Hoe lang zw uitkering met twee zwangerschappen?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Firstbaby, 11 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Firstbaby

    Firstbaby Fanatiek lid

    25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Ik stel deze vraag voor een goede vriendin van me die nu bij me is.

    Zij is in 2011 ziek geworden door haar traumatische verleden met haar ouders (misbruik/incest). Zij kwam erachter zwanger te zijn en kreeg hevige bekkeninstabiliteit. In december 2011 is zij uiteindelijk bevallen. Zij kon niet gaan werken vanwege de bekken klachten en heeft zich ziek gemeld. Dit hield in dat haar contract niet werd verlengd. Sindsdien heeft zij een zw uitkering. Nu is zij er onlangs achter gekomen weer zwanger te zijn niet gepland. Zij vindt dit verschrikkelijk, omdat het niet gepland was. Zij is in november 2013 uitgerekend? Tot wanneer heeft ze recht op een zw uitkering? Haar bekkenklachten beginnen nu al op te spelen. Ze weet niet meer wat te doen.

    Is het mogelijk deze avond nog antwoord te krijgen?
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Firstbaby,

    Allereerst mijn excuses dat je nu pas antwoord krijgt.
    UWV Webcare Team is hier alleen tijdens werkdagen actief.
    Je wilt weten tot wanneer je vriendin recht heeft op een Ziektewet-uitkering.

    Een Ziektewet-uitkering kan maximaal 2 jaar (104 weken) duren.
    Is er tijdens deze periode sprake van een zwangerschaps- en bevallingsverlof?
    Dan wordt deze periode niet meegeteld voor de 2 jaar periode.

    Is je vriendin voor en na het verlof door dezelfde reden ziek geweest?
    En kwam dit door de zwangerschap?
    Dan beoordeelt UWV dit als twee aparte ziekteperiodes.
    Wanneer de 2e ziekmelding 2 jaar duurt, stopt het recht op Ziektewet-uitkering.

    Is je vriendin voor het verlof door een andere reden ziek geweest dan na het verlof?
    En kwam dit niet door de zwangerschap?
    Ook dan gaat het om 2 aparte ziekteperiodes met een maximale duur van 2 jaar.

    Is je vriendin voor en na het verlof ziek door dezelfde oorzaak?
    En ligt deze oorzaak niet in de zwangerschap?
    Dan telt UWV de beide ziekteperiodes samen en kunnen deze samen maximaal 2 jaar duren.

    Actuele informatie over ziek na een zwangerschapsverlof vind je hier.

    Ik wens je vriendin veel beterschap.

    Met vriendelijke groet,

    Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     

Deel Deze Pagina