Mijn dochter drinkt nog 2 x per dag. Voor het slapen. Maar nu dat ik zwanger ben merk ik dat mijn voeding echt heel erg terug gelopen is. Het is echt nog maar een paar druppels meer ook niet. Dus nu zou ik die voedingen wel af willen bouwen. Maar het lijkt of ze niet kan slapen zonder. Ik voed haar niet tot ze in slaap valt. Maar ze word er wek rustig van zodat ze daarna beter kan inslapen. We hebben al feprobeerd dag im even weg ga en dat mijn vriend haar dan naar bed brengt. Maar dan valt ze niet in slaap en huilt ze heel lang door. Hoe kan ik dit het beste aanpakken om deze voedingen weg te laten vallen?
Mijn ervaring is dat de voedingen vanzelf afgebouwd worden eens er steeds minder melk is door de zwangerschap. Mijn dochter gaf het op rond 4mnd zwangerschap, ze was wel al ruim 3j. De weken ervoor sloeg ze al eens een dag over. En het werd hierdoor ook steeds makkelijker voor papa om haar te slapen te leggen (was hier noodzaak, ik moest traplopen vermijden). Ondertussen wisselen we af met bedritueel. Als ik het ben, neem ik haar dicht bij mij op schoot voor een verhaaltje, ze kruipt dan weer een beetje terug in borstvoedingshouding en dan genieten we even van dat momentje van geborgenheid. Ook zonder te voeden. Ik zou dus een bedritueel opbouwen waar knuffelen en een geborgen gevoel centraal staan zonder te voeden. Zo komt ze allicht ook tot rust. Anderzijds hoef je niet te stoppen, zelfs niet als er niks meer komt. Ze kan ook droog verder blijven "drinken" tot ze er zelf klaar voor is om te stoppen.
Ik lees even mee, want mijn dochter wil ook absoluut niet slapen zonder dat ze eerst even een (klein) slokje heeft gehad om tot rust te komen.
toen ik zwanger was van de jongste dronk de oudste nog 3-4x per dag. Rond 20 weken liep de productie erg terug, drinken was vaak gevoelig en ik vond het daarom niet prettig wanneer mijn dochter heel lang bleef drinken (is altijd een snelle drinker geweest dus dat lange sabbelen was ik ook niet gewend). Ik ben toen voor dat ze bij mij mocht drinken een flesje warme melk (zo'n 100 cc), eerst bv uit de diepvries en later koemelk, aan gaan bieden. Nadat ze dat gedronken had mocht ze bij mij drinken. Ons ritueel veranderde dus op die manier. Soms gaf ik het flesje en soms papa. Ik merkte na een tijdje dat ze er niet altijd meer aan dacht om ook nog bij mij te drinken, ik heb zelf altijd aangeboden omdat ik eigenlijk hoopte dat ze nog door zou gaan. Maar misschien kan dit ook een methode zijn om te stoppen.
Heb geen ervaring met zwanger zijn en voeden maar wel met teruglopende productie bij afbouwen.Bij mij zo rond 1 jaar. Zelfde gedaan als Janny. Borstvoeding voor naar bed gaan vervangen door flesje melk. Toch een lekker knuffelmomentje. Wel een speentje gebruikt met een hele langzame flow. Het ging ze vooral om het op schoot zitten en knuffelen, lekker tegen je aan zitten. Met de langzame flow werd dat moment lekker opgerekt voor ze. Als ik er niet was (werk onregelmatige diensten) gaf mijn man het flesje. Ik heb dit bij alle 3 de kinderen tot 3 jaar gedaan. Toen nam de zuigbehoefte duidelijk af en konden ze zonder.
probleem is natuurlijk ook dat wanneer je gewone melk geeft je daarna nog eens de tandjes moet poetsen. Bij bv hoeft dat niet.