Wie kan mij helpen? Ik ben sinds een paar weken weer fanatiek aan het sporten. Dit doe ik in een sportschool met persoonlijke begeleiding. Nou is inmiddels alles uit de kast getrokken om mij mijn buikspieren te laten voelen maar ik voel alles tijdens de oefeningen, maar echt geen buikspieren. Niet op de aparaten en niet op de grond. Alle andere spieren voel ik tijdens alle oefeningen wel werken, maar mijn buikspieren niet. Net alsof ze compleet 'verdwenen' zijn. Is het mogelijk dat je buikspieren gewoon niet meer werken na zwangerschappen ofzo? Ik ben ten einde raad en begin mij echt zorgen te maken. Wat kan dit toch zijn?
Het is 11,5 weken geleden. Mijn buikspieren zaten binnen 6 weken weer op hun normale plek. Maar ik zou het toch juist moeten voelen als ik buikspieroefeningen doe? Mijn doel met sporten is niet zo snel mogelijk weer een strakke buik te hebben, maar ik moet heel veel kilo's kwijt. Maar het valt gewoon op dat ik onbeperkt buikspieroefeningen kan doen zonder het gevoel te hebben dat mijn buikspieren ook echt werken.
Ja dat zeker wel. De instructeur heeft gisterochtend nog allerlei nieuwe oefeningen voorgedaan en ik voerde ze correct uit volgens hem. Zelfs buikspieroefeningen met losse gewichten voelde ik niet in mijn buik. En nu nog niet dus ook geen spierpijn.
Bijvoorbeeld: Plat op mijn rug liggen, knieën opgetrokken. Armen gestrekt naar het plafond met 6kg gewicht vast en dan vanuit die houding mijn buikspieren aanspannen waardoor je situps doet. Uiteindelijk voelde ik dat heel goed in mijn armen door het gewicht, maar mijn buik voelde ik niet.
Joh, ik zou me er niet al te druk om maken. Ze zijn heus niet weg of "buiten gebruik", anders kon je die bewegingen überhaupt niet maken. Gewoon die oefeningen blijven doen, want daarvoor moet je de buikspieren gebruiken, dus blijf je ze toch trainen.
Ja zouden de oefeningen wel effect hebben, ookal voel ik ze niet? Daar ben ik eigenlijk het meest benieuwd naar.
Hahaha ze zijn echt niet weg hoor! Ik denk dat je gewoon sterkere buikspieren hebt dan je dacht. Of dat, of je voert de oefeningen niet goed uit, maar als de instructeur meekeek zal dat wel niet. Dus je zal wel gewoon sterker zijn dan je denkt. Tijd voor zwaardere oefeningen? Misschien heb je je buikspieren tijdens de zwangerschappen soort van getraind, om goed overeind te blijven? Of misschien voel je de andere spieren zoveel dat wat je eventueel voelt in je buik daarbij in het niet valt?
Vast wel wat, maar misschien niet heel veel. Misschien dus zwaardere oefeningen? Welke ik altijd heel zwaar vond was plat op mijn rug liggen, benen recht omhoog de lucht in, tegen elkaar. En dan heel langzaam benen tegelijk laten zakken, tot vlak boven de grond.
Je buikspieren worden natuurlijk flink uitgerekt waardoor ze veel minder strak zullen aanvoelen bij inspanning dan anders. Soms voel je helemaal niks aanspannen. Echter doen de oefeningen wel hun werk in in de loop van de tijd zal de rek er uit zijn en zullen de spieren weer op hun plek zitten en gespannen aanvoelen. Gewoon doorgaan met de oefeningen. Vaak zie je bij vrouwen een kleine bolling op de buik nadat ze een kind hebben gehad. Dit is geen vet maar ook de buikspieren die losser zijn en daardoor de buik wat boller wordt. Oefeningen helpen dan zeker wel want spieren kun je trainen. Zelf geen last van gehad maar wel tijdje meegelopen met sportbegeleider. Hier wat duidelijke plaatjes
Op deze afbeeldingen is goed te zien wat een zwangerschap met de buikspieren doet. Ze worden letterlijk opgerekt
Ja die vind ik ook zwaar, maar alleen in mijn bovenbenen. Heb die ook geprobeerd met een grote bal tussen mijn voeten geklemd. Voelde ik ook alleen in mijn benen.
Ze zitten wel al duidelijk om de juiste plek. Dan ga ik maar gewoon zo door en kijken waar ik het nog zwaarder kan maken. Zolang ik geen pijn ofzo heb kan er niet veel mis gaan toch?
Nee maar ze zijn wel echt even flink comatoos.. Gewoon doorgaan, geef het aan bij je trainer en het komt vanzelf weer terug. Ik begon eind vorig jaar pas met mijn onderbuik wat te trainen en herken wat je zegt.. Ik wandel ontsettend veel dus ik voel ze ondertussen wel weer. Mijn zoon is dan al wel weer 2.
Ja en daarbij voel ik alles behalve mijn buik haha. Die moest ik gosteren ook doen om te kijken of ik mijn buik zou voelen.
Pas maar op met het trainen van buikspieren zo snel na je bevalling. Onder de 6 maanden wordt dit afgeraden in verband met het niet volledig terugtrekken van de buikspieren. Met andere woorden : dan blijven ze staan zoals het plaatje van 'net bevallen'. Dus wees daar voorzichtig mee
Ok Ik doe wel eens cx in de sportschool. Is voor je rug en buikspieren. Een half uur intensief. Daarbij komt planking altijd terug. Ik kan het 1,5 minuut goed volhouden. Dan beginnen al mijn spieren te trillen