Goedemorgen, Ik heb twee inkomens, 1 van 16 uur per week in loondienst en 1 van 24 uur per week als zorgverlener van mijn gehandicapte dochter. Dit wordt betaald uit het PGB en ben voor de wet dus zelfstandig hoewel het gaat om een overeenkomst met familielid. Voor mijn baan in loondienst heb ik per 14 april zwangerschapsverlof. Voor mijn andere baan wil ik eigenlijk niet iemand anders zoeken die de weken rondom mijn bevalling voor mijn dochter gaat zorgen (daar haar handicaps zeer complex zijn) en ik verwacht niet langer dan 1 week of 2 wat hulp nodig te hebben bij de zorg. Mijn vraag is daarom: ben ik bij de wet verplicht om ook zwangerschapsverlof te nemen bij deze baan als zorgverlener of mag ik er ook voor kiezen om mij rondom te geboorte 2 weken ziek te melden en de draad gewoon verder op te pakken daarna zonder dat ik op zoek hoef naar vervanging? Of werkt het zo dat indien je bij 1 werkgever zwangerschapsverlof aanvraagt je bij al je banen 16 weken zwangerschapsverlof moet nemen incl ZEZ uitkering? Alvast bedankt voor de info, Groet Shart86
Beste Shart86, Je wilt graag weten of je verplicht zwangerschapsverlof moet opnemen voor je werk als zorgverlener voor je gehandicapte dochter. Volgens de Arbeidstijdenwet mag je niet werken in de vier weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum en in de zes weken na je bevalling. De arbeidstijdenwet geldt in principe alleen voor werknemers in loondienst. In een aantal gevallen geldt de arbeidstijdenwet ook voor zelfstandigen. Het gaat dan om situaties waarin ook de veiligheid van derden in het geding is. Of de arbeidstijdenwet ook voor jou geldt, kan ik je namens UWV Webcare niet vertellen. Voor vragen hierover kun je terecht bij de Rijksoverheid op telefoonnummer 1400. Het recht op een ZEZ-uitkering staat los van deze arbeidstijdenwet. Je bent niet verplicht een ZEZ-uitkering aan te vragen, maar dit kan wel. Voor UWV maakt het niet uit of je werkt tijdens de periode van verlof. Actuele informatie over de arbeidstijdenwet vind je in deze brochure. Kijk voor antwoord op jouw vragen op pagina 10 en 25. Ik wens je een goede zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team UWV Webcare Team - UWV - Over UWV