Houding tijdens badbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Child, 20 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ik heb een bevallingsbad aangeschaft en hoop daarin over ca. 11 week te gaan bevallen thuis.
    Nu was ik nieuwsgierig (voor degene die ook in bad zijn bevallen, zijn helaas niet zoveel haha) welke houding het fijnst was tijdens ontsluitingsweeën en tijdens persen?

Ik heb er wel een matje bijgekregen zodat je niet op harde ondergrond zit, maar verder weet ik niet wat t fijnste is.
    Tijdens persen kan partner wel achter je zitten maar dat hoeft natuurlijk niet met ontsluiting (kan wel, maar lijkt me beetje lang duren)
    Heb op site van Duikertje al wel houdingen gezien, maar was nieuwsgierig wat voor jullie het beste werkte...

Alvast bedankt.

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik ben niet in bad bevallen, maar heb er wel 1,5 uur weeen in opgevangen. Ik ging met 6cm ontsluiting het bad in en had toen al heftige persweeen, in bad kon ik tussen de weeen door echt heel goed ontspannen (ook al was het maar een paar minuutjes, buiten het bad ging de ene wee telkens over in de andere, dus die paar minuutjes waren echt hemels!). Qua houding lag ik gewoon in het bad, maar ik merkte dat het prettig wasom mijn voeten op de rand te leggen, daardoor kon ik mijn bovenbenen beter ontspannen.
    Na 1,5 uur had ik vrijwel volledig ontsluiting, dus dat bad heeft me echt goed die laatste 4cm door geholpen :)

3. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Ik ben 2 keer thuis in bad bevallen, alleen dan geen speciaal bevallingsbad, maar een ´gewoon´ hoekbad. Ik heb bij beide bevallingen alleen met de persweeën in bad gezeten omdat de bevalling zo verschrikkelijk snel ging. De ontsluitingsweeën heb ik voornamelijk zittend onder de douche opgevangen.
    In bad heb ik bij de eerste gewoon rechtop, iets onderuitgezakt, op m'n billen gezeten. M'n voeten hadden grip op de zijkant van het bad. Bij de 2de ben ik ook op die manier begonnen, maar al snel op handen en knieën gaan zitten. Vond dat eigenlijk veel fijner en minder zwaar (maar bij de 2de duurde het persen ook maar 3 minuten geloof ik).

4. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik zat op mijn billen op een opgerolde handdoek, hangend tegen de rand.
    Het nadeel van deze houding was voor mij dat ik mijn benen automatisch naar elkaar deed toen zl bijna geboren werd. Als je op handen en knieën zit heb je dat niet.
    Ik wilde eigenlijk ook liever op handen en knie een, maar de vk vond dat ze het dan niet goed kon zien.
    Volgende keer zou ik wel op handen en knieën willen zitten.

Ik heb zelf mijn ontsluitingsweeen buiten het bad opgevangen. Ik heb gemerkt dat er een heel groot verschil is tussen je behoefte in de ontsluitingsfase en in de persfase. Stel dat je het in bad niet lekker vind tijdens de heftige weeën, kan het heel goed dat het tijdens het persen juist weer heeeerlijk is (omdat de pijn dan ook weg is).

Deel Deze Pagina