altijd zo weinig controles in ziekenhuis?

Discussion in 'Zwangerschap' started by eef80, Jan 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. eef80

eef80 Niet meer actief

In verband met een zwangerschapsvergiftiging in mijn vorige zwangerschap moest ik dit maal mij gelijk melden in het ziekenhuis.

Ik ben met 8 weken voor een echo geweest, ik heb van de week met 16 weken mijn eerste controle afspraak gehad met de gyn en mijn volgende controle is bij 25 weken zwangerschap bij een assistent en daarop bij 30 weken zwangerschap weer met een gyn. Natuurlijk zit hier wel de 20 weken echo tussen maar ik vind het zo weinig! Is dit bij iedereen en altijd zo? Ik vroeg het aan de gyn maar die zei dat er tegenwoordig veel te veel controle afspraken worden gemaakt en dat dit genoeg is.
    Maar dat zou betekenen dat ik bij 30 weken zwangershap pas twee keer een gyn heb gezien en een keer een assistent. Hoe gaat dat bij julie?

2. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

May 12, 2011
    555
    51
    28
    Female
    Hé Eef,

Ik heb wel meer contoles. Ook vanaf het begin bij de gyn en ook bij de vorige zwangerschap.
    Elke 4 weken ga ik naar de gyn en alleen de 20 weken echo was bij de echoscopiste. Na de 30 weken wil ze me elke 3 weken zien en daarna zit er steeds minder tijd tussen.

Ik weet het niet meer precies van de vorige zwangerschap, maar volgens mij moest ik toen ook wel elke maand naar de gyn. In iedere geval wel meer dan dat jij verteld.

Misschien per ziekenhuis verschillend of per situatie

groetjes Inge

3. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

Oct 11, 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    Dat is wel erg weinig vind ik. Ik ga naar de verloskundige en ga tot de 24e week elke 4 week, dan elke 3 week en vanaf week 31 elke 2 weken. Vanaf de 37e week elke week controle. Daar zitten dan nog de echo’s tussen in.

4. draakje24

draakje24 Actief lid

Dec 31, 2011
    399
    0
    16
    Hier ook vaker dat is ook medische indicatie!

5. nense

nense Fanatiek lid

Apr 14, 2008
    1,358
    0
    36
    Female
    Gelderland
    Ik denk dat het afhangt van de inschatting van jouw gyn hoe vaak ze je op controle wil zien.
    16 wkn - 20 wkn - 25 wkn - 30 wkn Dat is elke 5 weken. Als je dat echt te weinig vindt zou ik dat met je gyn bespreken. Het is wel zo dat als ze vinden dat je vaker moet komen. Ze dit gelijk kunnen aanpassen.
    Ik kom ook bij de gyn in het ziekenhuis en kom nu elke 4-5 weken op controle. Dat verschilt niet zoveel met jou.

6. misa

misa Niet meer actief

Wat weinig! Ik heb bij de vk eerst vanaf 8 weken elke 4 weken een afspraak. Tot zo'n beetje 24 weken, dan is het om de 3 weken. Ergens in de 30 weken om de 2 weken en de laatst paar weekjes geloof ik elke week.

Ik zou zeker om meer vragen.

7. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Ik loop ook in ziekenhuis en heb ook niet zoveel controles gehad. Zelfs een keer 6 weken ertussen gehad. Nu gan ik vanaf 4 jan elke 3 weken moeten komen maar hiervoor ook steeds elke 5 weken (zonder de 20 weken echo want die was apart).

8. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

Jun 1, 2008
    4,093
    1
    38
    Dat is idd erg weinig. Ik ben ook onder controle in het zkh vanaf mijn 1e zwangerschap en ik word wel vaker gezien.

Tot en met 15 weken elke week.
    Vanaf week 15 t/m 24 elke 4 weken
    Vanaf 24 weken t/m 30 elke 3 weken
    Vanaf 30 weken t/m 34 weken elke 2 weken
    Vanaf 34 weken t/m het einde elke week..

En elke keer worden er echo's gemaakt.

9. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Hier was het om de 4 weken tot 34 weken en dan met 36 weken en daarna elke week.

10. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Ik loop vanaf de 6 weken zwangerschap iedere 3 weken bij de gyn. Vanaf de eerstvolgende afspraak (19 weken) gaat dat iedere 2 weken worden. Daarna zal ik vanaf de 30 weken zo ongeveer iedere weer moeten komen ben ik bang.

Maar goed, liever dat, dan dat ze straks te laat zijn met ingrijpen...
    Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik helemaal niet blij ben met zoveel afspraken hoor.
    Ik voel me niet een zwangere vrouw, ik voel me patient.

11. Foxy74

Foxy74 Niet meer actief

Ik loop ook bij de GYN en elke 4 weken controle gehad en nu elke 2 á 3 weken.
    Vindt het wel gek dat je juist naar de GYN moet omdat je een risico loopt door een eerdere zwangerschapsvergiftiging en dat ze je nu dan erg weinig zien in verhouding. Zou dit gewoon even aangeven bij ze en vragen hoe en waarom

12. Trees

Trees Niet meer actief

Ik vind het ook weinig. Wat voor zin heeft het dan om bij een gynaecoloog onder controle te zijn?

Bij mij zijn de controles in het ziekenhuis gemiddeld om de 2 á 3 weken en de laatste weken wekelijks.

Ik kan me voorstellen dat jij je hier niet prettig bij voelt en zou als ik jou was het ziekenhuis bellen om dit aan te kaarten met de vraag of je vaker op controle mag komen.

13. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

Aug 12, 2011
    3,324
    158
    63
    Female
    Drenthe
    Hier tot nu toe steeds om de 4 weken...nu nog 1x 4 weken ertussen en vanaf begin feb. (30 weken) 3 weken ertussen..
    Vind het ook wel erg weinig eerlijk gezegd

14. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Ja, net zoals iedereen hier vind ik het ook behoorlijk weinig. Ik zou dit toch aangeven bij de gyneacoloog, dat je het fijner vind om net zoveel controles te hebben als normaal bij de vk. Ik weet wel dat de controles bij de gyneacoloog heel anders zijn. Ik liep daar de laatste weken van mijn zwangerschap vanwege medische indicatie, maar daar concentreerde ze zich echt op buik en baby en wat ik voor klachten had....daar keken ze niet echt naar :D. Vond ik wel apart hoor, want ik was tot formaat ballon opgezwollen door het vocht.

15. Anna2

Anna2 Lid

Feb 14, 2011
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook ik ben onder behandeling bij de gynaecoloog en heb hetzelfde hoor. Voor het laatst bij de gyn geweest op 9wk5dgn en de volgende afspraak is vrijdag, bij 16 wk 2dgn. Tussentijds wel eenmalig bij echoscopiste geweest voor nekplooimeting, maar daarbij wordt verder ook niets meer gecontroleerd en je spreekt geen gynaecoloog. Het komt dus wel vaker voor, hoewel ik het zelf niet prettig vind en als vrijdag alles goed is ook wil bespreken dat ik vaker wil komen. Zit nu bijna 7 weken tussen, vraag me dan ook wel af waarom ik onder controle sta bij de gynaecoloog, volgens mij zie je je verloskundige vaker..
    Groetjes Anna

16. Foxy74

Foxy74 Niet meer actief

@laris. Heb juist tegenovergestelde. VK dacht alleen aan beebje en GYN vraagt altijd juist naar mij..

17. eef80

eef80 Niet meer actief

Bedank voor jullie reacties allemaal!
    Als ik de reacties zie zie ik dat ik niet de enige ben maar dat er gemiddeld toch echt meer gecontroleerd wordt. Ik heb de gyn gevraagd waarom er zo weinig wordt gecontroleerd en zij vertelde dat het voldoende was en dat er veel onnodig gecontroleerd wordt. ik had daar op dat moment niets tegenin te brengen, je gaat er toch vanuit dat de gyn het goed weet. Toch blijf ik mij verbazen dat ik vorige zwangerschap, zonder med.indicatie vaker bij de verloskundige liep dan ik nu met med. indicatie bij de gyn.
    Ik heb bij de gyn steeds het idee dat, als ik haar uberhaupt zie, ik haar in sneltreinvaart zie en ik altijd met onbeantwoorde vragen naar huis ga. Altijd een beetje gevoel van haast tijdens zo'n consult. Het lastige is nu dat mijn afspraken gepland zijn tot week 30 en dan ook pas weer de gyn zie. (dus over 14 weken) Ik zal in dat gesprek wel om meer consulten vragen. He bah, balen he?! Heb wel besloten dat ik met vragen of zorgen ik gewoon ga bellen naar het zh.
    Iedereen succes met alles!

18. april2012

april2012 Lid

Oct 3, 2011
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik loop ook bij de gyn ivm medische indicatie en dit zijn mijn controles tot nu toe ingepland:

8- weken
    16-weken
    20- weken
    25-weken
    30-weken
    33- weken
    36-weken
    38 weken

Bij de vlos is het toch wat meer theeleuten, meer foto's bij echo's etc. Gyn is echt medisch....

19. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Dat je in ziekenhuis gecontroleerd word wil niet zeggen dat je heel veel gecontroleerd word. Ik loop in het ziekenhuis wegens erge rugproblemen en vanwege dat een keizersnede zal moeten ondergaan. Ook heb ik een neurostimulator en op zich is dat geen probleem maar daarvoor ook beter controle in ziekenhuis. Maar het gaat goed dus waarom dan vaker controle nodig? Zolang het goed gaat gaat het goed en vind ik extra controle niet noodzakelijk. Straks de volgende controle wel behandelplan gaan afspreken wat wel weer heel belangrijk is omdat ik niet alles mag en kan.

20. Suits

Suits Actief lid

Aug 1, 2011
    242
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Nou, ik zit iedere 2 weken bij de gyn voor een echo, en iedere 3 weken bij de VK voor de reguliere controle en dan ook nog eens tussentijds weer naar het Erasmus voor uitgebreide controles.

Gaat je gyn er niet vanuit dat je ook nog bij een vk loopt? Die van mij had me aangeraden dat zeker te blijven doen.
    (Zat eerst alleen bij de vk, tot de 20 wkn echo, toen was het iedere 4/5 wkn controle)

Share This Page