Hoe leren om zelf te spelen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Line, 26 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Help! Mijn grens is bereikt.
    Mijn jongste dochter wordt in februari 3 jaar en kan zó moeilijk zichzelf vermaken. Ik merk dat mijn frustraties steeds groter worden dus dat werkt ook al niet mee.

Het is geen fase want, het is iets wat ze nog nooit heeft gedaan. Niet als baby, niet als dreumes en nu dus ook niet als peuter. Al hoewel ik wel merk dat haar bewegingsvrijheid iets groter wordt (in plaats van het liefst op of naast mij zitten).

Mijn oudste dochter heeft bergen met fantasie en speelt zelfs met twee stenen vader en moedertje. Mijn jongste dochter speelt wel met haar mee maar, als oudste dochter iets voor haarzelf gaat doen dan gaat ze of haar spel lastig vallen of boven op mij klimmen.

Wie kan mij verder helpen? Wat is leuk speelgoed voor kinderen met weinig fantasie? Hoe kan ik haar stimuleren om zelf te spelen (al is het 10 minuten!)? Of opbeurende woorden? Ik heb ze even nodig :(.

2. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Kinderen van 2,5 hebben nog niet echt fantasie, dat komt volgens mij pas met een jaar of 3/4

Heeft ze bv geen intresse in kleien? Dat werkt hier fantastisch.

Wij hebben dan een zoontje die nu 3 is, en kan zichzelf ook moeilij kvermaken maar is altijd wel te porren voor te bouwen met duplo en met zijn houtentrein baan.
    Moet wel helpen opstarten, maar daarna speelt hij rustig verder.

3. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ja, fantasie komt misschien meer met een jaartje. Het is ook een soort van 'je verliezen in een spel of activiteit'. Maar dan nog... Heb een zak vol duplo en die wordt niet aangeraakt. Ook de trein regelmatig opgezet maar, helaas.

He, ik heb er gewoon even de balen van :(. Misschien dat hier van me afschrijven al een beetje gaat helpen.

4. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Heeft ze niet een favoriet iets?

Ons zoontje is helemaal gek van thomas de trein dus of ik nou een puzzel heb, zijn houten trein baan en kleuerboek maakt niet uit zolang die er maar invoor komt.

5. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ze houdt heel veel van foto's maken met mijn mobiele telefoon..haha.. Maar sinds ze die in het water heeft gegooid mag ze daar niet meer mee spelen;). Dus ik ben nu wel opzoek naar een kindercamera voor een leuke prijs.

Ik ga er even over na denken wat ze super leuk vindt. Bedankt voor het idee!

6. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    het ene kind kan beter spelen dan het andere kind. Maar ik begrijp je goed hoor! Ik heb weleens horen zeggen dat er voldoende speelgoed moet zijn zodat ze beter in staat zijn om te kunnen spelen. Vraag mij af of het zo werkt...

Misschien eens met haar samen gaan spelen (wat je natuurlijk vaker doet) maar boekje lezen, samen knutselen, of iets bouwen. Ze heeft dan even aandacht van jou gehad, en dan wordt het misschien makkelijker voor haar om verder alleen te spelen.

verder ben ik wel benieuwd, loopt ze de hele tijd achter je aan?
    onze dochter is een stuk jonger, maar ik merk wel dat als ik kook zij ook graag wil koken. Ik geef haar dan in een hoekje vd keuken wat keukenspullen en ze gaat heerlijk mij na zitten doen. Dit houdt ze niet lang vol, maar het is wel het begin.

7. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Mmm.. Ik plan altijd wel bewust aandachtsmomenten in overdag. Ik houd zelf veel van buiten zijn, dus ik ga regelmatig een stukje fietsen, naar een speeltuintje of de kinderboerderij. Maar binnen spelen is de grootste opgave. Volgende week is oudste dochter weer naar school, dan ga ik eens even verschillend speelgoed proberen.
    Keukentje vindt ze inderdaad ook leuk en staat beneden.

Dochter loopt altijd achter me aan in huis. Als ik naar boven ga om een pamper te pakken dan staat ze halverwege de trap. Het is zelfs zo dat mijn man en ik regelmatig over haar struikelen omdat, ze stilletjes achter ons aan loopt als we iets opruimen in een kast bijv.

Suggesties helpen wel. Helpt om weer even een frisse blik te krijgen.

8. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    probeer het eens met een kookwekker! haar heel enthousiast vertellen dat je iets heel leuks hebt bedacht, samen iets kiezen, en dan heel langzaam opbouwen..
    als de kookwekker tikt, mag ze ook niet naar je toekomen of achter je aanlopen dan blijft ze aan tafel zitten met iets/ op een speelkleedje/enz.
    begin desnoods met een minuutje en prijs haar de hemel in als het goed gaat! is misschien het proberen waard!

9. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een puzzeltje zelf laten oplossen?
    Laten tekenen aan een tafeltje?

Ze vindt haar keuken leuk schrijf je, misschien haar laten koken voor je. Zij in de keuken en jij bv op de bank?
    Of als jij aan het koken ben, dat zij dat in haar keuken doet?

Belonen met een sticker als ze zelf gespeeld heeft?

Ik heb verder geen idee, maar wie weet heb je hier wat aan!

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Herkenbaar, hier ook zo een. Aandacht is her middlename ;) Ze wil alles SAAAAMEN doen en is nooit erg goed geweest in zichzelf alleen vermaken. Ze heeft wel veel ideeen, maar vaak is dat erg lastig, het kan niet, duur, veel zooi etc..
    Op de psz speelt ze trouwens wel prima, samen maar ook alleen... Het is geen moeilijk kind qua gedrag verder.

Pas geleden was ik er ook een beetje klaar mee, vond dat ze t nou maar eens moest leren. Ik heb toen besloten voortaan dagelijks een alleen-speel-uurtje in te lassen. Ik geef haar dat dan duidelijk aan. Ze mag kiezen waar (beneden of op haar kamer). Ik zet wel wat speelgoed klaar (doe ik normaal niet standaard, dus dat scheelt misschien al). Ze kan een beetje klokkijken en ik geef aan tot wanneer het duurt (bijv tot het '15' is).
    Als ze me teveel gaat 'lastig vallen' dan herinner ik haar dat het alleen speel uur is. Ze mag heus wel tegen me praten, maar niet van die hele waarom-sessies en mij allemaal opdrachten geven etc ;) De bedoeling is dat ze zelf iets gaat verzinnen of iig zelf aan de slag gaat (nadat ik dr een beetje op gang help).

Ik vind wel dat t al geholpen heeft. En dat ze het zelfs buiten die tijden al wat meer alleen speelt. Hopelijk is t geen fase. En ik moet t zelf natuurlijk ook blijven stimuleren..

11. adi

adi Niet meer actief

Probeer om een spel samen te starten en blijf erbij totdat ze lekker speelt. En ga dan bijv even naar de wc, en blijf iets langer zitten. Op die manier kun je het een beetje opbouwen.

Zet haar aan tafel met kleuren, klei, puzzel oid en ga dan zelf iets doen in haar zicht, maar met een opdracht dat ze een verrassing voor je mag knutselen.

12. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Bedankt voor de tips dames! Het speeluurtje vind ik ook een goed idee. Ze slaapt niet meer s middags en ik vind het zelf prettig om wel een rustmoment te hebben waarop zij zelf speelt en ik bijvoorbeeld een boek kan lezen e.d. Ik kan haar dan opstarten met haar spel en daarna proberen los te laten.

Ik kan er zo van genieten als ik mijn kinderen fijn zie spelen. Niet uit zelfzucht, gewoon zo mooi hoe ze zich met iets kleins kunnen vermaken of opgaan in een rollenspel. Om daar naar te kijken en te luisteren dat vind ik vaak genietmomentjes. En dat mis ik dan bij mijn jongste dochter. In plaats van genietmomenten worden het botsmomenten. Met jullie tips en met wat eigen inzichten (zo fijn om het even van me af te schrijven) ga ik een frisse start maken.

13. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

6 mrt 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    Ik herken het wel. Mijn oudste dochter wil liever ook alles samen doen. Eerst hoorde ik in mijn omgeving steeds dat het mijn eigen schuld was omdat ik haar toen ze baby was (zo veel mogelijk) niet liet huilen of heel vaak op de arm hield. Nu heb ik twee dochters en mijn jongste dochter heb ik precies zo behandeld en die speelt wel al alleen.

Bij mijn oudste is het beter geworden toen ze naar de peuters ging, maar het blijft een meisje die graag dingen samen doet. Ik geniet hier eigenlijk ook wel van. Al is het ook wel eens vermoeiend.

Ik heb het ook wel zo gedaan dat ik even wat langer op het toilet bleef dan nodig.

Verder geen tips, maar je verhaal is wel heel herkenbaar!

14. knap

knap Niet meer actief

Je hebt kinderen die het al kunnen met deze leeftijd en je hebt kinderen die tot zeker vier vijf jaar moeite blijven houden om zelf te spelen.

Misschien helpt het als je tegen je kind zegt mama neemt even pauze.?> Wat wil jij doen. Een dvdtje kijken of ze daar ook te onrustig voor?
    Haar grote zus is wat groter en heeft idd misschien meer fantasie je jongste ook denk ik. Alleen is ze nog erg op jou gericht. Denk dat je het soms moet nemen hoe lekker het ook is om even wat voor je zelf te kunnen doen.

Mijn dochter kan prima zelf spelen. Ze is gewoon een meisje dat dat kan. Daar heb ik niks voor gedaan.
    Mijn zoon kon behoorlijk bezig zijn maar ook ontzettend lief uren met zijn auto.s spelen lag er aan wat voor dag het was.

Misschien zegje kom lekker naast mama zitten jij je dvd en zeg je mama even wat lezen en jij even kijken samen even pauzen.

Succes ermee.

15. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    En lastig: maar als ze eens zelf speelt, ook aandacht geven. Dus even een aai over haar bol: wat speel jij goed!! Of even interesse tonen.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat kun je juist beter niet doen ;) Wel na afloop prijzen.

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nou ja!:$

Prijzen om iets wat normaal is?

Ik geef mijn kind heel de dag lekkere knuffels, een kus op zijn hoofd en complimenten. Of hij nu lief zelf speelt of samen met mij. Krijgt ie vast geen complex van.

My two cents: met goed passend speelgoed gaat ieder kind zelf spelen.

Deel Deze Pagina