Pureren vs. Rapley

Discussie in 'Voeding' gestart door Joveli, 16 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Pureren of Rapley?

1. Pureren omdat..

2. Rapley omdat..

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Joveli

Joveli Niet meer actief

Ik ben even benieuwd wáárom de een kiest voor pureren en de andere voor Rapley?
    Ik ken de rapley methode en moet zeggen dat het mijn voorkeur (nog?) niet heeft. Het beeld van de kokhalsende kinderen van mijn zus aan de eettafel staat nog vers in mijn geheugen.
    Ook al bleef zij heel kalm en verzekerde me dat er niets kon gebeuren (en gelijk heeft ze, ze stikken niet maar het eten komt weer omhoog) toch schrok ik me iedere keer weer een hoedje en vond ik het geen fijn idee. Ook veroorzaakte het werkelijkwaar een gigantische rotzooi, overal eten en alles zat eronder.

Wat zijn nou eigenlijk de voordelen/nadelen van beide manieren? Ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Eigenlijk zeg ik beide.. maar het hangt er vanaf met welke leeftijd je begint. Ik begon met 4,5 maand met voeding en toen heb ik gepureerd maar vrij snel is dat ook prakken geworden. Nu met 6 maanden geef ik ook stukjes. Ja, een kindje heeft een kokreflex en die is prima maar ik heb het nooit zo nodig gevonden om die persé te triggeren. Ieder z'n ding. Hier dus nu grof pureren, prakken en af en toe een stukje van iets wat vrij gemakkelijk oplost (brood, banaan, meloen etc). Maar puur Rapley? Nee, dat is niets voor mij.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja lastig, zo kiezen tussen die twee dingen ;)! Zal even wat toelichten ;)!

Ik ben dus totaal niet voor pureren. Pureren krijg je mi een papje, totaal geen structuuer meer, kindje hoeft niet te kauwen enkel nog maar te slikken ;)!

Rapley, vind ik eerlijk gezegd een beetje eng :oops:, teveel rotzooi :oops:, en ik heb dus zelf het idee dat er niks in het buikje komt ;)!

Daarom hebben wij er dus voor gekozen om het eten te snijden, dus gewoon grof gesneden (niet - tot moes - prakken) en dan zo gegeven. Daarnaast toch altijd (nouja vaak) nog een stukje van de groente ongescneden in het handje om toch de groentes te leren kennen, het te kunnen voelen, te kunnen happen etc.

Dit is bij ons dus heel goed gegaan, en zo doen we het nog altijd, al vanaf het begin ;)!
    Dus eigenlijk een beetje tussen vanalles in gaan zitten, gewoon wat ik het fijnste vond zegmaar ;)!
    En gelukkig vinden Malou en Ruben het ook prima!

Liefs, Hanneke!

4. Joveli

Joveli Niet meer actief

Ik denk er dus zo ongeveer hetzelfde over (tot nu toe), maar wil pas na 6 maanden beginnen met bijvoeden.
    Ik heb al een hoop site's afgespeurd maar kan hét voordeel van Rapley ook niet vinden, misschien iemand hier die dit weet..

5. Joveli

Joveli Niet meer actief

Wanneer ben je begonnen met het geven van de gesneden stukjes? Verslikken ze zich niet in deze stukjes?

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb gekozen voor Rapley ... al hebben we in het begin ook geprakt (maar dus nooit gepureerd), dit wilde Mirre niet :rolleyes: (we zijn wel begonnen met 6 maanden).

Waarom:
    - je kindje ziet/ 'weet' wat het eet (en Mirre wordt al een tijdje enthousiast bij het zien van een brocolli of paprika)
    - je kindje ziet/weet dat eten een bepaalde vorm en textuur heeft
    - je kindje leert 'spelenderwijs' (beter is ontdekkenderwijs) eten
    - schijnt ook goed te zijn voor oog/hand coördinatie (zelf eten)
    - Mirre wilde geen prak :)

Sowieso at Mirre de eerste maand weinig tot niets, vooral likken/proeven/kauwen en uitspugen (niet eens perse kokken). Ging steeds beter. Nu eet ze echt enorm goed.

Maar als ik het zelf voor het kiezen had gehad, was ik voor een combi gegaan van prakken (dus wel grof) en stukjes.

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Was trouwens nooit een rotzooi, inmiddels wel omdat Mirre al een tijdje de zwaartekracht enorm leuk vindt: *boem*

:)

(en is een prakkie niet ook rotzooi: smeersel over je hele kind?)

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

zeker weten! ;)

9. Joveli

Joveli Niet meer actief

Haha klopt.

Nee maar mijn neefjes smeten de rijst, bloemkool, aardappels werkelijkwaar door de kamer heen. Het was echt altijd een slagveld om hun kinderstoeltjes heen hihi.

10. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als je verslikken eng vindt: je kindje kan zich ook verslikken/verstikken in prak/pureer ... sowieso is een EHBO cursus aan te raden ;) (ook zonder bijvoeden). En daarvoor dient nou eenmaal die kokreflex (en een stukje kok je makkelijker op dan prak).

Maar goed. Mirre heeft zich nooit echt verslikt. Ik heb wel kennis mogen maken met kokhalsreflex ... Ziet er best vervelend uit. Mirre had dit eigenlijk alleen bij wortel, dus daar gewoon even mee gestopt: broccoli en courgette ging prima ;)

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij zijn met 6 maanden en een dag of 10 begonnen met die stukjes ;)! Af en toe wel eens verslikt ja, maar ach dat doe ik zelf ook weleens (in mn eigen kwijl ofzo :)). Maar nooit echt gestikt zegmaar, dus echt vreselijk hoesten ofzo, horror-ideeen :wink! Altijd gewoon goed gegaan!

Tja die zwaartekracht vonden ze hier meteen toen we begonnen leuk! Alleen hadden ze het toen nog niet in de gaten. Ze gooide het gewoon allemaal vrolijk op de grond. Toen zijn we dus ook tijdelijk gestopt met het geven van een stukje in de hand ;)!

Prakkie ging nooit over de kleintjes heen, werden altijd gevoerd :oops: haha, dus alles netjes in het mondje en als het eruit kwam was het gewoon droge groente zegmaar dus kon weer op de lepel/aan de vork, dus niet zoals met een potje alles onder ;)!

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland

*piest in broek van t lachen*

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Whaha nu ik ook! Enne das niet goed voor mn vruchtwater! Whaha!
    Nee maar echt, ik verslik mezelf weleens in mn eigen kwijl en Malou en Ruben ook weleens Hahaha! Ow wat erg eigenlijk ook zeg! Overigens cake bijvoorbeeld daar kan je de klok op gelijk zetten dat ik me verslik! Ik krijg het altijd voor elkaar om met een hap in mn mond in te ademen en ja dan gaan die kruimels mee :rolleyes:! Misschien voor mezelf dus maar een prakje maken! Sorry vreselijk offtopic dit. Ik houd mn mond weer ;)!

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland

Hier is Mirre 6 maanden en een beetje

15. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Of gewoon heel veel slagroom op de cake doen?

*kijkt onschuldig*

16. Joveli

Joveli Niet meer actief

Hahaha..
    Zo verslik ik mij áltijd in nasi/bami-vlees. Geen flauw idee waarom (misschien omdat het zo verschrikkelijk taai is?) haha.

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    haha en zo heeft iedereen misschien wel iets waarin ie zich verslikt ;)!

Salapio,
    Ik lust geen slagroom :oops: vind dat toch zo vies :oops:!

Maar idd zo lekker knabbelen op een stuk groente (of fruit - kan het niet zo goed zien) is gewoon heerlijk om te zien vind ik :oops: ;)! Leuk!

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Even weer een ontopic antwoord van mijn kant ;)!
    Heb even gezocht en er moet ergens een duidelijke uitleg zijn, maar die krijg ik dus niet gevonden :( ;).

Maar de rapley (of moet het nu met hoofdletter?) methode draagt bij aan een goede hand-oogcoordinatie en smaak-geur herkenning.
    Verder zijn het verse groentes en fruitsoorten met behoud van vitamines en mineralen. Puur, dus zonder toevoegingen.

19. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik heb mij er nooit in verdiept, maar als ik het zo lees dan lijkt het mij wat. Ook ivm goed leren kauwen ipv gepureerd voedsel in een keer doorslikken.
    Het enige wat ik eng vindt is de kans op verslikken. Ik weet dat babies een ontzettend goed kokhalsreflex hebben, maar is de kans werkelijk zo ontzettend klein dat er geen ongelukken kunnen gebeuren?

20. Joveli

Joveli Niet meer actief

Maar wat wij ook kiezen (pureren/prakken of Rapley) ik zal nooit de kant en klare potjes uit de winkel nemen. Dus zelf verse groenten/fruit pureren/prakken en gewoon hetzelfde eten als onze avondmaaltijd.

Voor mij is de hand-oog coordinatie nou geen overtuigende reden om voor Rapley te kiezen, dit kan ook op andere manier goed gestimuleerd/ontwikkelen. Ik heb mijn neefjes echt blauw zien worden aan tafel en uiteindelijk kwam het stukje bloemkool (oid) wel weer omhoog en was het weer goed, ik vond het doodeng!

Deel Deze Pagina