Hallo dames. Ik zal wel overkomen als een overbezorgde moeder nu, maar het zit me toch niet helemaal lekker (al maak ik me nog niet echt heel erg zorgen). Mijn zoontje is bijna tien maanden en het op zich allemaal prima. Begint flink te brabbelen, en zijn fijne motoriek is prima. Pakt zo een klein broodkruimeltje van tafel bijvoorbeeld. Hij heeft zes tandjes en de volgende twee zijn bijna door. Maar zijn grove motoriek blijft achter. Hij tijgert niet, kruipt niet, trekt zich niet op, gaat niet zelf zitten. Blijft wel redelijk zitten als ik 'm neerzet. Ik leg hem heel regelmatig op zijn buik om te oefenen, maar hij raakt snel gefrustreerd. Hij lijkt wel te willen, maar hij weet gewoon niet hoe. Na een paar minuten spelen is het brullen geblazen... hij rolt overigens wel goed van rug naar buik. Van buik naar rug kan hij ook, maar doet hij minder vaak. Om zn as draaien (terwijl hij op zn buik ligt) gaat ook prima... Niks om te zorgen over te maken voor zover ik weet, maar ik vind het toch wel een beetje vervelend dat alle baby's van zijn leeftijd die ik ken, al tijgeren en zelf gaan zitten. Terwijil die van mij gewoon blijft liggen waar hij ligt... Meer "late" kindjes hier?
Als je iets wil weten, vraag maar. Mijn oudste ging met 8 of 9 maanden (ik weet het niet meer) omrollen, met 1 jaar tijgeren, met 1 jaar en 2 maanden kruipen en met 22 maanden pas lopen. Wel was ie met 1 jaar onder controle bij de fysio maar die observeerde hem alleen maar. Hij is motorisch gezien nog steeds lomp maar het gaat steeds en steeds beter. Nu moet ie nog maar leren fietsen
Fijn dat je zoontje nu wel alles doet. Zal ook wel echt in het kindje zelf zitten dan, als hij lomp blijft. Die van mij is dan nog wel iets sneller als die van jou was, rollen van rug naar buik ging hier al vrij snel (4 maanden) maar daarna was het gauw over.. heb jij je geen zorgen gemaakt?
Hier ging zoonlief net voor zijn eerste verjaardag zelfstandig zitten, tijgeren met 10,5 maand. Staan of optrekken boeit hem nog niets. Hij zegt daarin tegen wel veel, kent al veel woordjes, wijst gezichtsdelen aan en volgt opdrachten goed op. Hij was ook vroeg met stukjes eten,drinken uit een rietjesbeker etc etc. Meis ze doen alles op hun tempo, en bij een gezond kindje komt dat allemaal vanzelf de ene doet dit en de andere dat sneller..
dat klinkt wel bekend. Mijn zoontje eet volledig zelf zn boterham en kan al heel keurig uit een tuitbeker drinken. Echt praten dan nog niet (zou ook wel errug snel zijn) maar hij babbelt wat af, en "papa" en "mama" kan ie al echt. Dat tijgeren met 10,5 maand doe ik het voor, heeft ie nog een week of 3. Hihihi. Ja je hebt gelijk hoor, alles op zn tijd en ik moet ook niet vergelijken met anderen. Maar stiekem doe je dat toch, en ik vind het gewoon een beetje balen dat andermans kindjes al wel kruipen,, staan en sommigen zelfs lopen (!!). Maar ok, die eten niet zelfstandig hun boterham.
Ik herken dat wel hoor, hier ook vraag de vraag of hij al staat of loopt. Maar met je laatste zin sla je de spijker op z'n kop, jou kindje heeft z'n concentratie op andere zaken gericht.. Wij zeggen altijd: ons kind werkt eerst met ze hersens en gaat daarna pas met z'n lijf in de weer.. Ik bedoel een kind van net 1 dat een paard nadoet (met tong klakken), de hond kan roepen,papa/mama/oma/bal/bah/happen/nee/dag zegt etc etc is op dat gebied weer snel. Mijn vriendin haar zoon liep al heel vroeg maar is nu 2 en zegt nog steeds erg weinig. Hoe vaal die nu niet zegt: had hij maar net als de jouwe eerder gepraat als gelopen.. Ik vind het fijn dat m'n uk zich goed duidelijk kan maken naar ons, lopen komt wel!
Stijn is nu 13 maanden en loopt nog niet, staat nog niet eens los...maaaar hij eet heel netjes en begint gerichter en duidelijker en meer te praten en die dingen moeten ze ook leren, jammer dat de nadruk altijd op het lopen ligt.
Ik herken het gevoel wat je hebt wel, ons kindje kan ook het kleinste pluisje of kruimeltje vinden en pakken maar verder kon ze ''niks'' met 8 maanden rolde ze alleen maar van buik naar rug en verder bleef ze de hele dag gewoon liggen. tot een week of 2/3 geleden, van de een op de andere dag begon ze met rollen en in 2 weken tijd kan ze nu beide kanten op rollen en kruipen, en kan ze lopen aan de handjes. ik had ook lang het idee dat ze te traag was voor mijn gevoel, maar het is dus in een paar weken tijd compleet anders, misschien is dat bij jou kindje ook het geval en gaat het binnenkort allemaal heel snel
@ Kawaii Mijn zoontje is 10 maanden en tijgert al wel maar verder.... Niet veel haha. Hij kruipt nog niet, gaat nog niet zitten, trekt zich nog niet op, loopt nog niet langs tafels, als ik hem in de zit stand neer zet blijft hij wel even zitten maar tuimelt al vrij snel naar voren. Hij eet ook niet zelfstandig. Hij gaat tegenwoordig wel steeds vaker op z'n zij liggen en dan bijna naar zit dus denk dat het niet meer lang duurt....
hier nog een 'slome' wat betreft grove motoriek, ze is idd net als jouw kindje snel met de fijne motoriek.. Ze is nu 10 mnd, tijgeren kan ze nu sinds 2 weken ineens. Van zit naar lig gaat prima, maar van lig naar zit doet ze niet, dan gaat ze gewoon op d'r rug liggen. Lopen aan de hand wel, maar optrekken e.d. niet.. Ze heeft ook nog geen tanden, hopelijk komen deze nog door voor haar verjaardag volgende maand.. hihi
Hier ook eentje die qua grove motoriek geen haast had. Zitten kon hij met 7,5 maand al wel goed stevig, maar dan wel als wij hem neerzetten. Met 11 maanden begon hij billen te schuiven en kon hij ook pas uit zichzelf gaan zitten, kruipen de dag na zn eerste verjaardag, optrekken 2 weken na zn verjaardag en lopen deed hij met 16 maanden. Moet wel zeggen: als hij iets kon, kon hij het ook gelijk goed. Dus na het optrekken in de box, kon hij ook gelijk weer zelfstandig gaan zitten. Hier heeft zoon duidelijk interesse in taal e.d., kletst de oren van je hoofd. Ik heb me nooit ergens druk om gemaakt. Weet ook eerlijk gezegd niet wat gemiddeld is qua ontwikkeling. Ik zie hier alleen om me heen hoe ande kindjes zich ontwikkelen. En dan zie ik wel dat zoon qua motorische ontwikkeling geen haast heeft
Hier ook niet, op grove motoriek gebied dan haha. Verder doet hij het super. Babbelt wel steeds meer, en kan ook bewust al papa, mama, oma en uit zeggen. Plukt een broodkruimeltje van de tafel alsof het totaal geen moeite kost. Zwaait en danst (in zn stoel) als we dat vragen. Deze week nog 2 tandjes door, dus teller staat op 8. Maar tijgeren of kruipen? welnee! geen centimeter! Staan? Lopen aan de hand? Pfff... is nog ver weg hier.
Mijn dochtertje was heel laat met omrollen (denk 8-9 maanden zoiets?) ze is nu net een jaar ze is deze week begonnen met tijgeren, maar voorheen rolde ze alleen door de kamer. Gek gezicht wel! haha. Ze kan zelfstandig zitten ook sinds 9-10 maanden, en zit nu wel stevig. Ze kan van zit naar lig (ook pas sinds een paar weken) maar daarentegen is haar fijne motoriek wel weer heel goed, net als jullie hier omschrijven. Ze kan goed pakken met de pincetgreep, kan gericht dingen pakken en aanwijzen. Goede oog-hand cooordinatie.. Babbelt ook al van allerlei woordjes na. Ik moet zeggen dat ik me eerst ook wel zorgen maakte.. maar nu ik steeds meer vorderingen zie denk ik dat het wel goed komt alleen het duurt allemaal wat langer! Hier heeft de fyio ook onlangs hypermobiliteit vastgesteld. Het is inderdaad soms frustrerend als je andere kindjes ziet die al voor hun 1e jaar kunnen lopen.. (en dat zijn er best veel!) maar die kunnen dan weer heel andere dingen niet..
Hier ook precies hetzelfde. Vroeg met fijne motoriek (contact leggen, je imiteren, 'dansen' op liedjes, gezichten herkennen, papa, mama en dag zeggen en zwaaien, kleine voorwerpen opnemen en doorgeven, zonder problemen zelf eten), en laat met grove. Ze kan zich omrollen en zelfstandig zitten, maar alleen als we haar neerzetten. Tijgeren doet ze niet, kruipen ook niet en als ze op haar buik draait, draait ze zich net zo snel weer terug. Ik vind het wel best en blijf haar stimuleren. Ze is gewoon veel sneller met andere dingen.
Hier ook een kindje, die snel is met fijne motoriek en langzamer met grove motoriek. Hij kon inderdaad snel kruimeltjes pakken, zelfstandig eten, 'moeilijke' opdrachten uitvoeren, en is erg ritmisch ingesteld (blazen op een fluitje, echt dansen maar dan zittend, en werkelijkwaar alles open en dicht maken, de moeilijkste dingen. Maar....lopen doet hij nog niet. Hij wandelt nu net 4 meter los, sinds twee dagen. Zelfstandig gaan zitten pas met 13 maanden, en optrekken met een maand of 10/11. Ook nu merken we dat hij meer met woorden en fijne motoriek bezig is. Nu weer nieuwe woorden als thee, oma, klok tik-tak en inderdaad lichaamsdelen aanwijzen. Ook kan hij een houten stapeltoren heel precies opbouwen.... Tja lopen komt vanzelf. Hier hebben we altijd gezegt dat hij iets doet als hij het ook daadwerkelijk kan doen en dat er altijd gekeken wordt naar de 'zichtbare' ontwikkeling: buikliggen, rollen, tijgeren, kruipen, optrekken, staan, rennen, enz. 'Onzichtbare' ontwikkeling wordt over het algemeen gewoonweg niet zo bijzonder en belangrijk gevonden. Een heel verhaal. Hopelijk heb je er iets aan, en weet je dat er echt veel meer kinderen zijn die 'nog' niet lopen e.d.
'gelukkig' zijn er dus meer moeder met kinderen die dit constateren. Ik maak me best wel zorgen om onze dochter en denk zelfs dat ze niet helemaal goed is.. @ soumayyaah vanwaar fysio dan? Ik vermoed dat onze dochter ook hypermobiel is (ze geven namelijk telkens op de creche aan dat ze extreem lenig is t.o.v. andere kindjes, ook zijn wij doorgestuurd nr ziekenhuis voor een echo met 8 weken ivm haar heupen, ze gaven toen aan dat ze ze idd heel ver kon buigen maar dat er niets mis was met haar heupen..)
Het is heel positief dat hij om z'n as draait op de buik, dat is de eerste stap richting kruipen. Eerst om z'n as draaien, vliegtuigje spelen (armen en benen in de lucht en wiebelen op de buik en dan gefrustreerd raken ), achteruit tijgeren, vooruit tijgeren, wierbelen in kruiphouding, kruipen. Dit proces is vaak heel frustrerend voor kindjes. Probeer hem zoveel mogelijk uit te dagen op de buik. Met speelgoed, zelf ook mee op de buik, hem met bovenlichaam op een kussen leggen en zo rondjes rijden door de kamer ( dolle pret!)
Ze hAd op t begin erg moeite met haar hoofd goed op te tillen en dr ontwikkeling vd motorirk bleef achter, zo kwam ik bij de fysio terecht. Beetje bij beetje ging t steeds beter maar hoe meer ze zich ging ontwikkelen hoe duidelijker t werd dat ze heel lenig is. Ze gaat bijv van zit naar lig door voorover te kruipen en dr beentjes langs de zijkant naar achter te gooien. Haar spieren zijn niet sterk genoeg om die soepelheid op te vangen waardoor ze zichzelf steeds in rare houdingen frommelt en niet tot bep. Wegingen als kruipen komt. Zevoelt gewoon te weinig weerstand en geeft bovendien snel op. Dus gaat madame liever rollen bijv dan te kruipen en hard te werken
Hier niet perse heel laat, maar wel eentje die sommige dingen (bijna) nooit deed. Rollen deed hij heeeeeeel weinig. Gaan zitten doet hij pas sinds hij richting de 1,5 haar ging. Lopen met een maand of 16, terwijl hij met een maand of 10 al aan de tafels stapte. Hij is ook lomp en doordat zijn voetjes ver opzij stonden (ik denk door buikligging en kikkerhouding vanaf dag 8) hebben we voor de zekerheid fysio ingeschakeld. Wel opvallend dus, maar kwam niets uit. Hij is lomp, maar dat komt w.s. eerder doordat hij aardig mobiel is in zijn gewrichten. Hij moet/moest dus alle zeilen bijzetten om stevig te zijn. Dat kan dus ook een oorzaak zijn van lomperikjes! Maar zoals je zegt doet hij al heel veel andere dingen wel heel goed al! Ik vind het reuze meevallen hoe laat hij is. Komt wel!