Hoi meiden, Ben vanmiddag met Jesper naar het consultatiebureau geweest en hij mag vanaf nu tussen de middag een halve boterham. Wat me nu opvalt, is dat op het informatieblad dat ik heb meegekregen staat: met margarine. Iemand een idee waarom dit margarine moet zijn en niet gewoon halvarine (wat wij op brood doen)? En moet het ook echt margarine zijn? Doe je daar het beleg overheen? Of is bijvoorbeeld alleen smeerkaas op de boterham ook goed? Nu heb ik nog een vraag. De arts gaf aan dat we over moeten op 3 flessen i.p.v. 4. Volgens haar hoeven we dit niet af te bouwen, maar kunnen we de fles van 16.00 uur gewoon weglaten en daarvoor in de plaats om 15.00 uur een tussendoortje en rond 17.30 uur groente. Probleem is alleen dat Jesper nog niets van groente moet weten. Ze zegt wel heel mooi: dat gaat ie vanzelf wel eten omdat ie honger heeft. Maar goed, hoe doen we dat als ie in eerste instantie nog niet wil? Geven we dan ook die fles maar niet? Ben bang dat we dan de hele avond met een krijsend kind zitten dat honger heeft... Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik zat zelf eerder te denken om de fles van 16.00 uur steeds wat minder te geven, afbouwen dus. En dan dus steeds wat meer groente. In de hoop dat ie dat ooit wel gaat eten! Groetjes, MissX
Mijn ventje was ook niet dol op warm eten. Ik heb de gok genomen en heb de 16u fles op een dag gewoon weg gelaten. Om een uurtje 3 wat diksap gegeven en wat lekkers. Broodkorstje, stukje banaan, soepstengel. Om 16u kreeg hij dan warm eten, en dat at hij met de dag meer. Na een dag of tien at hij een grote pot leeg! Toen ben ik het warm eten weer wat naar achter gaan schuiven. Nu is dat 17u, en dan voor het slapen rond 19.30 nog een lekker flesje. Op brood deed ik gewoon de boter die wij ook gebruiken, maar ook wel halvajam, smeerkaas of leverpastei. Het is een slechte broodeter, maar dat zal ook wel een keer goed komen. Succes!
Hoi! Even snel voordat ik ga werken. Het scheme ziet er nu als volgt uit: 6.30-7.00: fles: 180 cc + 6 scheppen 10.00: fruit (ongeveer 100 gram) 11.30-12.00: fles: 180 cc + 6 scheppen 14.00-14.30: tussendoortje (halve liga en beetje diksap) 16.00: fles: 180 cc + 6 scheppen 18.00: poging tot groente (maar wil tot nu toe niks) 20.00: fles 180 cc + 6 scheppen + twee eetlepels Bambix rijstebloem Vanaf nu moet dus de rijstebloem 's avonds eraf en er komt pap (fijne granen) 's ochtends (uit bordje i.p.v. fles) voor in de plaats. We gaan daar zaterdag mee beginnnen. Ben heel benieuwd. De tijden wisselen een beetje. Zit soms een half uurtje verschil in. Van de diksap/water/thee wil hij ook nog niet heel veel weten. Het blijft op dit moment bij ongeveer 5 slokjes. Groetjes, MissX
ze zeggen margarine omdat een kind onder de 3 jaar alleen maar volle melkprodukten mag. en wat betreft die fles. gewoon je eigen intuitie volgen je hoeft niet meteen de volgende dag al klakkeloos te doen wat ze zeggen. elk kindje is anders en elke behoefte ook. mijn zoontje eet bijv pas sinds zaterdag brood. je kan gewoon eerst rustig het groente eten opbouwen en dan de fles afbouwen. geeft helemaal niks als jij en je kindje daar prettiger bij voelen. je kan bijv. als hij gewend is half half doen en dan daarna stoppen pas stoppen.
ps. mijn zoontje is 9 en halve maand. vergeten te vermelden. en wij gebruiken roomboter zonder zout. nog lekker ook ik snoep er ook van mee hihi.
Joh omdat hun dat zeggen betekend het niet dat jouw kindje er al klaar voor is hoor, gewoon naar je kindje kijken. Wat ik op dit moment doe omdat Kinley om 15 uur nog maar 100 cc wil van haar 210 fles is om 15 uur melk met wat liga en dan tegen 16.30 geef ik haar eerst haar groente en vul ik haar af met de fles (om het zo maar eens te zeggen) En wat vorige week nog een paar hapjes was met 150 cc is nu heel veel hapjes en een paar slokjes. Soms is het ook wel even uitvogelen wat je kind het lekerste vind, hier vind Kinley alleen groente niets maar groente met aardappelen gaan er wel weer in. Ook fruithapjes al ze te dun zijn dan hoeft ze ze niet. En wat betreft de boter, kindjes hebben vetten nodig om te groeien daarom worden er volle producten geadviseert. Ik zou wel opletten met smeerworst (is een leverproduct en bevat dus veel vitamine A) smeerkaas (sommige merken bevatten veel zout ) en halve producten (ivm kunstmatige zoetstoffen waarvan een klein kindje al snel te veel van kan krijgen) Appelstroop vinden ze vaak ook lekker. Groetjes Anita
Van de zuivelproducten worden de volle producten aangeraden omdat kindjes veel meer vet nodig hebben dan volwassenen. Dit is voor de groei maar ook voor de ontwikkeling van de hersenen. Dus volle melk, volle yoghurt en roomboter of margarine. Verder zou ik geen smeerkaas op brood doen vanwege de smeltzouten (die van la vache quirit mag wel) die er in zitten en geen smeerleverworst (wel de vegetarische smeerworst) omdat daar veel afvalstoffen in zitten. Wat betreft het weglaten van de 3e fles da's een kwestie van een keer uitproberen. Je merkt het vanzelf hoe het gaat. Zit je met een huilend kind dan kun altijd nog een half flesje na de maaltijd geven als toetje en dat dan verder afbouwen en een echt lekker toetje gaan geven. Biogarde roer yoghurt is wat milder van smaak en met een beetje diksap erin al gauw een feest.