Hoe los ik dit op?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Mooni, Feb 8, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Tja ik ben een ex-roker (zat op een pakje per dag voor de zwangerschap) en denk daardoor toch wat anders over dit onderwerp. Er wordt naar mijn mening te paniekerig over gedaan. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de tijd waarin mijn moeder en schoonmoeder zwanger waren, toen was nog net niet bekend dat roken tijdens de zwangerschap schadelijk was. Dus die hebben gedurende de gehele zwangerschap(pen) tussen de 5 en 10 sigaretten gerookt. Ik ben kerngezond.
    Wil niet zeggen dat ik denk dat je als zwangere kunt roken, ik ben niet voor niets er helemaal mee gestopt (zowel deze zwangerschap als de vorige). Maar ik ben zelf dus totaal niet bezorgd om de effecten van 'meeroken' op een avondje uit. Wat je binnenkrijgt is zo minimaal.
    Ik kies dan voor een leuk leven tijdens de zwangerschap, je kunt toch niet negen maanden thuis gaan zitten?

Maar....voorop staat bij mij: ieder zijn eigen mening. Dus ik respecteer het als een ander hier andere gedachten over heeft.
    Dus als je echt niet naar de kroeg wilt gaan dan zou ik de smoes van een vrijdagavondcursus gebruiken. Bijv. een yogacursus ofzo, dan krijg je ook niet teveel inhoudelijke vragen over 'de cursus'.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,238
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Gaan we weer ;).

Mijn moeder heeft ook haar hele zwangerschap gerookt, ik woog krap aan 5 pond... en heb zware bronchitis gehad. Ben nu gelukkig wel kerngezond, maar een goede start heb ik nu ook niet echt gehad... Mijn dochter daarentegen wel, aan haar gewicht is ook wel te zien dat ik niet (mee)gerookt heb ;).

Ik deed er ook nogal paniekerig over, omdat ik niet het risico wilde lopen dat de gezondheid van mijn baby in gevaar zou komen. En nu zit ze inderdaad niet in een glazen kooitje, maar ik ga toch echt niet met haar de kroeg in ;). Zelfs als ik buiten mensen zie roken loop ik er met een boog omheen, wil niet dat ze boven de kinderwagen gaan hangen.

3. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Ja het is een veelbesproken onderwerp, je moet toch wat op de late avond ;)

Ik kan mij voorstellen dat je met jouw ervaring er inderdaad anders mee omgaat dan ik. Wat dat betreft wordt iedereen 'gevormd' door zijn eigen omgeving en ervaringen.

Belangrijk is om je eigen gevoel te volgen denk ik, dat je wel happy blijft. Ben altijd bang dat zwangeren zichzelf gaan 'opsluiten' vanwege het meeroken.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,238
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Iedereen moet inderdaad ook doen wat ie zelf wil, maar ook weten dat er misschien wel risico's aan vast zitten.

Ik voelde me absoluut niet fijn in rokerige ruimtes, een avond in een kroeg zou ik dus nooit hebben gedaan, zou me de hele avond ongemakkelijk hebben gevoeld. Uit eten gaan deden we wel regelmatig, maar dan keken we of er veel gerookt werd of niet. Is soms even zoeken... maar lukte wel altijd.

5. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Wat dat betreft wordt het leven wel anders straks als er niet meer gerookt mag worden in de horeca! Ik vind het zelf op dit moment ook prettiger om in een rookvrije ruimte te zitten, maar dat komt doordat ik nu echt hoogzwanger ben en dus kortademig ben.
    Ik hoop dat ik door het verbod minder snel in de verleiding kom om weer te beginnen met roken...zou mooi zijn!

6. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ik kan me voorstellen dat het meeroken schadelijk zou kunnen zijn als je hele dagen thuis zit in een niet geventileerd huis met een kettingrokende partner.

Daarentegen als je een paar uurtjes in de week in de kroeg zit waar gerookt wordt, dat moet toch kunnen? Je kunt jezelf en je beep nu eenmaal moeilijk in glazen hokje stoppen! Je eigen lijf filtert de lucht ook nog eens een keer, het is niet dat je kindje exact dezelfde rokerige lucht in zijn lijfje krijgt als jij....

7. Luckymom

Luckymom Fanatiek lid

Apr 21, 2007
    3,869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    Dit zou je na moeten vragen bij je verloskundige.. staat mij iets bij dat je kindje de 1e paar weken geen bloedband nog heeft met de moeder, en dus de stoffen nog niet binnenkrijgt. Tot welke wk dit ongeveer is? Geen idee.

Dat je kind maar een deel v/d stof binnenkrijgt is niet helemaal waar.. hij/zij krijgt wat jij krijgt. En.. is veel kleiner en kwetsbaarder.. dus ga er niet vanuit dat iets minder schadelijk is.

Even goed zal ik me er niet al teveel zorgen over maken. Hoewel ik mezelf minder prettig voelde na in een rokerige ruimte te hebben gezeten, dus ik heb het gemeden.

Opvallend.. vrienden en familie verwachten het vaak niet en moe en niet zo lekker e.d. worden al gauw geaccepteerd. Wat dacht je van: wat minder geld, komen jullie eens bij ons thuis? Of: zullen we eens wat anders doen, biosje pakken (en daarna moe natuurlijk)..

Veel succes!

8. Mili

Mili VIP lid

Feb 23, 2007
    6,199
    0
    0
    Mmm :rolleyes: nou ja inderdaad blijft een lastig onderwerp!

Mensen die zelf geen nega ervaringen hebben met hun rokende moeders etc (goed geboortegewicht gehad etc) zijn vaak wat makkelijk ja...

Neemt niet weg dat je, in mijn ogen, er dan bewust voor kiest om onderzoeken (zoals voorbeeld wat hier eerder werd gegeven over gevaren van meeroken) te negeren..maar ja dat moet je zelf weten :D .

Wat betreft de bloedband in de eerste weken..was een programma "Het leven voor de geboorte"dacht ik, waarin aangegeven werd dat dat dus niet voor roken zou geleden evenals voor medicatie en alcohol, omdat dat dus wel gewoon overal door heen gaat en bij je kindje komt.

En dan de opmerkingen in de trant van: Je kunt je kindje niet in een glazen stolp stoppen en je moet ook nog een beetje kunnen leven tijdens je 9 mnd zwangerschap..tsja..zo kun je er over denken.

Ik denk dan echter: wat is nu 9 maanden op je hele leven..enneh dingen waar ik mn kind voor kan behoeden m.b.t. meeroken etc, doe ik. Waarom zou ik het niet doen? Zolang het niet paranoia wordt is daar niets mis mee denk ik.

@ TS:

Ben je er al uit wat je gaat doen?
    Vind die van een cursus wel een goeie, dat is dan immers elke week?
    En das denk ik makkelijker vol te houden tot je het kunt/wilt vertellen....

In ieder geval heel erg veel succes en je moet doen wat je hart je ingeeft!
    Als jij achter je keuze kunt staan is het voor jou oke, daar gaat het om.
    Zoveel mensen zoveel meningen ;)

9. Mooni

Mooni Actief lid

Oct 12, 2007
    316
    0
    0
    Zo, voor gisteren was het opgelost, de vrienden zijn hier geweest :D .

10. Mili

Mili VIP lid

Feb 23, 2007
    6,199
    0
    0
    Hahah nou dat was dan al 1 dag :) nu de rest nog ;)
    K hoop dat je eruit komt :D

11. Mieni

Mieni Fanatiek lid

May 18, 2006
    1,994
    0
    36
    Twente
    Wij hebben het gewoon gelijk aan vrienden en familie verteld.
    Als het dan al misgaat, nou dan weten ze dat ik al zwanger was, dus ik heb er geen probleem van gemaakt.

Ok dit keer hebben we het gelijk een paar dagen na de test verteld.
    Zo kunnen ze er toch rekening mee houden.

12. Puck70

Puck70 Bekend lid

Jan 6, 2008
    759
    0
    0
    De eerste maanden was ik erg moe, dus had ik geen puf om te stappen. Dat kwam goed uit. Ik heb smoesjes verzonnen, omdat ik het nog niet wilde vertellen.
    Trouwens, de griep heerst. Dat klinkt op het moment in ieder geval heel aannemelijk.

13. Mooni

Mooni Actief lid

Oct 12, 2007
    316
    0
    0
    Ok, maar wij willen dat juist niet, en dan wordt het toch een stuk moeilijker... :rolleyes:

14. bemy

bemy Bekend lid

Oct 20, 2007
    711
    0
    0
    BEN HET HELEMAAL MET JE EENS.
    mijn moeder en schoonmoeder hebben heel de zwangerschap gerookt en ik was 14 dagen te vroeg en bijna 6 pond en mijn vriend was dik 7 pond. Roken is uiteraard slecht. maar 'n avondje meeroken zie ik niks verkeerd in. Maar je moet doen waar je jezelf het prettigst bij voelt. Ik denk ook dat je overal wel 'n punt van kunt maken zo is het ook dat vroeger het eten beter was als nu. Vroeger was alles vers. nu komt ''bijna'' alles uit de supermarkt uit de diepvries. Als je het mij vraagt is dat ook niet gezond met al die conserveringsmiddelen erin!

Share This Page