Na het overlijden van 2 katten in korte tijd vonden we het heel erg stil in huis. In het asiel hebben we toen een kat gevonden. Afgelopen zondag overleed onze hond zeer onverwachts. Ondanks het verdriet dat we hierom hebben hebben we heel snel besloten dat we niet 1, maar 2 katten wilden hebben. Woensdagavond heeft mijn man een kitten (Sammie) uit een asiel genomen. En donderdagochtend hebben we in een ander asiel de kat van circa 3 jaar genomen ( hebben hem Oscar genoemd), dit was de kat die we al uitgekozen hadden. Deze kat is vorige maand van straat gepikt en hij is nooit opgehaald door de eigenaar. Volgens het asiel reageerde hij goed op katten en honden. Karakter is echt enorm lief, wil veel aandacht, zeer aanhankelijk. Gistermorgen hebben we hem dus naar huis genomen, waar onze kitten dus al was. We hebben deze kitten uit een ander asiel, want de kittens uit het asiel van onze "straatkat" hadden niesziekte. En de overige katten konden niet met kinderen samen. Maar helaas, Oscar moet niks van Sammie ( kitten) weten. Blazen, grommen. Sammie is heel nieuwgierig en hij wil het liefst in de buurt van Oscar blijven. Zet een hoge rug en dikke staart op als Oscar gaat blazen/grommen. Hij laat zich dus niet in een hoekje drukken, hoe jong hij ook nog is met zn 12 weken. Daarbij heeft Oscar sinds hij hier is ( sinds gistermiddag 12 uur) nog niks op de bak gedaan, maar hij heeft dus in huis geplast en gepoept. We hebben vanmorgen een nieuwe kattenbak gehaald, in de hoop dat hij het hier nu wel op gaat doen. We houden ze gescheiden, hoewel het geen ideale situatie is, want eigenlijk zijn alle slaapkamers bezet. Zolder staat ramvol. Als ik op internet ga zoeken lees ik alleen maar situaties waarin er een nieuwe kat bijkomt bij een of meerdere katten die er dus al wonen en zich bedreigd voelen door de "indringer ". Dit is hier niet het geval, aangezien ze beiden nieuw zijn. Oscar is naar ons toe superlief, maar hoe krijgen we hem zover dat hij stopt met snauwen naar Sammie. En ik snap dat het overweldigend moet zijn allemaal, nieuwe omgeving, nog een kat. Maar ik had gehoopt dat een kitten sneller getolereerd zou worden. En dat plassen en poepen in huis baart me zorgen. Heb in het asiel niks gehoord over dat hij niet zindelijk zou zijn. Ik weet dat het nog maar kort is dat hij hier is en dat hij moet wennen. Maar alle tips zijn welkom! Ik wil hem echt een kans geven, hij is superlief!!
Wat heel belangrijk is is dag je ze vanaf moment 1 apart zet en dmv doekjes of speelgoed aan de geur van de ander laat wennen, als Oscar zich helemaal thuis voelt op de plek waar jij hem apart hebt gezet wissel je de katten om van plek. Soms duurt het 3 weken voordat je de katten aan elkaar kunt introduceren. Als je ze aan elkaar wilt laten wennen is het handig om de etensbakjes tegen de zelfde deur aan te zetten en ze op het zelfde moment laten eten, gaat dat goed? Dan zou ik een doorzichtige plaat neerzetten zodat ze elkaar ook echt kunnen gaan zien, gaat alles dan nog goed tijdens het eten word het tijd om de doorzichtige plaat eens voor een uurtje er tussenuit te halen en zo bouw je alles langzaam op.
Ach jeetje.... Ik bedoel dit niet vervelend maar wellicht verwacht je toch wat te veel van je katten? Je hebt gisteren de kat pas gehaald! Toen wij 3 jaar geleden ons oudje haalden, heb ik hem de eerste week amper gezien... De oudere kat komt uit het asiel, weg uit zijn vertrouwde omgeving. Vreemde mensen. Vreemd huis.En dan ook een jong enthousiast soortgenootje, die moeite heeft met de grenzen van een andere kat. Dat ie opeens niet zindelijk is, dat is een uiting van stress. Het niet lief zijn tegen de kitten...dat hebben we hier ook. Kittens zijn hier nu 4 weken, ons oudje tolereert ze maar als ze te dichtbij komen (want ook hier willen de kittens zo graag vriendjes met hem zijn) blaast en gromt hij ook. Ik blijf ook roepen, neeeee, en ze beginnen steeds beter te luisteren en te begrijpen dat ze rustiger moeten doen met hem. Voor nu, de katten apart houden, vooral voor de oudere kat veel rust inbouwen. Hij moet echt op een vaste plek, waar hij rustig kan eten, slapen en een duidelijke plek voor de kattenbak heeft. Dan rustig opbouwen, zoals @Ysabella beschrijft. Hier moeten ze het nu samen uitzoeken. Maar, die ouwe heeft zijn plekje op de bank, op zijn dekentje, en daar mogen de kittens niet zitten. Boven op zolder bij oudste dochter ligt hij erg graag. Ook daar mogen de kittens niet komen. Het komt goed, geef het de tijd.
Wat voor kattenbakken heb je en met wat erin? Met 2 katten heb je absoluut minimaal 2 bakken nodig, liever nog 3. En sommige katten zijn erg kieskeurig in wel of geen kap op de bak, wel of geen deurtje en welk grit. Probeer of je de bak precies op dezelfde manier kan doen met hetzelfde soort grit als in het asiel en zet hem op een plek waar hij op de grond geplast heeft.
Je wil te snel! Geef het wat tijd! De methodes van koppelen daar zijn de meningen over verdeeld maar hier kostte het 3 dagen (dat was precies wat de Fokker voorspelde).
Thanks voor de reacties! Ik geef toe dat ik teleurgesteld was dat hij zo reageerde op de kitten. Er werd gezegd dat hij in het asiel goed op andere katten reageerde, en dacht in mijn naïviteit dat het met een kitten wel zou loslopen. Ik hoop inderdaad dat het plassen en poepen "gewoon" door de stress komt, dit hadden we zelf ook al bedacht. Het is ook spannend allemaal voor hem, plus we weten niet wat hij allemaal heeft meegemaakt voordat hij in het asiel kwam. Kan me ook niet voorstellen dat het asiel het zou verzwijgen als hij onzindelijk zou zijn. We hebben een zak houtkorrels die hij gewend was in het asiel mee naar huis genomen. Ik heb de bak gisteravond helemaal schoongemaakt en de kitten heeft bij ons boven geslapen en dus geen gebruik gemaakt van die bak. Maar wellicht dat zijn geur er nog hing. En natuurlijk moet ik hem tijd geven, daar hebben jullie helemaal gelijk in en dat wil ik ook absoluut. Ik ga zo de deur uit, voor Oscar een extra mand kopen waar hij heerlijk in weg kan kruipen. Vanmorgen heb ik een nieuwe kattenbak voor Oscar gekocht en ik zet hem er regelmatig even op. Sammie zit nu beneden in de woonkamer en keuken. En Oscar heeft alle verdiepingen en een klein kamertje dat eigenlijk als kantoortje dient. Vind het sneu om die deur af te sluiten, dan zit hij zo opgesloten. Of moet ik dat maar wel even doen??
Aaah wat een leukers. Het zal wel goedkomen joh, geef 't even de tijd! Snap dat je anders had gehoopt. En wellicht ruikt jullie huis ook nog naar de hond, dat hij daar ook door van slag is.
Geef het wat tijd. Wij hebben dan weliswaar twee kittens sinds vrijdag maar zelfs die moesten aan elkaar wennen, terwijl ze uit hetzelfde nestje komen. Muis hadden wij al een week toen we besloten ook Vosje op te halen. Dat was in het begin ook blazen, grommen en ik dacht waar ben ik aan begonnen. We hebben ze hier wel direct in dezelfde ruimte gelaten. Overigens deed Vosje hier eerst ook alles in huis. Hier bleek dat Muis haar niet op de kattenbak liet. We hebben nu twee bakken en nu gaat het goed. Het is natuurlijk ook voor beide beestjes even wennen.
Wat een lieverds! Toen wij onze kitten introduceerden aan de andere twee katten waren ze boos.... Niet normaal! Nu zijn het dikke maatjes... Wij hebben het vooral tijd gegeven. De kitten rustig laten wennen en daarna rustig introduceren. Maar wat erg dat jullie huisdieren zo snel achter elkaar gegaan zijn, heel veel sterkte!
Thanks. Ja het is een "slachtpartij" geweest hier. 3 dieren in 5,5 week tijd overleden. Vooral de hond was verschrikkelijk, dit kwam zo onverwachts. Kunnen het nog niet geloven. Maar het was zo stil en leeg in huis. Kan me voorstellen dat het snel is om weer dieren in huis te nemen, het gevoel is heel dubbrl. Maar deze katten zijn superlief, nu moeten ze alleen elkaar nog lief gaan vinden. Of op zn minst tolereren.♡
Komt wel goed hoor, geef ze de tijd nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe dieren(!). Jullie huis ruikt ook nog naar de vorige katten. Dat is ook allemaal veel. Voor kittens is het normaal om meteen naar andere katten te gaan, voor oudere katten is het altijd wennen. Veel de ene kat aaien en dan de andere zodat ze elkaars geur ruiken. Evt. Aparte bakken om stress te voorkomen. Een andere kat moet positief zijn en geen stress geven. Niets forceren. Geef het een weekje. En gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten!
Onmenselijk, zoveel verlies is zo'n korte tijd... Als het voor jullie goed voelt om weer dieren te hebben, prima toch?! Iedereen rouwt anders. En als het huis hier stil zou zijn... Zou ik het wel weten! Deze lieverds wennen vast aan elkaar hoor! Eerst even aan de nieuwe omgeving en aan jullie, dan komt het goed!
Hier zei de Fokker volwassen katten en kittens altijd direct bij elkaar te doen. Hier dus ook gedaan en dat vond ik best heel eng en had er ook voor vrij genomen. Maar na 3 dagen ging het dus goed! Ik hop hetzelfde voor jou. Evt kan je voorlopig even een open kattenbak gebruiken, deksel er af!
Wij hadden 2 broertjes, helaas mocht 1 van hun maar 3.5 jaar worden en hebben we in moeten laten slapen wegens acute hernia en verlamming. Toen hadden we er dus 1 over, en nog vrij jong dus na en aantal weken en kitten erbij gezet. De oudere kat vond er echter niks aan! Wilde niks weten van de kitten. De kitten was zich van geen kwaad bewust en bleef toch volhouden in het zoeken van toenadering. We hebben ze direct bij elkaar gezet, veel geuren uitgewisseld (hier de kinderen ook heel actief bij betrokken). Feliway Friends in het stopcontact en verder proberen ze dichter bij elkaar te brengen met lekkers en met spelen (hengeltjes). Uiteindelijk na een paar daagjes ging het beter en werd de opstandigheid minder, weer iets later wij de nieuwsgierigheid het van al het andere.... En daarna was het koek en ei. Ze zijn elkaars beste vriendjes, liggen bijna op elkaar te slapen en spelen veel samen. Geef het tijd. Het is een heel leuk stel, komt vast goed
Er is overigens ook gewoon de kans dat het niet klikt. De oude dame die een paar maanden geleden is overleden, en de ouwe kerel, tolereerden elkaar. En dat was het dan ook. En ook dat is prima. Het zijn wat dat betreft net mensen. Niet iedereen klikt.
Klein mijlpaaltje,Oscar heeft net een enorme plas op de nieuwe kattenbak gedaan en ook gepoept! Dus hij is in ieder geval zindelijk. Ik zit nu bij hem en hij sprong meteen op mn schoot, luidkeels spinnend. Hij is zo ontzettend lief, dit is er een die waarschijnlijk overal in de weg gaat lopen. ♡
Kittyspam ♡ Oscars tentje (vond hem zo grappig, moest hem gewoon kopen lol) staat nu in een kamertje, vond dat iets gezelliger voor hem dan op zolder naast de wasmachine.
Je zegt ze zijn beide nieuw maar de ander was er al. Wij hebben toen 2 kittens gehaald maar kwamen beide uit een ander gezin. De 1 was wat jonger en moest nog bij de mama blijven. De andere was toen net 2 weken in huis maar ze deed zo gemeen!!! Constant aanvallen en de arme knul was echt nog een klein moppie. Weken geduurd voor de rust er langzaam in kwam. Uiteindelijk lagen ze in een grote mand met een deken tussen elkaar in zodat ze elkaar niet zagen. Daarna de deken weg gehaald en toen tolereerde ze elkaar. Geduld hebben, we speelde veel met ze en gaven ze op aparte plekken eten en drinken.
Toevallig min of meer hetzelfde meegemaakt. Binnen twee weken twee van onze drie katten doodgereden Nu inmiddels een kitten weer erbij. Gedurende de 20 jaar dat mijn partner en ik samen zijn hebben we heel wat dieren verzameld☺️ Ik zet altijd alles meteen bijelkaar. In het begin blaast al het poezenspul dan naar de neiuweling en de nieuweling blaast terug, maar de woonkamer is groot genoeg om een eigenplekje ergens te vinden en elkaar van afstand te bekijken. Onze honden zijn altijd nieuwsgierig en daar word door het kitten dan ook altijd naar geblaast. Maar na een week twee weken is het spul wel aan elkaar gewend en ligt het op de bank naast elkaar. Het blazen is dan niet meer aan de orde. Onze poesen geven de honden ook allemaal “kopjes” als ze naar binnenkomen. Ons nieuwe kitten nu geeft onze “oude” poes ook kopjes. De oude poes moet daar aan wennen en is wat terughoudend maar laat het nu wel toe en heeft zelfs stiekum het kitten al een paar keer gelikt Hond was 2 jaar en toen kwm de pup erbij. Okk meteen savonds in de bench gedaan. Ging meteen goed. Kwam ook omdat pup gewend was aan twee andere honden bij hem denk ik. Misschien hebben wij geluk gehad maar hier kwam het altijd goed na een gewenningsperiode van een week ongeveer. Dus komt vast helemaal goed! Ik zou ze juist niet apart zetten omdat ze zo niet aan elkaar kunnen wennen.
Kleine update: Gaat steeds beter! We hebben zelfs de deur open staan zodat ze niet meer apart zitten. Af en toe blaast Oscar nog naar Sammie, maar dat komt vast goed.