bij de meeste mensen duurt het zon 4 maandjes a half jaar. maar er zijn ook mensen bij wie het na 2a3 maanden over is. maar ik ken ook iemand waarbij het kindje 3 is. mijn ukje is 7 maand en de ene week doet hij het wel en de andere week is het drama. maar ons ukje huilt zoiezo altijd als hij moet slapen. ongeveer20 minuutjes in zijn goede week hij verwerkt op zijn manier de prkkels. wel weet ik dat ze naarmate ouder worden vaster gaan slapen dus ook beter door herrie heen slapen
Wij zijn hem ongeveer na een maand gaan inbakeren. Tegelijkertijd zijn wij rust & regelmaat gaan toepassen. Dat hielp goed. Het duurde bij ons vaak tussen de 10 à 20 minuten huilen voordat hij in slaap viel. We lieten hem max 10 minuten huilen, dan pinkje en weer weg, we halen hem NIET uit bed. Daarna sliep hij altijd 2 à 3 uur. We waren erg blij als hij de 4 uur halle. Daarna BV en dan het hele riedeltje weer opnieuw. Na zon 2 maanden ging er al wel en nachtvoeding af. Vermoeiend, maar we hielden het vol. Tussen de tweede en derde maand kraam de regelmaat er goed in. Maar begonnen de huil uurtjes aan het einde van de dag. Klaarwakker, huilen ... Dan zaten we vaak met de pink nat zijn bedje. We halen hem er niet uit. Ik heb destijds en dik boek uit kunnen lezen ... Tussen de derde maand en de vierde maand kwam de omslag, daarna ging het steeds beter. Nu is het huilen praktisch over, soms aan het einde van de dag af en toe war jengelen, maar dan nemen we hem bij ons. Sinds kort is de nachtvoeding er ook uit en kunnen we doorslapen. Alhoewel we er soms nog wel uit moeten om meneer weer recht in zijn bedje te leggen, maar over het algemeen gaan de nachten goed. Je kunt het je nu misschien niet voorstellen, maar het wordt beter. Ik heb persoonlijk het gevoel dat we de eerste twee maanden een goed fundament hebben gelegd waar we nu de vruchten van plukken.
Dan zal het niet te vroeg zijn om op bed te gaan. Denk dat het gewoon een kwestie van is een heel jong babytje dat z'n papa of mama gewoon nodig heeft. Je zou wat dat betreft eens kunnen kijken of een draagdoek uitkomst geeft: dat hij 1-2 keer per dag daar gewoon in slaapt. Wat betreft het hoofdschudden met ogen dicht: je weet zeker dat hij dan nog wakker is? Want dit kan ook onderdeel van z'n slapen zijn he? Matras raken en huilen: gaat het beter als je het matras even voorverwarmt met een kruik?
Bedankt voor de tips en het meedenken! Het bedje voorverwarmen hebben we nog niet geprobeerd, maar dat is zeker nog een optie. En hij is inderdaad nog maar een klein baby'tje die van ons afhankelijk is, en tot dat niet meer zo is zorgen we zo goed mogelijk voor hem. Het is een hele investering om te zorgen dat ons mannetje toch een beetje aan zijn slaap komt, maar dat is hij natuurlijk wel waard! Ik kan hierom al opzien tegen dat ik over een maand weer aan het werk moet gaan, ik zou met een geruster hart kunnen gaan werken als ik wist dat het slapen goed zou gaan... En af en toe kan ik er wel een beetje moedeloos van worden als er eigenlijk geen verbetering te zien is of als het zelfs slechter gaat. We hebben ons er nu wel aardig bij neergelegd dat het nu even niet anders is dan zo. Ik kan me er ook nog zo weinig bij voorstellen nu hoe het zou zijn als het wel beter gaat, maar ik kan me wel voorstellen dat er dan meer tijd over blijft om van hem te genieten en dat is vooral de moeite waard! Natuurlijk genieten we nu wel van hem en is hij ook een lekker vrolijk mannetje als hij goed geslapen heeft, maar het gaan slapen is wel een issue zo. We zijn net zo veel tijd kwijt met hem in slaap krijgen als dat we echt van hem kunnen genieten als hij wakker is, die verhouding mag wel gaan verschuiven in ons voordeel. Ik vertel hem trouwens wel dat hij maar beter goed kan gaan slapen om ons hoop te geven, voor als hij in de toekomst nog een broertje of zusje zou willen
Joh, daar wen je aan hoor, aan slechte nachten. Ik heb bijna een jaar geleefd op 2-3 uur slaap per nacht, bij onze oudste, (en toen knalde ik eruit, maar het was toen ook wel heel extreem dus ). Niet teveel zorgen maken: dat duurt nog een maand en op deze leeftijd kan er dan nog een hoop zomaar ineens veranderen. Ik zou zeggen: koop een draagdoek, (een doek of ergonomische drager, GEEN babybjorn of chicco oid), waarin je kindje lekker veel steun krijgt voor z'n lichaampje en lekker tegen jou aan kan slapen. Je hebt namelijk kans dat als ie oververmoeid raakt, hij alleen maar slechter gaat slapen. En dat oververmoeid raken kun je nu juist voorkomen met 'm lekker dragen in een doek en zorgen dat ie slaapt
echt dat moedeloos gevoel ken ik ook maar al te goed. ons kindje sliep tot zijn 4 maanden helemaal niet behalve snachts. ( als we hem dan eindelijk in slaap hadden ) en hij is daarbij ook nog 3,5 maand een huilbaby geweest.( had ik in je vorige topic al een beetje uitgelegen ) toen dachten we ook: hoe gaan we dit in vredesnaam doorkomen. en dat is een vreselijk gevoel. nu kijk is erop terug als een les. ook nu komt ons zoontje nog elke nacht. soms wil hij niet meer terug en soms wil hij zijn fles en kunnen we hem weer terug leggen in zijn bedje. deze week is het ook weer een drama om hem op bed te krijgen. hij gaat al huilen als ik naar boven loop op de trap. maar ik weet dat ik moet doorzetten om zijn gedrag opnieuw te doorbreken. ( wat ik wel sneu vind maar de enige oplossing is ) dat huilen is bij hem echt krijsen en hij breekt ook heel zijn bed af. nu is hij vanavond achterstevoren in bed in slaap gevallen. ik heb hem lekker laten liggen zo en heb zijn deken andersom over hem heen gelegen. als ik hem aanraak word hij namelijk opnieuw krijsend wakker. als ik hem in zijn bedje leg doe ik standaard ritueeltje en dan laat ik me de eerste 20 minuten niet zien. ( wat ik nog steeds moeilijk vind ) maar als hij mij ziet word het erger. als hij eenmaal weer weet dat hij moet gaan slapen pakt hij zijn ritme mischien weer terug. ons kindje kan ik ook nog steeds niet overal mee naar toe nemen. dan is hij bij thuiskomst helemaal overhoop. hij kan de prikkels erg moeilijk verwerken. ik vermoed ook dat daardoor steeds zijn ritme verbroken word. maar toch blijf ik positief denken en hoop ik dat het ooit overgaat, ik weet ook dat hij het wel kan. alleen hij heeft zo nu en dan een terugval. maar we leren er zelf steeds beter mee omgaan. ik probeer te genieten van de leuke momenten met hem. als ik steeds bezig ben met zijn negatieve kanten word ik zelf helemaal gefrustreerd en dat voel mijn kindje ook. ik probeer op dit moment in het "nu" te leven met hem en niet steeds oplossingen zoeken voor wat er nog gaat komen.( want dat deed ik op het begin heel erg ) maar daardoor vergat ik steeds te genieten van het moment wat ik toen had. ( ik heb wel "psygische" begeleiding gehad. omdat ik enorm gebroken was. ik heb anderhalf jaar in de medische malle molen gezeten toen ik eindelijk zwanger was verliep dat ook er moeizaam en onzeker. daarna nog een zware bevalling en toen gelijk de eerste nacht en de kraamweek sliep onze kleine niet. ook snacht niet . hij huilde hele dagen lang ) maar nu kan ik zeggen dat ik me weer goed voel. ons kleintje huilt helemaal niet meer ( behalve dan met slapen maar dat is te overzien ) hij is echt wel met sprongen vooruit gegaan !! en ook jou kindje zal dat gaan doen als hij wat ouder is hoor kop op!! je bent goed bezig. vertrouw op je moeder instinkt en wees niet onzeker over jezelf. je bent gewoon een goede moeder
Even een korte update voordat ik zelf ook maar eens ga slapen... Hij heeft net om 23u zijn fles gedronken en is zelf meteen in slaap gevallen zonder speen en zonder huilen! Zo snel is het al heeeel erg lang niet meer gelukt. De nachten gaan trouwens over het algemeen wel beter, dus hij kan het wel. Nu nog overdag toepassen wat hij 's nachts wel kan... Ik denk nu dat het aan de prikkels ligt die hij overdag binnen krijgt, die we hem in de nacht niet geven. De wereld is ook best wel complex voor een baby die net komt kijken
Houd er wel rekening mee dat ze het eerste jaar na een periode van doorslapen zo ook ineens weer weken kunnen rommelen.... dus dat eenmaal doorslapen of zelf in slaap vallen, geen garantie is voor de toekomst
Je kunt, zoals eerder ook gezegd, ook kijken of een draagdoek werkt voor jullie. Zl valt hier het makkelijkst in de doek in slaap; even wandelen en weg is ie! Hij slaapt ook langer in de doek dan in zijn bedje. Als je het niet ziet zitten hem constant te dragen, kun je hem daarna overleggen in zijn bedje.
Mijne is nu 6 maanden en het duurt nog zo'n 2 uur voordat ze slaapt. Huilen, jengelen, krijsen, speen uitspugen, zelf gaan zitten uit buikliggen..We moeten echt alles uit de kast halen maar is het niet normaal dat kleine babytjes niet zelf kunnen slapen?
Gisteren heb ik via marktplaats een draagdoek opgehaald en deze vandaag uitgeprobeerd. Hij heeft er 45 minuten in geslapen. Morgen weer proberen en hopen dat hij er dan langer in zal slapen. Stilstaan of zitten mocht niet van hem trouwens...
pas wel op met een draagdoek als ze daar te hard aan wennen leren ze nooit in hun bedje te slapen. ( het hoeft niet zo te zijn maar het kan wel) het kan een uitkomst zijn maar probeer hem wel eerst in zijn bedje.
Ik draag hem 1x per dag nu tussen de voedingen door, meer ben ik niet van plan om te gaan doen. Hij vindt het wel heel erg lekker en slaapt binnen een paar minuten en hij slaapt dan ook langer. 1x is voor mij (meer dan) genoeg omdat ik MOET blijven bewegen omdat er anders protest komt
hahah ja ze weten wel wat ze lekker vinden hoor hier ook als mijn kindje echt niet in slaap wil vallen dan zet ik de maxicosi op schoot en schommel ik een tijdje en dan valt hij in slaap. maar dat is echt als ik het niet voor elkaar krijg in zijn bedje. ons kindje maakt er nu ook weer een potje van met slapen. het inslapen was al een ramp maar nu het blijven slapen ook handig! met als gevolg dat ik er snachts 3x uit moet. ( maar 3 x fles gaat hem, niet worden ) hij mag max 4 flessen het liefst 2 . ik geef er nu overdag 3 en als hij snachts kom ook nog 1. anders gaat hij niet terug.
Hier ook vergelijkbaar. Hoewel in de avond va 23 u het goed gaat tot deochtend,meestal, ben ik nog overdag aan het puzzelen, ik lees dus ff mee en hoor graag tips. Ik neem haar overdag 1 x in draagzak, vinden we beiden fijn en zo went ze er niet teveel aan. Nu wil ik haar graag in dekinderwagen laten inslapen, praktisch voor als ze op reis gaan. Is alles te leren? Het slapen s nachts hebben we haar ook, met bruut geweld, we waren óp, moeten leren.....
Hier dit ook gedaan voor de nachten, eerste keer 1,5 u huilen, daarna minder....nu overdag nog puzzelen.
Ik durf het bijna niet hardop te zeggen dat het hier ietsje beter gaat. Nog niet perfect, maar steeds vaker wordt het in slaap vallen iets makkelijker en sneller. Wat we hier nu anders gedaan hebben is hem net wat later op bed leggen dan dat de eerste gaap komt zeg maar. (we hebben ons zelf ook al wel gefopt dat we net te lang gewacht hebben en dat weten we dan ook ) We hebben geminderd met er bij blijven en dat steeds minder lang gedaan tot we meteen wegliepen. Beter luisteren naar het huiltje, zeuren is hem zelf verder laten proberen in slaap te vallen, paniekerig huiltje is meteen er naartoe en de speen terug geven en meteen weer weg. Hier dus redelijk positief, maar terwijl ik dit probeer te typen kan ik steeds terug om de speen er in te stoppen dus het gaat niet altijd vlekkenloos