Hoi, Ik weet niet of deze vraag hier goed staat maar anders hoor ik het hoor ik het wel . Mijn zoontje is nu bijna 5 maanden en krijgt volledige borstvoeding. Dit wil ik graag gewoon blijven geven tot hij 6 maanden is, maar er komt straks een moment dat je toch vaste voeding erbij moet gaan geven. Nu vroeg ik me af waarmee je het beste mee kunt beginnen als je gaat bijvoeden? Op het cb hadden ze het over fruit of groente maar kun je ook beginnen met rijstebloem (pap)? Wat zou beter zijn? Zou ik ook eerder kunnen beginnen met de rijstebloem? Ik heb het idee dat hij toch wel erg veel interesse heeft in iets anders als melk Wanneer en hoe geef je dit dan, s'morgens of s'avonds, in een fles of met een lepeltje. Hij drinkt uit een medela fles met Calma speen en pap erin word toch lastig . De pap zou ik dan natuurlijk graag aanmaken met borstvoeding. Nu heb ik wel eens gelezen dat dit niet altijd gaat met borstvoeding, de rijstebloem zou niet binden (niet dik worden) met de melk? Klopt dit en heb jij hier dan tips voor? Alvast bedankt voor je antwoorden!
Hoi Crabbeke, Ik zou die hele papfase gewoon overslaan als ik jou was. Pap past gewoon niet in een systeem van borstvoeding geven. Als je start met vast voedsel kun je beter beginnen met groente of fruit (eventueel a la Rapley) en bij 7 maanden kun je al een broodkorst of rijstewafel geven. Wil je toch pap gaan geven, dan kun je het beste de rijstebloem van BioBim gebruiken, die bindt wel met moedermelk. Mijn kinderen hebben nooit pap gehad. Die kregen eerst fruit/groente en dan later brood.
Hoi Teddy, bedankt voor je antwoord. Ik ga dan gewoon beginnen met fruit als hij 6 mnd is. Ik denk dat ik dat in het begin wel fijn zal maken omdat ik grote stukken best eng vind ivm verslikken (dat zit tussen mijn oren denk ) en dan zie ik wel hoe het gaat. Vanaf wanneer gaat zo'n fruit en/of groente hap echt een borstvoeding vervangen?
Bijvoeding is zeker het eerste jaar voor erbij Je geeft het tussen twee borstvoedingen in, of direct na een borstvoeding en niet in plaats van een borstvoeding. Zeker fruit is een "tussendoortje". Zo vanaf een maand of 9 kun je makkelijker een borstvoeding laten vervallen. Groente en fruit bevatten amper calorieën, moedermelk daarentegen bevat heel veel calorieën, vandaar dat het voorlopig niet de bedoeling is om een borstvoeding te vervangen voor groente/fruit.