Invoegen op de snelweg dus. Ik mag al binnenkort afrijden,en verder gaan de rijlessen best aardig. Maar invoegen blijft een groot probleem. Ik ben erg gestresst, bang, en soms 'zie' ik het gewoon niet. Dan denk ik, nou, nu kan ik er wel tussen! MAar nee dus... Ik heb ook echt heel weinig verkeersinzicht. Heeft iemand tips voor mij of had iemand dit ook die het toch geleerd heeft? Bemoedigende verhalen zijn ook altijd goed
Je mag al afrijden, maar hebt problemen met invoegen.... Is het niet verstandig om een paar rijlessen compleet aan in en uitvoegen te besteden? Dat heb ik iig wel 1 les gehad, en ik had er geen moeite mee. Tips kan ik je niet geven, want ik vind dat het iets is wat je gewoon moet doen. Niet bang of onzeker zijn, want juist daardoor ga je problemen met invoegen krijgen. Op snelheid invoegen is wellicht wel een tip, probeer gewoon de 100 of 120 te bereiken, dat maakt het invoegen een stuk makkelijker.
Ik zou de resterende rijlessen gebruiken om zoveel mogelijk met invoegen te oefenen. Als je inzicht niet zo goed is, kan je dit denk alleen maar door ervaring opdoen verbeteren. En wat Aszz zegt, niet bang of onzeker zijn. Is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is zeker met invoegen belangrijk om besluitvaardig te zijn.
Voorruit kijkenis dus juist het belangrijkste. Wanneer je invoegd moet je allereerst relaxed blijven want auto's moeten jou voorrang geven dus je geraakt er toch. Geef gas min 80 km/u en kijk in je binnenspiegel dan heb je direct overzicht over de drukte op de weg. Zie je weinig auto's kijk in je buitenspiegel links dode hoek geef gas en knipperlicht en voeg in. Is het wat drukker pas je snelheid aan en doe hetzelfde. Belangrijjkste is dat je relaxed blijft want je gaat niet dood als je een keer te vroeg of te laat invoegd als je maar goed vooruitkijkt. Beste is dan ook om de gehele invoegstrook te gebruiken. Auto's gaan vaak zelf de linker rijbaan op dus daar moet je niet zenuwachtig om zijn. succes
De andere auto's hoeven jouw absoluut geen voorrang te geven als je invoegd. Je moet de hele invoegstrook gebruiken om op snelheid te komen en dan invoegen.. Juist door er veel op te oefenen krijg je het onder de knie. Succes!
Inderdaad, heel goed oefenen. Desnoods een hele les alleen maar invoegen, invoegen, invoegen. Dat is altijd goedkoper dan afrijden en zakken op invoegen. En ook voor het overige verkeer is het beter dat jij goed leert invoegen, anders breng je ook anderen in gevaar.
Ik werd ook altijd best zenuwachtig, want je weet niet wat je tegenkomt etc. Het advies wat ik toen kreeg hielp veel. Begin met kijken zodra je kan, zodat je de snelheid kunt inschatten, zorg dat je ongeveer even snel als de rest gaat. Dat is veel makkelijker invoegen en veiliger voor iedereen. Kijk waar je beste opening is en richt jezelf daar op. Geef ook op tijd aan dat je er in wil, dan kan de rest er rekening mee houden en evt opschuiven. Dit hoeven ze idd niet. Ik heb er allang geen moeite meer mee. Beste is rustig blijven en goed kijken. Is het druk? Snelheid? Waar is een goede opening waar ik veilig in kan voegen?En altijd die laatste check in je blinde hoek voor je echt gaat, heel belangrijk. Ik had idd ook een les waar ik niks anders deed. Telkens snelweg op en af. Dat werkte heel goed. Heb je nog een les voor het afrijden?
Je krijgt inderdaad geen voorrang als je invoegt, het word wel als sociaal gezien als je aan de kant gaan voor een invoeger. Probeer je snelheid te maken dat je er zo tussen kunt, en kijk goed. Niet bang zijn, en eigenlijk gewoon doen. Probeer een hele les te besteden aan het invoegen, dan zit het er wel in. Ik heb een hele les snelweg gereden omdat ik het ook eng vond om van links naar rechts te schuiven. Komt heus goed
Kijk voorruit, daarmee bedoel ik, kijk zodra je de snelweg ziet hoe druk het is dan kun je daarop anticiperen (schrijf ik het goed). Geef goed gas zodat je een goede snelheid bereikt om te kunnen invoegen en gebruik het grootste gedeelte van de invoegstrook om op snelheid te komen. Kijk goed over je schouder of de weg achter je vrij is en maak dan een vloeiende lijn de weg op (dus geen ruk aan het stuur maar geleidelijk). Het is niet erg om op de invoegstrook wat gas in te houden zodat je achter een auto kunt aansluiten. Zorg er vooral voor dat je niet onzeker over komt en vergeet na het invoegen vooral niet in je achteruitkijk spiegel te kijken (kan nog wel eens een grapje zijn van de examinator om zijn hand over de spiegel te doen en te vragen wat voor kleur auto er achter je zit om te zien of je goed oplet). Heel veel succes en niet afrijden als je het invoegen niet onder de knie hebt. Dat kost je heel veel geld
Invoegen moet je gewoon een paar keer doen, en het is eigenlijk heel simpel. Zie hier de tips 1) Zorg dat je voldoende snelheid hebt. Idealiter heb je minimaal 80 a 90 km/h op de teller waanneer je invoegt. Deze snelheid maak je al deels wanneer je de naar de invoegstrook toe rijdt. 2) Gebruik de lengte van de invoegstrook niet alleen om snelheid te maken. Gebruik de lengte van de invoegstrook om in je linkerspiegel te kijken wat voor verkeer er op de rechterbaan rijdt. De eerste keren kijk je alleen naar de rechterbaan. Als je meer ervaren bent kun je alle banen in het overzicht meenemen. 3) Kies een auto (bij voorkeur een vrachtauto als je net begint) om achter in te voegen. Pas je snelheid aan aan die auto, ga er schuin achter rijden zodat iedereen kan zien wat je doet, en voeg in. 4) Blijf achter die auto rijden totdat je zenuwen weer in bedwang zijn, en je rustig de tijd hebt om de rest van het verkeer in je op te nemen. Het allerbelangrijkste is dat je rustig blijft, geen onverwachte dingen doet en duidelijk bent naar je medeweggebruikers toe, dat zij kunnen zien wat je gaat doen. Ik rij ontzettend veel kilometers op de snelweg en het vervelendste is wanneer mensen onverwachte dingen gaan doen. Wij letten ook wel op bij invoegend verkeer (al mag je daar niet van uitgaan). Succes ermee en wat al gezegd is, misschien toch nog een paar lessen besteden aan in- en uitvoegen?
*Juul Je bedoelde denk ik de linkerrijbaan? En idd wat iedereen zegt liever 3 extra lesjes want ik geloof niet dat je zoiets in 1 les meteen onder de knie krijgt dan een heel examen opnieuw. Beste is elke dag een half uur dus niet 1u in een keer....dit 3 dagen of om de dag en je angst is zo weg
Nee, ik bedoel de rechterrijbaan want dat is de baan waar je op invoegt. Later als je je meer op je gemak voelt kun je vanuit de invoegstrook ook wel kijken naar de midenbanen en de linkerbaan, maar ik zou me vooralsnog concentreren op het verkeer op de rechterrijbaan, want daar moet je op.
Je wil toch invoegen op de rechterrijbaan lijkt mij. Als je wat meer ervaring hebt kijk je ook wat er op de linkerrijbaan rijdt.
Ik zou nog even verder oefenen, voordat je examen gaat doen. Niemand is gebaat bij nog een autobestuurder die eigenlijk te bang is om de snelweg op te gaan en totaal geen inzicht heeft in het verkeer. Recept voor ongelukken is dat.
Ik denk dat Samy denkt: ik moet naar links om in te voegen...dus vandaar dat ze denk ik linkerrijbaan zegt. Maar in deze situatie is een invoegstrook geen rijbaan en kom je idd op de rechterrijbaan terecht. En verder idd: oefenen. Goed vooruit kijken, maar ook achter je en snelheid maken. Ik vind het doodeng om achter een autootje te rijden wat met 50 invoegt. Heb hierdoor eens een bijna ongeluk gezien. Een automobilist die echt veels te hard aan kwam rijden en een oudere man die direct de rijbaan opdook met nog geen 50 km per uur. Ik heb mn ogen dichtgedaan, durfde niet te kijken. Goddank ging het net goed.
Oefenenoefenenoefenen. En pas afrijden als je verkeersinzicht hebt. Niet om lullig te doen, maar je hebt straks geen extra rem meer he.. Het eerste jaar zei ik nog in mezelf: binnenbuitennaast. Overigens mag je niet meer ingehaald worden als je je knipperlicht aan hebt, dat wordt verward met voorrang hebben. Je hebt ook nooit voorrang, voorrang moet je verlenen.
Ik zou indd oefenen oefenen en nog eens oefenen. En niet eerder afrijden tot je het onder de knie hebt.. Zonde van je geld als je daar op zakt.
Aii ja moeilijk vond ik het ook, ben zelfs de 1e keer er op gezakt! Hele examen ging goed behalve het invoegen. Hij kon het niet goedkeuren want de meeste ongelukken gebeuren door fout invoegen zei de examinator. Tips: Extra lessen nemen en extra oefenen op het invoegen. En vooral je instructeur vertellen dat je hier erg mee aanrommelt, hij is immers degene die je het moet leren.