HOE liggend voeden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door , 20 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Van mijn bekken/fysio therapeute krijg ik het advies om liggend te voeden, maar ik kom er niet uit..hoé doe ik dat?! Misschien stomme vraag hoor, maar het lukt me dus niet.

Op mn zij liggen lukt nog wel redelijk, maar vind ik ook niet echt ontspannend. Op m'n rug liggen heb ik geen idee hoe ik m'n dochter dan neer moet leggen, voelt zo onnatuurlijk. Dus wie heeft voor mij advies?

Even ter info..ik heb erg grote borsten (H), en die hangen dus erg laag, dus dat maakt veel houdingen al wat lastiger. Maar als iemand mij van tips kan voorzien, heel graag!

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
  3. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Joldeg, ik heb ook grote borsten maar kan prima liggend voeden.
    Ik neem meestal 2 hoofdkussens, bijv. linkerzij, linkerhand onder mijn hoofd en met de rechterhand de borst sturen/vasthouden want de tepel kan er soms wel makkelijk uitglijden.

4. hardloper

hardloper Niet meer actief

ik kon het ook niet op mijn rug, maar wel op mijn zij. met een kussen onder mijn knie/been/enkel en onder mijn hoofd. maar ik heb ook erg bi en ik voed liever op bed, met een groot voedingskussen in mijn rug en onder mijn armen, en met een kussen onder je kindje, evt nog een onder je knieen. eigenlijk moet je gewoon veel kussens gebruiken, en alles stutten. succes.

5. Niet meer actief

Bedankt voor jullie antwoorden. Die site had ik al bekeken, was wel duidelijk met al die foto's, maar toch lukt het me niet..stom he.

Ik voed eigenlijk meestal gewoon zittend, smorgens vroeg in bed (heb een verstelbaar bed, dus hoofdeinde zet ik helemaal rechtop), overdag gewoon beneden op de bank en snachts in een luie stoel boven. Dat is voor mij de handigste houding. Ze ligt dan in principe gewoon op mn schoot, ik ondersteun haar alleen en mn borsten hangen dan laag genoeg dan ze er gewoon bij kan. Ik vind dat zelf wel een prima manier, maar de therapeute is het er dus niet mee eens :( Maarja, die wil ook dat ik elke dag op bed ga liggen smiddags en dat heb ik sinds mn bevalling ook nog nooit (oja 2 keer misschien) gedaan...

6. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Ik heb ook vrij grote borsten, ik kon liggend voedden op 3 manieren:

1. op je zij gaan liggen en dan je arm gelijk met je schouder neerleggen. je kindje met de buik tegen jouw buik aan leggen. tevens een hydrofiele doek om je borst te ondersteunen en op gelijke hoogte te brengen als de mond van je kleintje.

2. bijvoorbeeld op je linkerzij gaan liggen en dan je RECHTER borst geven, dan hel je iets achterover, waardoor je geen doek onder je borst hoeft te leggen en je tepel ongeveer op de hoogte van je kindje komt.

3. op je rug liggen, een heleboel kussens onder je rug. Je kindje met de buik op jouw buik en het hoofdje ondersteunen. (deze techniek voorkomt ook dat je kindje teveel toeschietreflex krijgt)

het is wel even wennen. maar als je een tijdje bezig bent is het een heerlijke manier van voedden.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dit is nou typisch een vraag waar een lactatiekundige je goed bij kan helpen. Tijdens een consult kan ze dingen voordoen, of je zo neerleggen met kind tot het goed voelt.

Overigens zou ik niet alle voedingen liggend doen. Dat is namelijk erg lasig als je er straks op uit gaat en je kind wil drinken. Zittend kun je heel goed voeden zonder dat iemand in je omgeving het doorheeft. Maar als je op de grond moet gaan liggen of zo, dan wordt het toch een stuk lastiger...

8. Niet meer actief

Misschien een domme vraag, maar hoe kom ik in contact met een lactatiekundige?

Dat is ook waarom ik mezelf gewoon heb aangeleerd zitten te voeden. Dat vind ik zelf ook gewoon handiger namelijk.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Domme vragen bestaan niet!

Je kunt je CB bellen en vragen of ze een contract met een lactatiekundige hebben (dat is vaak lekker goedkoop) en je kunt op de website www.nvl.borstvoeding.nl kijken of er bij je in de buurt een vrijgevestigde lactatiekundige is. Je vroedvrouw kent er misschien ook wel eentje.

10. Ik voed ook liggend tijdens de ochtendvoeding.
    Hier liggen we allebei op onze zij, natuurlijk met onze gezichten naar elkaar toe (;)). En ik lig altijd op mijn linkerzij en Liene op haar rechter;

Wanneer ik de onderste borst geef (die op het deken ligt), hou ik ze vast met mijn hand en kan ze zo 'richten'. Grotere borsten ervaar ik dan als voordeel, omdat ik deze wat kan manouvreren.

Geef ik de bovenste borst, rol ik wat meer op mijn buik zodat de borst vanzelf op mondhoogte komt.

Toen Liene kleiner was, stak ik ook kussens in haar rug, zodat ze bleef liggen en niet omrolde.

Zorg er in de eerste plaats voor dat je allebei goed ligt en verleg je desnoods een paar keer en neem zoveel kussens als je nodig hebt.

Voeden op mijn rug deed ik ook wel eens omdat ik eerst zoveel melk had dat het eruit spoot.
    Ik ging dan op mijn rug liggen , een beetje rechtop met behulp van een kussen, en legde Liene op haar buikje op mij. Zo dronk ze dan.

Misschien kan je rechtzittend aanleggen en dan gaan liggen op je rug.

Veel succes!

Deel Deze Pagina