hoi! Het onderwerp spreekt voor zich denk ik... het is mij helaas niet gelukt om mijn dochter aan de borst te krijgen, gelukkig heeft zij wel 11 maanden lang uitsluitend moedermelk gehad dmv kolven. Mijn dochter is geboren met 35 weken zwangerschap. Om die reden hebben wij het eerste contact na de geboorte gemist en namen ze haar direct mee naar de afdeling Neonatologie, waar ze haar eerste flesje kunstvoeding kreeg (iets waar ik overigens nog steeds kwaad over kan worden want met mij was alles prima in orde en ik was meer dan prima in staat naar haar toe te gaan en aan te leggen. Maar wellicht was dit om redenen waar ik geen weet van heb...) De week erna heeft ze hoofdzakelijk via de sonde haar afgekolfde melk gekregen. Na een week mocht ze naar huis en ondanks verwoede pogingen is het niet gelukt haar aan de borst te krijgen. En dus ben ik blijven kolven. Ik ben blij dat ik haar op deze manier toch bijna een jaar moedermelk heb kunnen geven maar het vreet aan me dat we die speciale ervaring gemist hebben. Nu ben ik zwanger van de tweede en krijg ik straks een 'herkansing'... Ik weet nu dat je niet alles kunt plannen en uitstippelen (bijvoorbeeld vroeggeboorte)maar ik wil koste wat het kost deze baby aan de borst krijgen. Uiteraard zal ik met alle liefde weer gaan kolven als dit niet anders kan (als ze die moedermelk maar krijgen) maar ik wil er alles aan doen om het dit keer wel in goede banen te sturen. Ook al ben ik nog maar 11 weken zwanger, het houd me nu al dagelijks bezig en brengt enorme stress met zich mee. Wellicht moeilijk voor anderen te begrijpen maar ik vind borstvoeding zo enorm belangrijk! Mijn vraag... Wat zijn jouw gedachtes over bovenstaande en wat kan ik tijdens mijn zwangerschap al doen om het dit keer wel goed te doen? excuus voor het lange verhaal en alvast bedankt! Reintje
Hallo Reintje, Wat goed dat jij 11 maanden lang voor je dochter hebt gekolfd! Respect voor jou hoor. Elke zwangerschap is anders, elk kind is anders en daardoor is elke bv periode ook weer anders. Jij hebt van je 1e zwangerschap, bevalling en borstvoedingsperiode heel veel geleerd. Je weet beter wat je wel wilt, en je weet ook beter wat je niet wilt. Daar kun je echt gebruik van maken in deze herkansing. Wat je nu in deze zwangerschap kunt doen is zorgen dat je uiterst goed voorbereid bent. Ga alvast eens kennis maken met verschillende lactatiekundigen in jouw buurt en voel met welke jij de beste klik hebt. Met haar maak je dan een afspraak zodra de baby geboren is. Volg een borstvoedingscursus bij de VBN of bij LLL en lees een goed boek over borstvoeding. Kijk of er bij jou in de buurt een borstvoedingscafe is of een andere plaats waar voedende moeders bij elkaar komen. Een goede voorbereiding is het halve werk. En uiteraard is het handig als deze baby gewoon wat langer blijft zitten Wat was de reden van de vroeggeboorte bij je dochter? Kun je daar zelf nog invloed op uitoefenen? Kom hier met al je vragen zodat ik je op weg kan helpen.
Hoi Teddy, Bedankt voor je antwoord! Waarom mijn dochter vroeg geboren is, is niet duidelijk. Mijn vliezen braken gewoon spontaan een paar weken te vroeg. Inderdaad hoop ik dat deze baby langer blijft zitten en we een rustigere start hebben samen. Bedankt voor je verdere tips! Ik verslind al alle boeken omtrent dit onderwerp, vind het razend interessant en boeiend! Het lijkt me een prachtig beroep, lactatiekundige! Ik zal ook eens contact opnemen met de verschillende organisaties, wellicht heb ik hier straks veel aan. En inderdaad zal ik, naarmate mijn zwangerschap vordert, alvast eens kijken of ik een lijntje kan leggen met een lactatiekundige. Enorm bedankt voor je tips! Reintje