hoe laten lopen of optrekken in huis?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door lauraatje, 13 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lauraatje

lauraatje Actief lid

9 feb 2009
    255
    0
    16
    almere
    hoi

ik vroeg me af hoe jullie kindjes dat hebben geleerd? en dan bedoel ik voornamelijk waar? zetten jullie ze gewoon op de vloer in de woonkamer en dan zijn gang laten gaan? of op de bank? of in de box de eerste keren, is daar genoeg ruimte dan?
    mijn zoontje kan al sinds 3 maanden oud erg stevig en goed staan en sinds 5 maanden zitten en aan de handjes stappen. Niet stabiel natuurlijk. Nu is ie 8 maanden en de loopstoel zit in niet in, daar loopt ie ecth in. Wat zitten betreft, hij zit op de bank maar die is natuurlijk wiemelig als ie beweegt veert het mee, en valt ie dus om. staan tegen de leuing gaat prima. Ik heb een tegelvloer die vrij koud is en twee kleine hondjes met haar naturlijk en een grote liefde voor kussen. Mijn zoontje wordt dus eigenlijk niet veel op de grond gelegd/gezet omdat ik nou eenmaal niet 4 keer per dag kan stofzuigen en vind de vloer zo koud. Wat raden jullie me aan? toch wat vaker doen? en gaat ie dan vanzelf naar de tafel toe om bijvoorbeeld omhoog te trekken of moet ik hem bij de tafel in de buurt zetten?
    ik wil mij zoon niet pushen hor, maar merk dat ie zo graag wil lopen en staan de hele dag.
    groetjes laura

2. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ten eerste zou ik met 5 mnd absoluut niet met je kind aan de hand lopen, als hij uit zich zelf gaat staan of lopen prima, maar aan de hand nee veel te vroeg (kon onze het ook al maar deed het echt niet)

die van mij is weinig in de box geweest, hier wilde ze absoluut niet, wel bij mijn ouders daar zat ze gerust 1,5 uur in de box zonder problemen. in bed kan je ook leren optrekken en staan.
    in de box, aan de tafel.
    hier ook koude vloer, maar mailot aan of broekje en sokken met antislip of sokken en slofjes ging het prima.
    als je nu al geen zin hebt om 4 keer per dag te zuigen(misschien honden laten trimmen zodat ze de ergste verharing kwijt zijn) en je honden nu al zoveel likken, hoe moet dat dan als hij echt gaat lopen of kruipen?? zal toch de ruimte moeten hebben om te leren kruipen/tijgeren,

wij hadden 4 honden en een kat, waarvan 2 new foundlanders, dus veel haar, nu is het alleen de kat( we hebben nu nog maar 2 honden en die haren niet) die met de ruit even goed verhaard, maar ik zuig 1 keer per dag, soms 2 als er veel troep ligt (knoeierij van haar eten)

3. lauraatje

lauraatje Actief lid

9 feb 2009
    255
    0
    16
    almere
    nee, hij liep ook niet met 5 maanden maar je kent het dat je het uitprobeert een keertje, dat bedoelde ik. En wat dat zuigen betreft, het valt wel mee met de haren en ik stogzuig elke dag. wat de honden betreft, ik denk juist dat ze het doen omdat hij niet vaak op de grond zit en het is dan dus extra leuk. ik kan ze wel naar de mand sturen, ook dat ws het probleem niet. Maar bedankt voor je antwoord en de kritiek neem ik dan ook maar gratis mee. ( je zal het niet naar bedoelen hoop ik...
    groetjes laura

4. schaapie123

nee bedoel het niet naar, sorry kan soms zo uit de hoek komen, ik kan het niet altijd zo goed verwoorden zoals ik het bedoel.
    maar zoals ik het las, had ik het idee dat je elke dag met hem aan de hand liep,

5. lauraatje

lauraatje Actief lid

9 feb 2009
    255
    0
    16
    almere
    nee hor, maar het gaat erom dat ie nu bijna 8 maanden is en dus wel wil en mag maar weet niet hoe ik hem beste kan stimuleren of helpen

groetjes

6. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Ten eerste ben ik het met mn boverstaander eens dat het niet goed is om een zo'n jong kindje op zn beentjes te laten steunen.
    Dat mag pas als ze het zelf kunnen en dat houdt dus in zich echt zelf aan de box/tafel.. onhoog trekken.
    Ook voor een keertje zou ik een 5 maanden oude baby ehct niet aan de hand laten lopen.

Maar de box is idd een goede plaats om zich te leren optrekken, dat doen ze ineens echt helemaal zelf, hoef jij nix voor te doen ;)

Lisa trok zich met 7 maanden zelf op en liep aan de tafel/bank enzo met nog geen 8 maanden. Lot daarentegen zie ik voorlopig echt nog niet zelf gaan staan.

Over het op de grond, ik zou toch proberen je kindje meer de gelegenheid te geven op de grond te kunnen oefenen. Ik ken het probleem hoor, hier loopt ook zo'n haarbal rond. Ik zuig en dweil saovonds laat en tussen de middag. Dus daarna kan ze op de vloer oefenen. En anders boven, is dat geen optie?

7. lauraatje

lauraatje Actief lid

9 feb 2009
    255
    0
    16
    almere
    ok maar je zegt datze zich optrok aan tafel met 7 maanden maar is ze dan naar die tafel toe gekropen? of zet je haar erbij? en heb je vaste tijden dat je ze op de grond laat spelen? neem aan dat je erbij bleef?boven kan wel maar is gladde laminaat en dat helpt met leren kruipen ook niet echt goed.

groetjes

8. schaapie123

ook met glad laminaat redden ze zich prima(hier ook) gewoon geode antislip sokken of slofjes(leren/suede slofjes bv)

maar echt helpen kan je toch niet, ze doen het op hun eigen tempo.

die van mij liep met 8mnd langs meubels en achter de blokken wagen, mat 1 jaar (op haar verjaardag) wandelde ze door het hele huis.
    maar een neefje liep pas met 1,5 en trok zich pas op met 1 jaar

elk kind zijn eigen tempo, maar ze moeten wel de vrijheid krijgen en de ruimte om te kunnen oefenen

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb het mijn jochie zelf leren ontdekken. Dat was dan in de box, of in bed langs de randen. Maar hij lag vooral veel op een speelkleed in de woonkamer. Zo'n autowegkleed van 1,5 bij 2. En dan trok hij zich aan de tafel op die ernaast stond.
    Kwestie van die vrijheid geven, en als ze het willen, dan gaan ze het wel doen. Dat hoef je ze niet te leren ;)
    Mijn jochie heeft een blokkenkar gekregen toen hij redelijk stevig op zijn benen stond. Dan kon hij langere stukken lopen zonder dat hij steeds steun moest zoeken langs tafels en banken..

10. adi

adi Niet meer actief

Wij hebben beneden ook harde houten vloer, en onder onze zithoek hebben we een klein tapijt. Om kinderen plek te geven om te leren kruipen/optrekken doen wij overdag de salontafel aan de kant schuiven. Zo hebben zij de hele tapijt voor zich en kunnen ze naar hartenlust optrekken tegen de bank aan. Ik leg dan de sierkussen op de grond tegen de bank en wat speelgoed op de rand van de bank. Dit is hier een stimulans om zich vanaf de kruipstand omhoog (aan de kussens) te trekken om het speeltje te pakken.
    Als ze eenmaal leren kruipen is het in het begin onwennig op die gladde vloer, maar mijn zoontje heeft na 3 dagen oefenen geleerd dat ie dan wat meer kracht moet zetten en het gaat prima.
    Ik zou je zoontje toch meer plek en gelegenheid bieden om op de grond te spelen. Dan de honden maar even beperken (in ruimte).

Overigens kan een baby van 3 of 5 maanden echt niet staan. Ze kunnen zich dan vertrekken, maar dat is puur uit de benen. De rugspieren en de heupen zijn dan nog lang niet klaar voor om te staan of te zitten.

OM goed te kunnen optrekken zal hij eerst stevig moeten kunnen zitten, zodat ie zijn evenwicht kan bewaren in de draai dat ie moet maken. Als ie dat onder de knie heeft komt optrekken vanzelf ;)

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva ging voor het eerst staan in de box. Wij zetten haar toen vaak zittend neer om te spelen en ze pakte de spijlen vast en ging staan. Ze was toen 7 maanden. Een maand later liep ze rondjes door de box en langs de meubels :)

12. lauraatje

lauraatje Actief lid

9 feb 2009
    255
    0
    16
    almere
    hij kan al goed en stevig zitten nu maar de box is nog omhoog? dus die toch maar eens naar beneden doen deze week.
    ( en wat betreft het staan met 3 maanden, toch is het zo. niet een keertje maar altijd trok ie zijn voetjes onder zich als ie tegen me aan zat en wou ie niet meer zitten maar dat terzijde)
    maar op een kleed was toch juist moeilijker? ze zeiden tegen mij dat dat te glad was of zo.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja Lisa strekt haar benen ook en staat dan ook, maar dat noem ik echt nog niet staan. Dat is wat Adi ook zegt alleen overstrekken.

14. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Lekker in de box zetten! Warm, veilig plekje en Julia trok zich met 8 maanden op aan de spijlen.

Daarbij, push het niet te veel. Staan op je schoot is leuk (en gemakkelijk), maar zelf doen kost veel meer kracht en ook slimheid om te weten hoe dat moet. Ik zou hem dus niet zoveel laten staan/lopen terwijl hij dat zelf nog niet kan. Gewoon lekker neerleggen in de box en dan laten gaan!

Deel Deze Pagina