Hallo, De titel is nogal vaag, maar ik vind het ook allemaal nogal ingewikkeld. Daarom vond ik het makkelijker om jullie te 'mailen' i.p.v te bellen omdat ik denk dat ik het dan beter onder woorden kan brengen. Ik ben op dit moment 8 weken zwanger van een tweeling. Ik werk 14 uur per week en mijn contract loopt af op 31 december. Ik ga waarschijnlijk deze week vertellen dat ik zwanger ben (ik ben vaak heel ziek 's morgens waardoor ik niet kan werken) Nu ben ik nogal bang dat ze mijn contract niet gaan verlengen omdat ik zwanger ben. En ondanks dat ze dat natuurlijk niet zouden toegeven is dat waarschijnlijk wel de reden. Hoe gaat het dan verder in zijn werk als ik zonder werk kom te zitten? heb ik recht op ww uitkering? en zo ja, hoe lang dan? en heb ik dan ook recht op verlof? Ik werk vanaf april 2016 bij deze werkgever, nog niet zo lang dus. Daarnaast heb ik nog een klein bijbaantje waar ik 3,5 uur per week werk (vast contract) Ik hoor het graag van jullie! Groetjes.
Beste LPMS, Wat een lastige situatie voor jou. Voor het overzicht beantwoord ik je vragen puntsgewijs. 1e Wanneer heb ik recht op een WW-uitkering. Een van de voorwaarden is dat je minimaal 5 uur per week werkloos wordt en in de laatste 36 weken, voor je eerste WW-dag, 26 weken hebt gewerkt. Meer informatie over de WW-uitkering vind je hier: Ik word werkloos - UWV - Voor Particulieren. 2e Wanneer heb ik recht op een Zwangerschaps-bevallingsverlof uitkering (WAZO)? Als je in dienst bent bij de werkgever dan vraagt de werkgever je WAZO-uitkering aan. Ook vanuit de WW-uitkering kun je een WAZO- uitkering aanvragen. Meer informatie zie hier: Ik ben zwanger en heb een uitkering - UWV - Voor Particulieren. Ik wens je een fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Viktoria