Wat eerst: naar groot bed OF speen afleren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door poema, 7 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Ik zit een beetje in dubio met wat ik het beste als eerste kan doen.
    Onze dochter is nu 2 jaar en ik wil haar eigenlijk voor de zomer naar een groot bed hebben. Om twee redenen: ze kan uit haar huidige spijlenbed klimmen als ze haar slaapzak uitkrijgt en ik vind het wel handig om met de vakantie geen campingbedje meer mee te hoeven zeulen...
    Maar ik wil ook gaan proberen om de speen af te leren... Zie mijn andere topic.
    Wat zou ik nu als beste het eerste kunnen doen? Beiden tegelijk lijkt me geen goed idee. En de laatste tijd hecht ze erg aan haar speen.
    Dus zou het makkelijker zijn om:
    * de speen eerst af te leren in haar vertrouwde bedje en dan zonder speen naar een groot bed of
    * eerst wennen met speen in een groot bed en dan de speen afleren?

Lastig, hopelijk hebben jullie tips?!

2. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik zou mijn gevoel volgen en in dit geval zou ik eerst het grote bed wennen en dan de speen afleren. Maar dat is echt puur hoe ik het voel.
    Een groot bed is een grote verandering en daarom zou ik voor kiezen speentje mee te geven en over te gaan op het bed. Het bed zal minder eng zijn met een vertrouwt speentje. Maar ik raad je aan om naar je gevoel te luisteren en ook te kijken hoe je kindje reageert op grote veranderingen en dat soort dingen.

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ben het met Sannaa eens. Hier gaan we de speen afleren na de vakantie in maart (vliegvakantie). Een ander bed zit er nog niet in, ze klimt er niet uit en dat kan ook niet, zijkanten zijn daar echt te hoog voor.
    De speen is iets vertrouwds, denk dat ze daar echt nog waarde aan hecht als ze een nieuw bed krijgt.

4. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Ja, mijn gevoel zegt ook eerst naar een groot bed en als dat goed gaat dan de speen afleren. Maar ik zie er wel een beetje tegenop... ;)

5. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik zou d'r ook eerst in een groot bed leggen en dan pas de speen afleren. Ik denk sowieso dat de overgang naar een groot bed minder drastisch is dan de overgang van speen naar geen speen ;).

Groot bed kan heel erg meevallen hoor, wij zagen er ook wel tegenop, maar hier ging 't gelijk vanaf de eerste nacht goed (hij sliep gewoon hetzelfde als in z'n ledikant).

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou ook eerst het bed doen..

Het bed was hier trouwens geen enkel probleem. Hij heeft er niet anders om geslapen. En hij komt, nu 1,5 jaar later, niet steeds zijn bed niet uit, voordat wij zijn deur open doen :)

7. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Hebben jullie ook gelijk het andere bed weggehaald of toch nog laten staan voor de zekerheid?

8. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij hebben die gelijk weggehaald, ik denk dat het anders alleen maar voor verwarring zou zorgen. Nu was 't gewoon meteen duidelijk dat het grote bed zijn nieuwe bed zou zijn en dat hij daar voortaan in moest slapen. Er was immers geen ander bed meer.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij wilden het ledikantje in de studeerkamer laten staan. Maar het paste niet in zijn geheel door de deur. Dus toch maar opgeruimd..

10. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Rick ging met ledikant en al over naar een andere kamer toen hij nog net geen 2 was. Daar stond zijn nieuwe bed ook al. Zodat hij aan het idee kon wennen. Uiteindelijk gaf hij zelf aan dat hij graag in het nieuwe bed wilde slapen. Dus mocht hij daarin. Na een poosje hebben we het ledikant weggehaald. En in de babykamer teruggezet.

Ik zou ook eerst nieuw bedje doen en dan speen afleren.

11. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Hier mag ze alleen speen als ze in haar ledikant ligt. Laatst wou ze op een logeermatras slapen omdat we die hadden laten staan van toen ze een nachtje ziek was en een van ons bij haar sliep. Toen wou ze dus haar speen niet, want die hoorde in het ledikantje, vond ze. Ze sliep gewoon in zonder speen! :$ Helaas wou ze niet permanent elke dag in het logeerbed slapen - we lieten haar een paar dagen zelf kiezen - dus eenmaal weer in het ledikant was de speen er ook weer. Ze linkt de speen aan haar kleine bed dus kan me zo voorstellen dat als we een peuterbedje gaan aanschaffen, gaan zeggen dat de speen voor in het babybedje (ledikant) is en dat die daar slaapt (doet ie overdag ook), en zij dan in het peuterbedje. Kennelijk maakte ze die redenatie soort van ook zelf en kan ze prima zonder. Maar voor hetzelfde geld werkt het over een paar maanden niet meer zo hoor, altijd die fases hè ;)

12. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Ik heb het wel tegelijk gedaan. Ik heb hem gezegd dat hij een grote jongens bed kreeg , en dat grote jongens geen fiepje meer hebben. Heb er geluk mee gehad , het ging direct goed.

13. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Tja, ze zegt hier nu ook sinds een paar dagen dat als ze een groot bed krijgt dat ze dan geen speen meer hoeft. Als ik haar vraag: Wat doen we als je een groot bed krijgt? Dan zegt ze: Geen speentje. Maarja zal dat nog zo zijn als ze echt haar grote bed krijgt? En zal ik dat dan ook echt doorzetten? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze echt haar speen wegdoet in het grote bed eerlijk gezegd...

14. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik zou gewoon even afwachten hoe 't gaat. Als ze haar speen zelf weg wil doen, is 't prima, maar wil ze 'm nog wel zou ik hem gewoon nog geven hoor!

Deel Deze Pagina