Sverre praat al lang heel goed (en veel! ); hij heeft een grote woordenschat. Maar nu is hij sinds een kleine maand ongelooflijk aan het stotteren geslagen. Het is af en toe echt pijnlijk om te zien hoeveel moeite het hem kost een woord te zeggen. Vaak stottert hij aan het begin van een zin. Het rare is dat het ook een weekje weg is geweest en toen weer begonnen is. En dat het ook niet elke dag even erg is. Het lijkt wel alsof hij na zo'n heftige stotter-dag opeens nieuwe woorden of begrippen kent. Toen ik laatst aan hem vroeg of hij het moeilijk vond om te praten zei hij 'Ja, omdat er lucht achter uit mijn hoofd komt.' Is dit een bekend fenomeen bij jullie? Gaat het vanzelf weer over? Moet ik er mee naar een huisarts/logopedist?
Heej, jeetje, das apart. Ik zou er ook een beetje ongerust (nou ja, groot woord) van worden. Hij omschrijft het wel als stotteren; het is vaak puur een verkeerde ademhaling bij het praten. kHeb geen ervaring met stotteren, maar als ik in jouw schoenen stond zou ik denk ik eens informeren bij een logopedist. Zoals ik zei, geen ervaring, maar het lijkt mij dat hij er beter nu wat hulp bij kan krijgen om de ademhaling weer onder de knie te krijgen, dan dat ie er echt een tijd mee rond gaat lopen en dat het moeilijker af te leren is.
Hoi, MIjn zoontje is van 8-5-07. HIj begon er afgelopen november mee. Wij wijtten het aan de geboorte van zijn zusje, feestmaand december. WE hebben het besproken met de HA. Omdat ZL te snel wil praten en door verandering in de thuissituatie en de feestmaand, uitte zich dat bij hem op die manier. Ook hij sprak als een 4½ -jarige qua woordenschat aldus de HA. WE moesten het aankijken, en als het over een jaar nog zo was dan werd er actie ondernomen. NU zijn bijna 5 maanden verder, en hij heeft er eigenlijk geen last meer van. Alleen in situatie´s waar hij zich onzeker voelt, bijv. als hij stout is geweest en hij wordt terecht gewezen door mij, dan valt hij terug in stotter gedrag. Gelukkig komt dat weinig voor. Ik zou het gewoon aankijken en het de tijd geven. Hem niet verbeteren en rustig uit laten praten, dat helpt.
hmm ik zou in jouw geval wel even met een stottercentrum contact opnemen, al is het alleen al om advies te winnen, of je ongerustheid weg te nemen...
Mijn zoontje was ook een jaar of 2,5- 3 toen hij ineens in het begin van de zin wat begon te haperen met praten. Dit gebeurde het meest als hij heel graag iets wilde vertellen en erg enthousiast was en het te snel wilde vertellen. Ik ben toen ook naar de huisarts gegaan. Daar werd ook aangegeven dat het een beetje bij de leeftijd hoord en dat ze daar vaak wel overheen groeien. Pas tegen 4 jaar gaan ze er vaak echt wat mee doen werd ons verteld. Ze willen dan gewoon iets te snel vertellen, Wij kregen de tip om dan even ertussen te komen en te zeggen dat hij rustig moet gaan praten en het nog eens moest proberen. Dit werkte al heel snel. En idd hij heeft er al een hele tijd geen last meer van gehad. Als je twijfelt ga dan even langs de huisarts, mocht hij het te erg vinden stuurd hij je vanzelf wel door.
Hallo ik ben logopedist en hopelijk kan ikje wat advies geven je hebt stotteren en pseudostotteren Pseudo stotteren is wanneer kids dus haperen door overigefactoren, dit kan vanuit hemzelf zijn of vanuit omgeving. Vaak gaat dit langzaam aan voorbij. Pseudostotteren kun je dus eigenlijk achteraf zo noemen, maar je kunt het wel in je achterhoofd houden nu. 1. vanuit hem: onrustig kindje, of op het moment veel geleerd, moet alles nog een plekje geven 2. vanuit omgeving: 'hoge eisen' (wat voor ons normaal lijkt kan voor hem al hoog zijn), veel gebeurd: broertje gekregen oid, of naar psz toe, wat nieuw is. Of krijgt te weinig tijd om zijn verhaal te doen Je geeft aan dat hij vooral in het begin van de zin stottert. Probeer hem te leren om eerst 'los' te laten. Dus...eerst een diepe zucht en dan praten. HIj is natuurlijk jong, dus tip: jullie doen dit ook regelmatig, dan is het niet 'raar' maar normaal want papa en mama doen het ook. Geef hem ook echt tijd om te spreken, maak oogcontact, en vul niets voor hem in. Dan krijgt hij alleen maar de gedachte om sneller te willen praten omdat hij de tijd niet krijgt.. hopelijk heb je hier wat aan. Als ik jou was zou ik eerst even aanzien, wellicht is het over 4 weken alweer minder. Naar een logopedist is ook best wel wat voor zo'n kindje waar je geconfronteerd wordt met de stottergedrag...(vindt stotterbehandelingen emotioneel zwaar voor de cliënten) succes!
fabeltje: het heeft niets met ademhaling te maken, maar van inzetten van alle onderdelen om te kunnen spreken: de planning van alles...
Bedankt voor alle tips! Vandaag is het al een stuk minder. Hij heeft natuurlijk wel veel meegemaakt de afgelopen tijd, broertje en zusje erbij. En hij weet dat wij gaan verhuizen in de zomer, en ook dat hij naar een nieuwe 'school' moet dan. Bovendien is Bjarne ook nog erg ziek geweest 2 maanden geleden (hersenvliesontsteking) en ik denk wel dat het toen langzaamaan begonnen is. Hij hakkelde altijd al wat meer als hij iets nieuws ging leren en vaak zag je na zo'n week dat hij compleet anders sprak, ingewikkelder, en meer woorden kende. Ik ga het nog even aankijken en proberen jullie tips in de praktijk te brengen! Het is wel fijn te lezen dat het vaker voorkomt in ieder geval.