Wij kleden zoontje om in zijn pyama en poetsen zijn tanden. Dan gaat hij in zijn slaapzak met zijn knuffel en speen mee naar ons bed en daar zit hij tussen mijn benen. We lezen een verhaaltje en dan gaat hij naar bed. Een heerlijk rust momentje
Hier is ie voorlezen met 1.5 jaar pas gaan waarderen en dat doen we (degene die 'm naar bed brengt) als ie op bed ligt. Pyjama aan, klein bekertje melk, tanden poetsen en naar boven, dan gaat ie op z'n buikie liggen en op z'n bedrand lezen we dan 1-2 kleine verhaaltjes voor die hij zelf uitkiest...
Bedankt voor jullie reactie's !! Ik ga vanavond het bed ritueel gewoon hetzelfde doen als anders, alleen ipv spelen doe ik haar direct haar slaapzakje aan en neem haar bij me op schoot om te lezen. Kijken of dat gaat werken.
Het is goed om voor het slapen gaan 'af te schakelen'. Dus geen drukke dingen meer doen zoals spelen, zodat de melatonine je kind slaperig kan gaan maken. Succes!
Nou, vanavond gewoon haar bed ritueel gedaan, maar in plaats van dat zij gaat spelen en ik voorlezen, heb ik haar even rustig laten spelen in de slaapkamer, en heb ik NIET voorgelezen. Na 5 minuten spelen, tanden gepoetst, en in bed gelegd, en mevrouw is direct gaan slapen. Lijkt er dus op dat ze niet voor gelezen wil worden voor het slapen gaan, enkel nog even rustig wil spelen op haar slaapkamer. Ook prima.
Onze meid lag of stond in haar bedje tijdens het voorlezen. Hier werd niet gespeeld. Ik vind spelen op de slaapkamer sowieso niet zo'n goed idee bij zulke kleine hummeltjes, vanwege teveel prikkels. Ik zou dat zeker niet vlak voor het slapen gaan doen of tegelijk met het voorlezen. Spelen kan overdag beneden, niet als het bedtijd is. Voorlezen is ontspannend en even een rustmomentje voor beide. Ik zou dus niet zo snel stoppen met voorlezen en haar wel laten spelen, ik zou het andersom doen.
Ik lees onze dochter (bijna 2) voor als ze helemaal klaar is, in haar slaapzak. Dus tandenpoetsen, omkleden, slaapzak aan, en dan op haar kamer op een stoel/bed van haar grote zus zitten en een boekje lezen. Maar het klinkt alsof je dochter het ook niet echt leuk vindt? Misschien kun je samen eens boekjes in de bieb zoeken, die bij haar leeftijd passen. Misschien gewoon een boekje met wat plaatjes over naar bed gaan (ik heb er zo eentje van Dick Bruna, met wassen, tandenpoetsen, kusje, verhaaltje, etc), even samen wat plaatjes kijken en dan lekker naar bed. Ik deed het eerder ook wel gewoon op mijn arm, even wat lezen/kijken en dan slapen. Het gaat me om haar interesse en een momentje van rust samen, niet om het verhaal!
Mijn dochter vindt het voorlezen hartstikke leuk, anders zou ze niet vragen aan me om door te gaan, als ik klaar ben met lezen. Ze wijst ook iedere dag, ook overdags, zelf het verhaaltje aan wat ze wil horen. Plaatjes kijken intereseerd haar niet echt. Maar blijkbaar wil ze in de avond niet meer voorgelezen worden. Vanochtend vlak voor het ontbijt kwam ze weer naar me toe met een boekje, wees een verhaal aan ''die mama'' En heb ik voorgelezen voor haar, en bleef ze rustig in haar stoeltje zitten luistern. Dus ik denk nu dat ze de avond even geen verhaaltje meer wil. Nou prima, is ook niet verplicht. Dus we kijken vanavond weer even hoe het gaat.
Hier heeft ie ook een periode gehad dat ie zonder voor te lezen ging slapen en nu komen we de kamer niet uit zonder te lezen. Mooi toch als ze dat zelf aangeven
wij lezen onze dochter voor vanaf 2 maanden....dit is bij het naar bed gaan 's avonds. ons ritueel ziet er als volgt uit: Boven op hara kamertje schone luier, pyjama aan, flesje drinken, in slaapzakje in bed leggen, verhaaltje lezen, sterren lampje gaat aan en slaapmuziekje aan, dan nog knuffel en kus. hier werkt dat prima.
Nu al een paar dagen voor het slapen gaan NIET voorgelezen, maar haar wel even rustig laten spelen op haar kamertje, en daarna slaapzak aan en naar bed, en het lijkt te werken. Blijkbaar wil ze in de avond voor het slapen gaan gewoon geen verhaaltje. Nou prima, als ze het zo lekkerder vind, dan vind mama dat prima. Overdag lees ik nog wel voor, en ze komt ook gewoon de gehele dag door met boekje aan lopen.
Wow, dat jullie je kind kunnen voorlezen! Mijn kind zou het boek vastgrijpen en net zolang schudden totdat het over een milkshake ging om vervolgens met beide benen het boek naar Timboektoe te trappen om daarna wild met zijn armen te zwaaien en luidruchtig: UUUUUUUUUUUUUUHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH, te roepen. Hoe krijgen jullie het vanaf 2 maanden al voor elkaar !!! Wow! Respect