Beste, Ik ben tijdens mijn zwangerschap in de ziektewet gekomen. Ik had kan op een vrooggebroote en moest bedrust houden. Na de bevalling ben ik weer ziek geworden. Had een pnd en kraambedpschyose en ben toen opgenomen geweest in het ziekenhuis 3 maanden lang. Nu is mijn vraag hoe lang heb ik nog recht op de ziektewetuitkering. Is het nog steeds 104 weken? Hoor het graag. Groet, Mariam
Beste Mariam, Ik begrijp dat je graag wilt weten hoelang je Ziektewet-uitkering nog duurt aangezien je voor je verlof ook al ziek was. Hebben de klachten voor en na je verlof dezelfde oorzaak? Dan worden beide ziekteperiodes bij elkaar opgeteld. Een UWV arts beoordeelt of de klachten die je had voor en na je verlof dezelfde oorzaak hebben. Hebben de klachten niet dezelfde oorzaak? Dan begint er een nieuwe termijn van 104 weken te lopen. Ben je na 104 weken nog steeds ziek? Dan heb je mogelijk recht op de WIA-uitkering. De WIA-uitkering is een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Recht hierop kan bestaan als je meer dan 35% arbeidsongeschikt wordt bevonden. Na 88 weken ziek zijn krijg je van UWV een brief waarin uitgelegd wordt hoe je de WIA-uitkering kunt aanvragen. Actuele informatie over de duur van de Ziektewet-uitkering vind je hier (zie: Bijzondere situatie). Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Mariƫl UWV Webcare team www.uwv.nl/webcare