt met de nachtvoeding. Ze komt nu nog 1x 's avonds laat en dan vaak 's morgens weer. Maar hier heeft ze ook 3 voedingen nodig om aan de 300cc zuivel te komen en ivm allergieen is andere zuivel geen optie. Als dat straks wel kan, probeer ik de late voeding eraf te krijgen. En volgens mij heeft mijn dochter na 8 uur ook echt honger, dat is nl. het max wat ze er tussen laat.
mijn kindje slaapt met bijna 11 mnd nog steeds niet door. Ik vind het niet erg hoor, ergens tussen 12 en 3 wordt hij wakker en hij heeft dan echt honger. Als ik hem water geef of een speentje wordt hij echt nijdig en krijst hij alles bijelkaar... tja dan breekt mijn moederhart, ik wil m z'n borstje niet ontzeggen.. voor hij 18 is zal hij het wel afgeleerd hebben denk ik maar het is ook een beetje een samenloop van omstandigheden. Kindje gaat om 19u naar bed, meteen na het eten en heeft dan nog geen trek in melk. Ik ga rond 21:30 naar bed en dan ligt hij net lekker diep in slaap, ik ga hem dan niet wakker maken omdat hij perse van mij moet drinken. Dus eigenlijk is zijn nachtvoeding een beetje z'n late avondsnack
Zou je denken inderdaad, maar het omgekeerde bleek het geval: in de week dat ze opeens doorsliep wilde ze de gemiste nachtvoeding overdag inhalen, waardoor mn productie per uur overdag omhoog ging. En die zelfde productiesnelheid hield 's nachts vrolijk aan , waardoor het dus alleen maar erger werd. Hoop dat dat net als bij Remmar na een half jaartje overgaat. Ennehh... als je babe ieder 2 uur wakker wordt is het natuurlijk andere koek, dat is inderdaad voor kindjelief ook niet goed, dus dan snap ik dat je maatregelen gaat nemen. Maar die ene nachtvoeding, heerlijk!
Hier sliep mn zoontje met precies 8 weken door. Heel sporadisch wordt hij nog wel eens wakker (een nacht in de 4/5 weken) en dan krijgt hij lekker mamamelk. Het verschilt echt per kind en niet van het soort voeding wat hij krijgt.