Hier begon dl met 7 maanden met tijgeren en toen waren de stopcontacten natuurlijk ook erg interessant. Ik zei dan op strenge toon nee of uhuh en haalde haar weg. Binnen 3 dagen had ze door dat het niet mocht hoor. Ze heeft er nog een aantal keren aangezeten rond 1-1,5 jaar maar dat was puur om ons uit te dagen (naar ons kijken en dan langzaam met handje er naartoe). Overigens kroop/liep ze dus al ruim voor het jaar al nee schuddend langs de stopcontacten. Ts, ik zou het dus gewoon consequent blijven volhouden. Ze gaan het echt wel snappen. Ik ben ook van mening dat veel kindjes echt wel dingen al heel snel doorhebben.
Consequent nee blijven zeggen en hem daar weghalen. Afleiden met andere speeltjes. Als je dit niet steeds wilt blijven doen is er geen andere optie dan verplaatsen denk ik
Dank voor alle reacties, consequent blijven met nee zeggen en afleiden met een speeltje blijf ik dan doen. Voelt voor mij het beste. Zoals ik al schreef is hoger zetten geen optie, 1 kat kan niet meer springen en de ander hebben we jaren consequent gecorrigeerd als ze op tafel sprong, kan ik nu moeilijk voor haar gaan toestaan. Snapt ze er niksmeer van en zit ik nog met hetvoer van de ander. Ik heb er nu geen last van om steeds te moeten corrigeren, vroeg me dusmeer af of dit de manier was om zoiets af te leren. Snap dat het nu nog niet begrepen wordt maar we houden stug vol tot hetkwartje wel valt.
Ik sta echt verbaasd van de vele ouders die roepen nee dat snappen ze nog niet. Nu is 6 mnd ook echt wel vroeg, maar opvoeden begint vroeg! Nee is nee en niet dat half zachte dat is niet voor jou. Duidelijkheid is gewoon het beste en kinderen snappen ook goed dat als ze huilen dat jij aan komt rennen. Als jij geen nee zegt, leren ze ook nooit dat ze er niet aan mogen komen. Kwestie van veel herhalen..
Ik geloof dat ze snel 'nee' begrijpen, maar dat het een stuk langer duurt voor ze een impuls ook in kunnen houden. Hier was het in het begin 'nee' en hem wegzetten juist aanleiding om het nog harder te proberen haha, maakte het nog interessanter Mee eens dat ze het moeten leren, maar ik oefen liever met dingen die geen kwaad kunnen. Dus de kattenbrokjes staan achter een traphekje in de keuken, waardoor hij dus ook niet bij het gasfornuis en de schoonmaakmiddelen kan. En de kattenbak in een hoek achter de bank waar hij niet tussendoor past. En de katten kunnen er precies tussendoor of overheen springen. Niet dat zl straks een brokje in z'n luchtpijp heeft of uit de kattenbak eet als ik naar de wc ben of dergelijke... Geen tijdschriften scheuren en dvd's uit hoesjes halen vind ik uitdagend genoeg om 'nee' mee te leren, kan weinig kwaad als het toch gebeurd en ik hoef niet de hele dag er bovenop te zitten dat hij iets doet wat niet mag. Maar waarschijnlijk is het ook afhankelijk van hoe ondernemend je kind is, de mijne is echt een doorzetter en iets anders aanbieden is echt niet interessant genoeg haha. Hij weet heel prima wat hij niet mag, roept vantevoren al nee nee nee met vingertje erbij, maar vooral als ik er niet bij ben kan ik er echt nog niet op vertrouwen dat hij het ook niet doet.