hoe lang voor je kindje doorsliep op borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door debby82, 17 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    We moeten af van het idee, dat *doorslapen* met VOEDING te maken heeft.
    Dit is niet zo!
    Het ritme van babies en jonge kinderen is ge-ent op vaak wakker worden, dit heeft met het overlevingsmechanisme te maken.
    Vroegtijdig doorslapen van kinderen is helemaal niet goed. Waarom niet? Omdat ze dan in een onnatuurlijk diepe slaap liggen, waar ze niet meer uit kunnen komen.
    Mede daarom ligt het aantal wiegendood kinderen bij KV-babies ook 50% hoger als bij borstgevoedde kinderen.
    Dat BV kinderen vaak even een slokje willen als ze wakker zijn heeft meerdere redenen: dat is niet alleen honger, dat is ook, de bevestiging willen krijgen dat je in de *veilige* haven bent ( dus in nabijheid van bekende geuren...
    En nog steeds kunnen jonge kinderen geen klok kijken, schijnen ook veel volwassenen nog wel eens te vergeten.
    Daarnaast is de slaapontwikkeling pas ten einde rond het 3-4e levensjaar.
    Ik kan nog wel 3 bladzijden voltypen,maar ik vind het gewoon jammer dat veel ouders niet beter weten, helaas, en daardoor hun kind niet begrijpen.

Mijn zoon sliep overigens vanaf 11 maand door.
    Mijn dochter met 4 weken, was ik idd zeer verbaasd over.

2. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ons meisje slaapt ook nog niet door, nu minimaal 1 voeding nog per nacht. Tussendoor huilt ze wel kort, en vaak als ik net lig te wachten of ik moet gaan of niet, valt zij of ik weer in slaap, en twee uur later weer zo. Vind het wel een zielig idee dat ze misschien ook "jammert" om trek of uit angst/eenzaamheid, maar we slapen allebei niet altijd even goed als ze bij me ligt, wat ik erg jammer vind trouwens.

"Rekken" oid hebben we wel eens wat geprobeerd - heeft zeker geholpen om de 1e nachtvoeding over te slaan, papjes (tegengesteld effect!), klein flesje bv bij de laatste voeding - helpt wel, drinkt ze toch iets meer voor ze te slaperig is. Voeden als ik zelf naar bed ga is geen succes, drinkt ze niet veel en heb ik ook nog onvoldoende melk na de voeding van 20u. Een tijd lang moest ik wel een beetje opletten dat ze overdag niet alleen maar kleine beetjes dronk, een beetje rekken overdag (tot 4u, toen ze 6 of 7 mnd was) liep wel beter, overdag en 's nachts.

Een troostborst krijgt ze hier zonodig altijd trouwens! En ook ik geniet wel van die momenten 's nachts, zeker nu het er soms echt maar 1 is (zoals vannacht, geslapen van 20 - 7, met een (grote!) voeding om 1:30u :)) hou ik het wel weer een tijdje vol ;).

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Toch geef je hiermee ook eigenlijk aan dat er wel een relatie is tussen voeding en doorslapen ;). Alleen niet zo'n positieve dus.

Ik denk zelf ook wel dat ze vast dieper en/of langer slapen met kv zoals zo veel mensen suggereren, maar die relatie is niet 100%, oftewel niet ALLE kv kindjes slapen door en GEEN bv kindjes, dus overstappen biedt geen garanties. En verder vind ik het dan maar jammer dan voor mij dat het pittig is nu met de bv en nachtvoedingen, en ik zal proberen het voor mijzelf behapbaar te houden, maar echt niet tegen elke prijs voor haar.

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nee, dat interpreteer je verkeerd.
    Kv is namelijk slecht verteerbaar. Het blijft dus langer op de maag liggen.
    Er wordt dan gezegd dat kinderen die KV krijgen verzadigder zijn dan BV- kindjes, dit is dus feitelijk onjuist.Het wordt slechter verteerd, waardoor de bloedsuiker spiegel onnatuurlijk hoog blijft ( in verhouding).
    Slaapritme van de kinderen is ge-ent op remslaap, niet op hongergevoel.

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Met bijna 8 maanden nog om de 2 a 3 uur! Wow....meid ik heb respect voor je hoor! Dat moet toch slopend zijn?

6. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector

Ik denk persoonlijk dat het niks te maken heeft met "je kind niet begrijpen" maar meer met het feit dat het voor jezelf ook wel lekker is om weer normaal een nachtje te slapen!

Waarom meteen weer zo negatief!

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Volgens mij heeft je CB daar geen juiste cijfers van dan...

Ik heb destijds met de slaapproblemen bij Thirza veel opgezocht daarover, maar 100% doorslapen bij KV als ze 5 maanden zijn, heb ik nooit en echt nooit in cijfers genoemd zien worden.

Verder is de soort voeding minder belangrijk dan gewoon het kind zelf, zijn/haar gezondheid en de manier waarop je er zelf mee omgaat.

Thirza sliep pas met 23 maanden door, maar dat zou ook zo geweest zijn op KV, want er speelden gewoon allerlei gezondheidsproblemen.
    Mijn schoonzusje stopte, bij mijn even oude neefje destijds, bij 4 mnd met BV in de hoop dat ie door zou gaan slapen, en dat gebeurde pas een half jaar later, (dat ie geen nachtvoeding meer nodig had, is nog heel lang wel steeds om z'n speentje gekomen, bleek later). Joch was kerngezond overigens, (en nog steeds ;)).

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

De slaapproblemen betekenden hier overigens dat Thirza zich 5-8 keer per nacht meldde, gemiddeld. Met uitschieters naar boven als ze niet lekker was, (meer dan normaal), tanden/kiezen doorkreeg, een drukke dag had gehad....
    Het laatste half jaar meldde ze zich gemiddeld genomen nog 2-3 keer per nacht voor een voeding. Zonder kon ze echt niet goed in slaap komen, helaas, dus dit maar blijven aanhouden, omdat we met z'n allen zo nog de meeste slaap kregen.... ;)

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    rozemarijke het waren ook geen exacte cijfers, het was een schattig van mijn wijkverpleegkundige...

jingels ik snap wel dat het misschien niet helemaal natuurlijk is, maar wat dat betreft geef ik mijn man wel een beetje gelijk. We leven niet meer in de rimboe. Als er een methode is waardoor hij wel doorslaapt ga ik die wel proberen...

10. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

mijn oudste met 6 weken op borstvoeding, (waarschijnlijk eerder maar met 6 weken kwam ik er achter dat ik hem dus niet meer hoefde wakker te maken.).

mijn jongste krijg nu flesvoeding, 9 mnd slaap nog niet door.

11. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Dank je! :)
    Het is inderdaad behoorlijk vermoeiend. Daarom slaapt dl in een co-sleeper, als ik steeds m'n bed uit zou moeten zou ik het helemaal niet trekken.
    Gelukkig heb ik ouderschapsverlof opgenomen en werk ik maar 16 uur per week, dit duurt tot februari, dus ik heb nog even, haha.
    Over 2 weken gaan we verhuizen en ga ik dochter aan het begin van de avond in haar eigen bed op haar eigen kamer leggen. Ik hoop dat ze daardoor wat rustiger slaapt en misschien iets langer kan slapen. Als ze 's nachts wel voor een voeding komt mag manlief haar eruit halen en kan ze verder bij ons in bed slapen.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#72 Cygnet2, 19 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2011
    @jingels.. zeer licht verteerbare borstvoeding is heel wat anders dan slecht verteerbare kunstvoeding. Dit is dus niet waar.

En slaapritmes of niet.. enig idee hoeveel kinderen niet doorslapen omdat ze de kans niet krijgen? Ongelofelijk veel!

en de voornaamste reden dat er meest kv kinderen onverklaarbaar doodgaan (wiegendood) heeft niets met de voeding te maken (en dat is echt een wetenschappelijk feit) maar met het causale verband dat een te hoge temperatuur, roken voor, tijdens en na de zwangerschap en flesvoeding nou eenmaal bijna 100% is. Oftewel.. aan de voeding ligt het niet...

Uh... nog even over je verhaal.. als doorslapen niets met honger te maken heeft.. waarom geven al deze bv mama's hun kinderen dan de borst 's nachts? Ik zie hier een circeltje aan komen...

13. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Zou je dat dikgedrukte wat verder uit willen leggen?

14. fafje

fafje Niet meer actief

cygnet idd zie dat ook veeel in mijn omgeving, ze krijgen gewoon niet de kans om ene slaapritme te ontwikkelen

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kinderen (net als volwassenen) slapen in slaapritmes en worden na een cyclus gemakkelijk wakker. Dat wakker worden gaat bij de meeste kinderen gepaard met geluid (mopperen, kreunen, puffen etc). Hoevaak worden babies niet dan al uit bed gehaald om gevoed te worden (ook omdat ze vaak (heel goed) op de kamer van de ouders liggen en op die manier één ouder (de vader) vaak gewoon kan doorslapen. Tussen 5-6 is een 'beruchte' tijd om wakker te worden. Kindjes kunnen leren (door ze de kans te geven zelf weer in slaap te vallen en daarvoor geen speen, borst of fles nodig te hebben of de wiegende armen van moeders/vaders etc).

Babies krijgen de kans niet betekent letterlijk dat ze gedrag aangeleerd krijgen. Dat is geen ramp (gaat ook weer over) maar ook zeker niet altijd nodig. Het is alleen ongelofelijk moeilijk als je er met je neus bovenop zit. Verwennen is niet mogelijk maar gewennen gaat heel snel: borst, warmte (let op: ik zeg niet dat er iets MIS mee is), 'verkeerde eetmomenten', wiegen, gedragen worden maar ook speentjes, autorijden, etc etc).

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vrees dat ik het met Cygnet eens ben. Wij hebben die "fout" ook wel gemaakt. We haalden ons zoontje veel te snel uit bed als hij huilde of mopperde. We zijn daar sinds een paar dagen mee gestopt. Het is verrassend hoe snel hij in een ritme zit waarbij hij doorslaapt.

17. fafje

fafje Niet meer actief

bij iemand die ik ken ook, kind mankeerde niets, maar moeder wist niet eens wat "jengelen" was...wnat die kans heeft ze dr kindje nooit gegeven....elke kik werd op gereageerd...eindstans een kind dat nooit slaapt hooguit 30 min...en slaapt ook helemala niet goed snachts wordt alleen maar wakker...en wat doet de moeder, die zelf helemaaal gebroken is, continue de brost geven...omdat dat dan de beste en snelste manier is....

kindje slaapt wel als wordt gewiegd of vastgehouden..

18. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Oké, duidelijk.
    Ik heb heel veel gelezen over bv, samen slapen enz. Maar ik merk nu inmiddels wel dat ik alleen de voors daarvan heb gelezen (en de sites die alleen de voors presenteren). En ik vind dus inderdaad dat er ook minder goede kanten aan vast zitten. In dat stadium zitten we nu. ;)
    Vandaar dat het tijd wordt om ook de andere kant in te zien en me daarin te verdiepen.
    Één van mijn belangrijkste punten om het zo te doen zoals ik doe/deed, was een stabiele productie, ik wil erg graag lang bv geven. Ik denk dat ik nu wel zo ver ben.

@Tupp
    Ik ben het ook wel met je eens hoor. Soms voed ik mijn kind al voordat ik er erg in heb.
    Mijn dochter heeft een paar keer wat langer geslapen, bij alle keren sliep mijn man naast haar.
    Ik hoop bij mijn dochter ook wat te kunnen veranderen (zonder haar te laten huilen dan, want dat is iets wat ik gewoonweg niet wil).

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    linnie inderdaad wordt er heel goed gesproken over samen slapen icm met borstvoeding enzo maar er zitten ook nadelen aan idd. Ik ga ook eens proberen het ritme te veranderen hier...
    mijn zoontje wil soms ook alleen slapen als ik een rondje in de wandelwagen rij met hem...

20. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ja, daar ben ik het ook mee eens. Toen ons meisje nog een nachtvoeding nodig had, legde ik haar zeker snel aan bij de eerste hongergeluidjes, zodat ze niet te wakker werd. Maar als ze na deze nachtvoeding en voor de ochtend weer geluid begon te maken, liet ik haar liggen en gaf ik haar enkel dr speentje, zodat ze gewoon weer verder kon slapen.

Maar nu heb ik idd wel het "probleem" dat ze een speentje nodig heeft. En op slechte dagen/nachten moeten we er wel 10 keer uit omdat ze jammert in haar slaap... Ik ga dit weekend proberen wat er gebeurt als we dan geen speentje terug stoppen, maar ik moet eerlijk bekennen dat we beiden zo moe zijn, dat ik op zie tegen meerdere nachten nog slechter slapen... Kans is trouwens groot dat het niet werkt, omdat ze zichzelf niet in slaap kan huilen. Als ze huilt, wordt het alleen maar hysterischer en bozer en lijkt ze wel geen adem meer te halen. Moe wordt ze daar ook niet echt van (of ik moet haar langer laten huilen, maar dat doet mijn moederhart pijn).

Deel Deze Pagina