Uhm... volgens mij is dit ook niet zo hoor! Zou wat zijn, allemaal van die mensen die dan met 50 km/u aan het begin van de invoegstrook al hun knipperlicht aanzetten. Nee, lijkt me niet. @TS: invoegen leer je niet achter de computer. Zorg dat je de komende lessen extra veel aandacht hieraan besteedt. Zoek een mooi stukje snelweg op en ga er op- en eraf tot het je neusgaten uitkomt. Je moet het niet alleen kunnen voor je examen hè? Je moet het kunnen als je straks echt de weg opgaat. En aangezien ik daar ook rijd, zou ik het fijn vinden als het het tegen die tijd beheerst. Belangrijkste tips zijn wel gegeven: - Zorg dat je evenveel vaart hebt als de auto's op de baan waarop je wil invoegen. Ga dus al snelheid maken op de oprit. (Als dat lukt, soms rijden er mensen voor je die dat niet helemaal snappen.) en gebruik ook de invoegstrook voor het maken van snelheid. - Gebruik verder de invoegstrook om goed te kunnen kijken. - Zorg dat je in principe voor het einde van de invoegstrook op de rijbaan zit. Iets eerder mag wel. Maar raak niet in paniek: als het echt echt echt niet anders kan, kun je op de meeste plekken een klein stukje vluchtstrook meepakken. (Dat is uiteraard NIET de bedoeling en alleen in geval van nood. Maar het is beter dan in paniek raken en stil gaan staan!) Let op: Je hebt geen voorrang. En je geeft echt pas richting aan als je kunt invoegen, niet alleen maar om aan te geven dat je het wilt. Dat komt niet prettig over, alsof je een ander opzij wilt dwingen. De meeste mensen gaan echt wel even opzij als je wilt invoegen. Maar het moet wel kunnen en je mag het niet afdwingen.
Ik zou het er goed met je instructeur over hebben. Mij werd het volgende geleerd: Gebruik de invoegstrook om op snelheid te komen, zodat je het andere verkeer met invoegen niet hindert en goed mee kan komen. Duik ook niet meteen aan het begin de snelweg op, maar benut de gehele invoegstrook om goed op snelheid te komen en te kijken. Van te voren goed kijken hoe het aankomende verkeer rijdt op de rechterbaan! Dan kijken in je: binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek. Knipperlicht aan en gaan. Als je besluit te gaan, niet twijfelen! Je gaat of je gaat niet. Je hebt inderdaad geen voorrang met invoegen. Het andere verkeer wat al op de rechterbaan rijdt heeft voorrang. Ze zijn niet verplicht om voor jou aan de kant te gaan, dus hou daar rekening mee. En verder zou ik pas afrijden als je voor jezelf zekerder bent en minder angstig. Na je examen sta je er alleen voor. Niet om je bang te maken, maar nu heb je nog een instructeur naast je en daar zou ik dan zeker nog gebruik van maken. Vraag of je de komende lessen je kan focussen op het invoegen. Succes!
Bedankt voor de tips! Ik heb al zeker 5 hele lessen hieraan besteed, en het ook al vaak aangekaart. Volgens hem blijven veel mensen het altijd wel een beetje eng vinden. Heb nu al zeker 60 lessen gehad, en de instructeur denkt dat het niet zal lonen om nog eens 60 achteraan te plakken. Elke les voegen we zeker wel 5 keer in (les altijd dubbel uur) . Snelheid maken doe ik wel, dat gaat altijd goed, idd minstens 80 of 90,invoegstrook gebruiken. Met kijken begin ik ook wel op tijd. Pff blijft lastig.. oefenen tot ik erbij neerval dat doe ik al haha, ook met andere mensen als ik meerijd kijken als zij invoegen, dat vind ik ook wel fijn.
Vraag het vooral aan je instructeur! Veel regels zijn tegenwoordig veranderd en de tips die ik hier lees kloppen lang niet allemaal!!!! Wij hebben een eigen rijschool dus weet waar ik over praat. Vraag aan je instructeur om een stuk snelweg te pakken waar veel afritten zijn waar je er direct weer op kan. Dan ga je twee of drie lessen alleen maar op en af op en af oefenen. Je vraagt aan je instructeur of hij de eerste 10? Keer met je mee wil praten dus wat hij waarneemt en jij zou moeten waarnemen en hoe te handelen. Dat handelen doe jij dan. Daarna doe je het een aantal keer op zijn aanwijzingen en als je genoeg zelfvertrouwen hebt ga je het zelf doen. Het belangrijkste: vooruit kijken en een plannetje maken. Al voordat je bij de blokkenlijn bent opzij kijken wat voor verkeer er rijdt, inschatten hoe hard ze rijden en aan de hand daarvan een gaatje zoeken (=plannetje maken) snelheid aanpassen, kijken, knipperen, (kijken) en gaan. Als je instructeur vindt dat jij klaar bent voor het examen dan ben je dat ook. Als hij je op examen stuurt terwijl je dat invoegen niet onder de knie zou hebben dan is het geen goede instructeur. Hij hoort te zien dat je daar onzeker over bent en het dan extra met je te oefenen. En na 60 lessen van 2 klokuren mag je echt wel op jezelf vertrouwen dat je er klaar voor bent. Dat zijn echt veel lessen. Maximum hier is tot nu toe is 50 lessen van 1,5 uur! Je kan het!
Ik heb het ook zo geleerd (15 jaar terug, dat wel). Maar idd niet inhalen wanneer iemand zijn knipperlicht aanheeft. Wat wel logisch is, want in principe wil iemand die zijn knipperlicht aanzet de andere baan op. Zou stom zijn om er dan op diezelfde baan voorbij te rijden. Maar helaas weet niet iedereen hoe zn knipperlicht te gebruiken. Edit---> zit nu nog even na te denken hierover, maar heb het toch iets anders geleerd: Pas richting aangeven als je van rijbaan wil veranderen. Zo was het... @TS: gewoon rijexamen doen. Als je instructeur denkt dat je er klaar voor bent, dan moet je daarop vertrouwen. Zorgen dat je rustig blijft, niet teveel stressen. En maar hopen dat je tijdens het invoegen een rustige rijbaan treft En ik denk idd ook dat heel veel mensen hier onzeker over zijn bij het afrijden. De echte ervaring doe je ook pas op als je je rijbewijs hebt en zelf veel gaat rijden. En wellicht gaat het allemaal veel makkelijker als er niet iemand naast je zit die meekijkt.
Ow en heb je echt last van stress en onzekerheid dat je echt gaat trillen en zweten op je examen (een vorm van faalangst dus) zijn daar ook speciale examens voor. Daarin heb je een uur de tijd om je rit te maken en mag jij zelf of je examinator twee keer een pauze inlassen als hij ziet dat je gestresst raakt. Je kunt er dan even met hem over praten, roken drinken of wat dan ook en dan mag je weer verder. Ook kun je bij de apotheek speciale pilletjes hiervoor halen om rustig te blijven. En neem er wel eentje en niet ow het werkt niet ik neem er drie want dan wordt je suf en reageer je niet meet goed op het verkeer.
Je moet je niet afvragen wanneer je er tussen kunt, maar zodra je de rechter rijbaan kunt zien je afvragen waar je er tussen kunt (dus tussen welke (vracht)auto's). En dan je snelheid daarop aanpassen. (Je hebt zeker geen voorrang op auto's op de rechter rijbaan: zij hebben voorrang op jou! En dat je je knipperlicht aan doet betekent echt niet dat mensen jou niet meer in mogen halen.) Verder zijn hier al een aantal heel goede tips gegeven. Maak op basis daarvan voor jezelf een plannetje, wat jou een makkelijke manier lijkt en ga dat dan een hele les oefenen.
Schiet me trouwens te binnen, ik heb een soort faalangst. (Heb ook staatsexamen gedaan) ik had van de huisarts iets gekregen voor de zenuwen, en ik was zo relaxed! Toch eens vragen, mij heeft het echt geholpen
Misschien nog een tip: kies een rustig tijdstip om af te rijden. Ik heb ook problemen met invoegen en de drukte op de rechterrijbaan zorgde ervoor dat ik nergens tussen paste. Ben toen ook gezakt.
Nou andere weg gebruikers zijn absoluut verplicht om je de ruimte te geven met invoegen hoor.... Maare kom gewoon goed op snelheid en even over je schouder kijken en voor je... Komt helemaal goed
Ik zou het met je rij instructeur bespreken. Sommige reacties hier spreken elkaar nogal tegen. Straks doe jij iets fout omdat je dat zo op het forum hebt gelezen. En verder.... oefening baart kunst!
Je kunt toch zelf geen tijdstip kiezen???? Althans in mijn tijd (oooh jeee dat klinkt wel heel oud) niet.... Ben op zaterdag voor kerst afgereden, super druk in de stad, daarom koos dat examinator een beetje de buiten wijken, ideaal!
Ik heb hetzelfde !! Alleen heb Ik nu bijna 45 lessen gehad en nog vind ik Alle manouvres nog lastig !! Ik kom bijv met parkeren wel in het vak maar ik sta wel iets schuin en file parkeren achteruit gaat nu pas een beetje beter ! Bochtje achteruit kan ik gewoon helemaal niet ! Niet zoals het moet tenminste ! Mooi lijntje langs de stoeprand volgen ... Nee dan eindig is na de bocht op de stoep .... Maar als ik iets meer afstand van d'r Stoep hou bij het begin eindig ik juist weer goed ... Ik hoop dat je wat kan met de tips van hier maar ben ban dat het dezelfde tips zijn die je instructeur geeft Hopelijk heb je het gauw onder de knie en heb je snel je rijbewijs in handen
ja hier ook geen keuze, ik ben de eerste keer gezakt omdat ik te zeker reed LOL ik reed alsof ik al jaren mijn rijbewijs had (ja ik reed ook al vanaf mijn 13e haha) toen 6 weken moeten wachten tot er weer plek was en toen geslaagd binnen 5 minuten rijden, en de vorige examinator kreeg een standje want was absurd, die had mij ook langer dan een uur laten rijden en alles blijven herhalen (gewoon zoeken zeg maar) Ik denk dat autorijden een heel groot deel inzicht en vooruitkijken is, autorijden zelf kan je een aap leren (bij wijze van) het gaat om gevoel, sommige mensen krijgen dat nooit (ik zie ze vaak zat op de weg) ze kijken gewoon niet verder als de auto voor hun (je moet echt minimaal 3-4 auto's verder kijken wat er gebeurd), goed kijken, anticiperen, contact maken met de andere bestuurder, dat kom je vooral met invoegen tegen natuurlijk dus is iets wat je gewoon heel vaak moet doen... dan gaat het vanzelf makkelijker worden.
Als het goed is overlegt je instructeur met jouw een datum en tijdstip. Favoriet hier voor rustige tijden: 9:50, 10:45 13:05 en op zaterdag om 8:00 uur. Ligt iedereen nog uit te slapen en nog geen een gezakte gehad op de zaterdag.