Wat zouden jullie doen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Ammie1984, Jun 4, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

Nov 12, 2012
    778
    68
    28
    Mijn dochter van 4,5 komt net uit school met een hele grote stiftvlek op haar lievelingsjurk. Hij zit nu in de was en ik hoop dat hij er nog uit gaat.
    Toen ik net vroeg hoe dat was gekomen, zei ze dat een vriendinnetje uit de klas dat had gedaan. Zomaar.. Mocht ze dat niet was ze niet meer haar beste vriendinnetje. Mn dochter had nog aangegeven dat ze moest stoppen, maar ze ging gewoon door.
    Een ander vriendinnetje die nu bij mijn dochter aan het spelen is bevestigde het verhaal, dus ik geloof wel dat het op deze manier is gegaan.

Zouden jullie hier iets mee doen naar de moeder van het kindje toe? Ze komt hier regelmatig spelen, dus ik heb wel ok contact met haar.
    Het was ook nog eens een prijzig jurkje. Nu is dat niet heel erg, want ik kies er natuurlijk zelf voor om haar daarin naar school te laten gaan. Als het een goedkoper jurkje was geweest had ik er ook van gebaald, gewoon omdat het haar lievelingsjurk is.

2. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Ik zou niet verwachten dat die moeder iets bij gaat leggen ofzo. Jij kiest er zelf voor je kind in een duur jurkje naar school te sturen.

Vind dit verder ook niet echt een heftige gebeurtenis die ik persé zou willen bespreken. Misschien als ik haar toevallig tegen zou komen op het schoolplein dat ik het er even kort over zou hebben, meer niet.

Koningsgezin and Evanesco like this.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Ik zou even contact opnemen met de juf, misschien weet zij meer. En verder, als het echt expres zo is gegaan, dan vind ik het zeker niet raar om even contact met de moeder op te nemen. Je kunt gewoon geen dingen van anderen zomaar beschadigen. Zou het ook absoluut vergoeden als een van mijn kinderen zoiets had gedaan.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Dus jij vindt het normaal dat een ander kind bewust met stift op de kleren van iemand kleurt? Kijk, een ongelukje, tja, hoort erbij, maar bewust?

5. Tuttebella

Joh lees eens. Zeg ik ergens dat ik het normaal vind?!
    Ik zou er zelf alleen niet super veel moeite voor gaan doen. Het is maar een jurkje. Als ik de moeder dus tegen kom zou ik het wel ter sprake brengen.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Nou ik wel, ik vind dat geen normaal gedrag, ook niet voor kleuters. Al vind ik ook wel dat het meisje er zelf wat van had mogen zeggen.

7. Tuttebella

Ja prima dat jij daar anders instaat. Hoor je mij niet over. Maar volgens mij vroeg TS wat wij zouden doen.
    Er werd hier dus wel om mijn mening gevraagd :rolleyes:

Evanesco, Zonnestralen and NiekeKris like this.
  8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Relax... Het is maar een forum...dingen op schrift komen soms heel anders over dan ze bedoeld worden en dan nog: er zijn belangrijkere dingen in het leven.

@TS: Als je de moeder van het meisje wel eens spreekt zou ik het aangeven. Niet mbt vergoeden oid, maar puur mbt dat het gebeurd is. Dan kan die moeder het met haar dochter bespreken en komt het hopelijk niet nog een keer voor.

En hopelijk is de school zo slim uitsluitend uitwisbare stiften te hebben... ;)

fafa and Tuttebella like this.
  9. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Geen leuk verhaal zeg, maar ik zou het persoonlijk zelf eerst met de juf opnemen. En misschien ben ik naïef ofzo, maar ik vind zo’n dreigement voor een vierjarige best heftig: “anders ben ik jouw vriendinnetje niet meer”. Zelf denk ik dat dat meisje een beetje jaloers is gweest op die mooie jurk, maar dan nog...
    Dat dat al gebeurt op die leeftijd...ik moet blijkbaar mijn beeld van vierjarigen bijstellen.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Ik vind dergelijke dreigementen op die leeftijd niet enorm heftig...in de zin van dat dat soort uitspraken (zeer) veel voor komen in de kleuterklas. Ook in de vorm van ‘als ik niet op jouw feestje mag komen, mag jij niet op mijn feestje komen’ of ‘als ik niet op jouw feestje mag komen, zijn we geen vriendinnen meer’ ed. Betekent niet dat er niet over gesproken moet of mag worden, integendeel, maar een dergelijke uitspraak vind ik dus niet heel bijzonder oid.

11. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Ik denk idd dat je best naïef bent ja ;) dit zijn nl hele ‘normale’ uitspraken in de kleuterklassen. Net als het elkaar kiezen tijdens spel en de consequentie om niet op een feestje te mogen komen, enz.. of smiddags bij elkaar gaan spelen en daarom elkaar beloven om op elkaars feestje te mogen komen.

Overigens zou ik het misschien eens aan de juf vragen of zij weet of dat idd expres is gegaan. Zo ja, dan neem ik aan dat de juf daar wel maatregelen voor treft. En ik zou sowieso tegen dochter zeggen dat als zoiets weer gebeurd of wordt gezegd ze dat tegen de juf mag zeggen.

12. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,192
    1,053
    113
    Female
    Oh Haha ja. Jij bent mijn vrndinnetje niet meer vliegt hier regelmatig in t rond.

Ik zou er zelf eigenlijk niets mee gedaan hebben. Zou als moeder van het stiftende kind ook niet zo goed verwachten wat je wil van mij.

13. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

Nov 12, 2012
    778
    68
    28
    De vlek is er jammer genoeg niet helemaal uitgegaan, maar ik ga er verder niks mee doen.

Dat 'dreigement' neem ik idd ook echt met een handvol zout, want dat zeggen ze hier regelmatig tijdens het spelen

Ik hoef ook geen vergoeding ofzo, want ik kies er zelf voor om haar dat jurkje aan te trekken.

Ik heb wel tegen mn dichter gezegd dat ze de volgende keer naar de juf moet gaan als er iemand toch iets bij haar doet als ze heeft aangegeven het niet te willen.

Tuttebella likes this.
  14. Tuttebella

Balen dat de vlek er niet uit gaat. Ook niet met ossengal? Heb trouwens eens gelezen dat je stift kunt verwijderen met spiritus!

15. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een meisjesding is...kan dat? Of ben ik nu erg bevooroordeeld? Ik hoor mijn zoontje regelmatig over slaan en zand gooien en knijpen en “jij bent stóm”, maar niet over dreigementen.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Dat soort uitspraken worden hier in de kleuterklas ook regelmatig gedaan, maar betekend niet dat ik het dan maar meteen normaal vindt. Mijn kinderen worden er ook echt op gecorrigeerd.
    Als ik de opmerking hoor: " jij mag niet op mn kinderfeestje komen" of "als je dit of dat niet doet mag je niet op mn feestje komen" dan wordt er helemaal geen feestje meer gegeven.

cowgirl80 likes this.
  17. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

Oct 5, 2009
    727
    306
    63
    Idd spiritus werkt heel goed om stift uit kleding te halen. Gewoon een beetje spiritus in een schaaltje doen en hier het gedeelte met de vlek in leggen. Even laten weken en dan in de was doen.

LolaBloem likes this.
  18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben het ook eens gehad. Ik heb het wel even tegen de leraar gezegd, gewoon ter info, anders gaat dat kindje misschien gewoon verder met jurkjes inkleuren.

Ik vind het ook meer een meisjesding dat dreigen met vriendschappen verbreken. Maar we hebben hier ook weleens een jongetje die dat zegt. Ik kan daar zelf ook niet tegen, dus ik corrigeer hem wel. Maar ja een vierjarige denkt sowieso nog heel anders over vriendschappen dus ook over het beeindigen daarvan ;)

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Ze beëindigen ze zelden echt om zo iets, is mijn ervaring. ;)

Ik zeg er btw ook iets van. En als ik het uit de mond van mijn kinderen hoor, dan komt er ook een waarschuwing en bij meerdere keren heeft het een consequentie. Zelfde met andere soortgelijke uitspraken, zo heeft mijn oudste dochter wel eens een paar welen voor haar feestje een meisje beloofd dat ze op haar feestje mocht komen en wilde ze op het moment zelf toch liever iemand anders. Tja, toen had ze dus echt pech, op een bepaald leeftijd is het ‘beloofd is beloofd’ wat mij betreft (het meisje was overigens wel gewoon een vriendin waar ze mee speelde ed ;)).

20. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,338
    302
    83
    Ik persoonlijk zou het zeker even bij de moeder van het vriendinnetje die het gedaan heeft aangeven. Niet om een vergoeding, maar wel om te voorkomen dat het normaal gedrag wordt. Een ongelukje kan altijd gebeuren als er met stift wordt gespeeld, maar expres op een jurk van een ander gaan kleuren vind ik te ver gaan. Als mijn dochter dat zou doen zou ik het ook graag willen weten, want ik zou het er wel met haar over willen hebben. Expres dingen van een ander kapot maken, in dit geval met stift op een jurkje van een ander kleuren, vind ik geen gedrag wat ik van mijn dochter zou willen zien.

LolaBloem likes this.

Share This Page