schema kind 1 jaar. Hoe verdelen jullie de 300 ml melkproducten?

Discussie in 'Voeding' gestart door shampoo, 4 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Onze dochter krijgt nu alleen nog maar pepti voeding voor de melkproducten omdat ze niet goed tegen koemelk kan. We gaven haar nog zo'n 500cc op de dag. Nu gaan we proberen naar 300 ml. te gaan. Dat is geloof de richtlijn vanaf 1 jaar, toch?

Wat vinden jullie van dit schema?

7.30 1 boterham + peptimelk 120/4

10.00 fruit en een beetje water/ diksap/ slappe thee

11.30/12.00 2 boterhammen + peptimelk 90/3

14.30 fruit of een liga en een beetje water/ diksap/ slappe thee

17.30 avondeten

18.45 peptimelk 180/6

Ik kom nu nog uit op +/- 430 cc melk. Is dit te veel? Kan ik bij de boterham ook de melk weglaten en dan een beetje thee/diksap/water geven?

Hoe verdelen jullie die 300 ml aan melkproducten? Wat bij anderen yoghurt is, is hier dan pepti flesvoeding, maar dat maakt niet uit, als ik maar zie hoe het verdeeld is...

Alvast bedankt!!!

Groetjes shampoo

2. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi, ik zou die van tussen de middag weglaten en als je kindje thee erg lekker vind dan thee geven tenzij je van de laatste fles af wilt dan die proberen weg te laten en zou je nog water kunnen geven na het eten?

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik stoei er ook nog mee.
    We geven nu:
    ontbijt: 1 boterham met 100cc thee
    tussendoor: fruit met 100cc (diks)sap
    lunch: 1,5-2 boterhammen met 100cc melk
    tussendoor: iets te eten met 180cc (dik)sap
    avondeten met ca 150cc yoghurt
    nog wat drinken (thee/sap)
    voor de nacht: 150-200 melk

Die melk voor de nacht is sindskort omdat ons zoontje anders niet doorslaapt. Zodra hij zonder kan gaan we weer terug naar 100cc bij het ontbijt. Hij is niet zo'n thee drinker (alleen als we het laten afkoelen, haha). De yoghurt zou ik ook willen/kunnen verminderen alleen geven we daar ook redelijk wat van ivm doorslapen. Hij eet de laatste tijd zniet zo best avondegten vandaar.
    Dus: 100cc melk-100cc melk en 100cc yoghurt daar wil ik naar toe.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kijk vooral naar je kind en naar wat je kind verder eet.
    Die 300cc hoeft bij sterke dieetvoeding als pepti niet te gelden, hangt er helemaal vanaf wat een kind verder eet.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bij gewone (volle) melk hebben wij:

- ontbijt 100ml
    - lunch 100 ml
    - avondeten 100ml volle yoghurt

kaas e.d. komen bij ons er bovenop.

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.201
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier is de gewone melk helaas nog geen succes. Hij wilt het niet drinken. Geen idee of kindjes gewone melk niet kunnen lusten? Karnemelk lust hij ook niet. Wij geven daarom nu nog steeds opvolgmelk. Daarvan krijgt hij s'ochtends 1 fles van 200cc en s'avonds 150cc yoghurt.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Misschien is het goed om je te realiseren dat opvolgmelk veel zoeter smaakt en dat het dus gewoon voorkeur kan zijn. Soms helpt het om te gaan mengen en dan de verhoudingen steeds meer aan te passen. Opvolgmelk heeft hij niet meer nodig als hij gewoon goed gevarieerd eet. Krijgt hij alleen 200ml melk in de ochtend of in combinatie met bambix of iets dergelijks? Een goed begin van de dag (ontbijt) is voor elk mens erg belangrijk.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Inderdaad, met langzaamaan mengen maak je de overgang qua smaak makkelijker. Daarnaast kun je ook een deel van de opvolgmelk vervangen door yoghurt. Yoghurt kun je ook aanleggen met water of sap, zodat het drinkbaar wordt.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Of (half) volle melk met bambix? En geef je de melk warm of koud? Ons zoontje hoefde het koud eerst ook niet, nu geven we het steeds wat lauwer.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Jongste is nu 1 jaar, maar die krijgt echt nog veel meer dan 300cc melk op een dag. Ze krijgt nog gewoon 6 borstvoedingen, en voorlopig gaan we dit niet minderen ;)! Maar gelukkig zit er aan borstvoeding ook geen max :D!

De oudste twee kregen met 1 jaar ook nog meer dan 300cc melk. Op dit moment krijgen ze smorgens 165cc kunstvoeding (nutrilon ha) en savonds 165cc kunstvoeding (nutrilon ha), net wat meer dan 300 cc dus op een gewone dag. Soms krijgen ze smiddags of savonds bij het avond eten ook nog een flesje kunstvoeding (nutrilon ha) van rond de 100cc, dan hebben we dus wat meer dan 300cc. Kortom, zo heel erg nauw kijken wij niet nu ze de melkvoeding nog nodig hebben, over ongeveer een/anderhalf jaar willen we helemaal gestopt zijn met de melk.

Liefs, Hanneke!

11. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.201
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Dat mengen vind ik wel een goede tip. Daar ga ik morgenochtend gelijk mee beginnen. Verder krijgt hij geen bambix, dat hebben we wel geprobeerd maar wilt hij niet. Hij wilt het via fles niet maar ook niet met lepeltje. Daarom krijgt hij als ontbijt die fles 200cc melk en een boterham. Moet ik ook minder melk gaan geven bijvoorbeeld verdelen over ochtend en middag dus dan beide keren 100cc i.p.v. s'ochtends in ene 200cc??

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het maakt niet zoveel uit hoor. Belangrijk is gewoon om een goeie start van de dag te maken. Alleen melk is dan niet optimaal. Een boterham met melk is natuurlijk prima. Als je kindje naast de 200ml melk ook een boterham eet, prima. Merk je dat de boterham bijzaak is dan zou ik eerst de boterham geven en melk erbij.
    Bambix is natuurlijk helemaal geen must hoor. Een boterham of muesli is bijvoorbeeld ook heel lekker.

Melk is naar mijn idee na 1 jaar (uitzonderingen daar gelaten) drinken en geen maaltijd meer. Melk drinkt mijn zoontje dus naast de maaltijd en daarnaast krijgt hij yoghurt als toetje na het eten.

13. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Onze meid is afgelopen zondag 1 geworden, en sindsdien wil ze geen melk meer in de avond voor het slapen gaan.
    Haar schema is nu zo:

7.30: Pap (ongeveer 150 ml), maar we gaan weer over op een boterham met 100 ml aardbeimelk, omdat ze een tijdje geen boterham wilde s'morgens.
    9.00: Vers fruit (1a2 stuks) met 150 ml sap/water (ongeveer)
    13.00: 1,5/2 boterhammen met 100 ml sap/water
    14.30: Vers fruit (1 stuk) soms met een liga oid en 100 ml sap/water
    17.30: Met de pot meeeten en 100 ml kwark/yoghurt.
    19.30: 150 ml water/sap.

Ik kom dus niet aan de 300 ml zuivel. Maar in overleg met het cb mag ik het zo laten. Ze is altijd gezond geweest en eet goed, dus is ons schema goed samen met 10 druppels vitamine D.

Ook lust onze meid geen kv en volle of halfvolle melk (alleen met pap dan), dus als ik weer in de ochtend een boterham ga geven dan krijgt ze er aardbeimelk bij, niet echt gezond maar zuivel is zuivel.

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je mag ook gewoon pap geven hoor, je hoeft niet perse een boterham te geven met een beker melk! Ik zou liever pap geven dan een beker aardbeimelk, daarin zit een hoop suiker of zoetstof. Als je pap geeft en yoghurt toe zit je al op 250 ml.
    Ze eet al 2 boterhammen 's middags en 's avonds met de pot mee plus dat yoghurttoetje, dus krijgt ze vrijwel alle bouwstoffen die ook in melk zitten gewoon binnen. Plakje jonge kaas erbij of een paar keer per week peulvruchten (kikkererwten en linzen bevatten erg veel eiwitten) en dan zit het wel goed!;)

15. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ik denk dat het ook bij pap blijft. Ik heb vanmorgen nog eens een boterham geprobeerd, maar helaas, na een halve hield ze ermee op ;). Wel raar dat ze eerst wel een hele boterham op kon en nu niet meer. Dus ik denk dat het hier pap blijft de komende tijd.
    Ach, het is idd gezonder dan dat yogi-achtig spul :D.

16. Nadia77

Nadia77 Actief lid

24 dec 2007
    286
    0
    0
    Timo drinkt als ontbijt 200 ml melk (gewoon halfvolle) met ontbijtgranen (pap dus). Tussen de middag eet hij 2 boterhammen en 1 uitgeperste sinassappel (vitamine C van sinassappel zorgt voor opname van ijzers die in volkorenbrood zitten) en na het avondeten bakje yoghurt 100 ml. Zo zit hij goed!

17. Seilenna

Seilenna Actief lid

9 sep 2007
    442
    0
    0
    Flevoland
    Ontbijt: 100-150cc volle melk + (op het moment) 2 boterhammen
    Tussendoor: koekje met diksap
    Lunch: 2 boterhammen met ca 100cc volle melk
    Tussendoor: fruit met diksap
    Avondeten + yoghurt ca 100cc

Op sommige dagen drinkt ze alles op, andere dagen niet. Ik kijk niet zo nauw meer, gemiddeld zitten we denk ik wel op de 300cc per dag...

18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ontbijt: 200 cc pap
    Tussendoor: 200 cc fruithap (of 2 stuks fruit)
    Lunch: 1 boterham + 120 cc halfvolle melk
    4 uurtje: bakje yoghurt
    Avondeten + 120 cc melk
    9 uur: 250 cc papfles

Tussendoor ongeveer 2x melk of diksap. En eigenlijk zou die avond papfles er wel een keertje af kunnen, maar ik vind het nog zo gezellig, zo'n lekker slaperig meisje op schoot :)

Deel Deze Pagina