Vraag over vis?!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nomusa, 12 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nomusa

Nomusa Lid

10 nov 2006
    60
    0
    0
    Hallo daar,

Ik ben erg in de war van wat mensen om me heen me allemaal vertellen.. Welke vis kan wel, en welke kan geen kwaad als je zwanger bent?
    En vissticks e.d.? Mogen die wel?

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Je mag gewoon vis eten, dat is juist goed voor je. Alleen rauwe (of gerookte) voorverpakte vis uit de supermakt, die moet je laten liggen. Dus rauwe haring en gerookte zalm uit de supermarkt.

Smakelijk!

3. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Rauwe zalm en tonijn worden net als sushi afgeraden.
    Dit is ook zo als de vis gerookt (dus niet goed verhit is)
    Verder de vacuumverpakte vis moet je ook wantrouwen.
    Mosselen of goed gekookte vis kan dus wel. lekker eten dus. Verder zeggen ze dat als je veel vette wis eet dit goed is voor de soepelheid van je baby (motoriek en zo). maar of dit echt zo is?

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Maar een zoute haring is toch ook gewoon rauwe haring? Want ik weet zeker dat je dat gewoon mag eten tijdens de zwangerschap.

5. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Een verse zoute haring mag gewoon hoor. Heb het net opgezocht in mijn zwangerschapsbijbel. Door dat zout krijgt listeria geen kans.
    Let er maar gewoon op dat als je vis koopt deze niet mag ruiken. Vis die ruikt is aan het bederven en dan steekt listeriade kop op.

6. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Neem verse vis vd visboer, die mag wel hoor! En natuurlijk vissticks oid ook.

7. Female

Female Niet meer actief

@ daphne, gerookt is toch niet rauw, bij mijn weten mag dat allemaal gewoon hoor... als je erg voorzichtig wilt zijn moet je alleen letten op rauwe vis, schaal- en schelpdieren....... groetjes

8. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Gerookt is inderdaad niet rauw. Maar ook niet dermate verhit dat eventuele listeria dood is.

9. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Daarom dat ik zeg, uit de supermarkt!

Gerookte voorverpakte zalm (wederom: uit de supermarkt) wordt toch echt afgeraden hoor. Alleen vers van de visboer mag het.

10. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Maar gerookte voorgepakte makreel mag toch weer wel?!

11. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Makreel op zich wel. Maar niet vacuum verpakt.

12. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Heb het even opgezocht.
    Het volgende stukje komt uit het boek Je zwangerschapvan maand tot maand. Dit is een uitgave van Kinderen en is samen met een verloskundige geschreven:

Rauwe haring.... <Mag dat?
    Ja, rauwe haring eten in de zwangerschap mag gewoon. Wat je níet mag eten, is rauwe vis in de sushi. Dus geen rauwe tonijn en geen rauwe zalm. Hierin kan namelijk de listeriabacterie zitten, die listeriose kan veroorzaken. Dit is schadelijk voor je zwangerschap.
    Garnalen en mosselen kun je zonder gevaar voor je groeiende kind eten. Zalm in blik mag ook wel, maar recentelijk zijn listeriabacterën aangetoond in gerookte zalm, met name in de voorverpakte gerookte zalm. ook dit dus even laten staan.
    Voor de goede orde: goed doorbakken zalm en tonijn mogen dus wél.

Verder staat er in hetzelfde stukje het volgende lijstje:

Samengevat komt het erop neer dat je tijdens je zwangerschap beducht moet zijn voor:
    rauwe tonijn, rauwe zalm, voorverpakte gerookte zalm, rode biefstuk, osenworst, rosbief, filet américain, rauw vlees, (rauwe)kip, rauwmelkse kazen(au lait cru), blauwe schimmelkazen, rauwe of gerookte vis, paté, lever en ander orgaanvlees, rauwe eieren, niet gewassen salades of groente, alcohol, roken, medicijnen, drugs, zand, aarde, kattenbakken.

Een hele lap tekst, maar volgens mij wel duidelijk ;)
    En volgens mij is het eten van één van bovenstaande producten niet meteen verkeerd, maar loop je alleen het risico op een besmetting.
    Af en toe één glaasje wijn moet dus gewoon kunnen. ;)

13. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Vreemd tegen mij is gezegd dat voorgepakte gerookte makreel geen probleem is.

Zie hieronder:

Oppassen met gerookte zalm
    De feestdagen staan voor de deur en overal in de winkel ligt het weer. Heerlijke gerookte zalm! Maar als je zwanger bent, kun je deze lekkernij beter laten staan.

Zalm is een vette vis die veel goede bestanddelen bevat. Maar kijk uit met het eten van vacuüm verpakte gerookte zalm. Die is niet honderd procent veilig: de listeriabacterie ligt op de loer. Wanneer je tijdens de zwangerschap geïnfecteerd wordt met de listeriabacterie, dan kan dat schadelijke gevolgen hebben voor je ongeboren kindje. De kans dat de vacuüm verpakte gerookte zalm die je in Nederland koopt, is besmet met de listeriabacterie, is klein. Toch raden we je af om dit product tijdens de zwangerschap te gebruiken. Goed doorbakken verse zalm levert geen problemen op. Andere gerookte vis, zoals paling en makreel, is niet rauw en wel veilig. Haring is wel een rauwe vis, maar wordt zo kort bewaard dat er geen gevaar bestaat dat deze vis met de listeriabacterie besmet is.

14. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Als ik twijfel laat ik het staan. Maar ik ga het toch eens navragen bij de verloskundige.

15. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ja nu ga ik ook twijfelen :) ga het volgende week vragen aan VK.

16. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Neeeeeee niet weer een topic over vis!!! [​IMG]

17. Ninetje

Ninetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    en tonijn uit blik dan?

18. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Ik lees net op een site dat tonijn uit blik beter is dan verse, want die uit blik is afkomstig van jonge vissen, die weinig kwik bevatten. (kwik is dus slecht) Roofvissen worden dan ook afgeraden.
    Jammer meiden, even geen haai... :p

19. Ninetje

Ninetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    thnxie annabela!

Deel Deze Pagina