Cmv of cytomegalovirus

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door shaann, 12 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shaann

shaann Actief lid

3 jan 2014
    256
    2
    18
    Hoi,

Toch blij dat ik raad kan vragen aan jullie bij onzekerheden.
    Nu even kort mijn verhaaltje doen,
    Mijn tante is onlangs bevallen van haar derde kindje, bij haar tweede kindje werd ze besmet met het cmv virus tijdens haar zwangerschap.
    Nu had ik gehoord dat je drager blijft van deze ziekte eveneens het kind dat toen in de buik zat.
    Men moet eveneens oppassen voor babys en peuters.

Nu heb ik enorme schrik om bij haar langs te gaan en het babytje te bezoeken uit schrik om dit op te lopen van de kinderen of van de baby of van haarzelf.

Is dat zo dat ze drager blijven van deze ziekte?
    Is het echt te risicovol dat ik contact beter kan vermijden?
    Vind het zo'n superlastige situatie, maar heb gewoon schrik voor besmetting.
    Wat denken jullie?

2. Ik zou me daar écht niet druk om maken.. Het CMV-virus stelt zo weinig voor. Wij moesten ons daarop laten testen voor we aan behandelingen met een donor mochten beginnen (als ik negatief zou testen, mochten we ook alleen gebruik maken van donors die negatief getest hadden, als ik positief zou testen maakte het niet uit, ontzettend onzinnig in mijn ogen, want als je 'gewoon' zwanger raakt van je man weet je ook niet of hij positief of negatief zou testen), maar toen werd al tegen ons gezegd dat als je niet in een extreem afgelegen boerendorpje woont, de kans heel groot is dat je het al een keertje gehad hebt en dat er dus niets aan de hand is. Het klopt dus dat je 'drager' blijft, maar dat is niet anders dan wanneer je een keer waterpokken hebt gehad en daar dus antistoffen tegen hebt aangemaakt. Het is geen ebola, ofzo..

Het wordt overigens overgedragen door lichaamsvloeistoffen, dus tenzij je van plan bent om speeksel, bloed, urine of iets dergelijks met je tante uit te wisselen; sowieso niets aan de hand ;)

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    In principe is een drager geen besmettingsbron.
    Dit kan alleen het geval zijn bij (a)symptomatische reactivatie.
    Niet te veel zorgen maken dus. Dan kun je je hele contact geen enkel vreemd kind meer aanraken, want cmv is overal.

Deel Deze Pagina