Om te kauwen heb je geen tanden nodig Ik denk dat je geen borstvoeding geeft, anders had je vast al eens mogen ondervinden hoe goed ook kindjes die nog geen tanden hebben kunnen kauwen/bijten Lees anders eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding en dan onder 'bijvoeding na zes maanden'. Ook als je kunstmelk geeft is dit een heel interessante website. Er is veel geschreven over dit onderwerp. Ook over het kokhalzen en het kauwen.
Ik heb een weekje of 10 borstvoeding gegeven. Maar op mijn vingers kan ik wel voelen hoe ze met haar tandvlees knauwt.. op die manier krijgt ze eten vast wel fijngemalen! Ik ga de link nog eens op m'n gemak bekijken.
Wat een nuttige bijdrage aan dit topic, althans, als je komt om te rellen. Als je komt om het over dit onderwerp te hebben, had je beter wat anders kunnen schrijven. 'Uit de hoogte' vind ik nogal een aparte uitspraak als iemand enkel en alleen aangeeft wat er wetenschappelijk bewezen is. Maar goed, jij komt om te rellen. Ik wens je daarom veel plezier met rellen toe en ik reageer verder weer ontopic op de TS. -- @ TS: Ahaa, toch 10 weken gevoed Goed zeg! Grappig om te voelen wat voor kracht in die kaakjes kan zitten he? Je kunt ondanks dat toch nog beter ff wachten met stukjes aanbieden totdat je kindje zes maanden is. Dan is het kunnen kauwen weer wat beter ontwikkeld. Denk je er trouwens ook om dat als je stukjes zou willen gaan geven dat je dan je kindje in een kinderstoel neerzet of bij jou of je partner op schoot ipv in een wipper? Kindjes zullen in het begin wel eens kokhalzen en het is dan beter dat ze het goed kunnen uitspugen. Half liggend in een wipper is handig voor prutvoeding, maar minder verstandig voor stukjes. En voor de zes maanden zou ik er persoonlijk liever niet voor kiezen om mn kindje in een kinderstoel te zetten. Kauwen kan idd heel goed zonder tanden. Tuurlijk gaat het met tanden beter, daarom zul je op een gegeven moment het eten ook minder uber gaar hoeven te koken. Maar zolang er nog maar weinig of geen tandjes zijn, kan het het beste flink gaar worden gemaakt. Mijn dochter heeft twee tandjes (onder, naast elkaar). Ik dacht dat zij nog niet echt kon eten ivm ontbreken van echt flink wat tanden, maar ze kauwt hartstikke goed! Ze krijgt nu alweer twee weken bijvoeding en ik vind behoorlijk wat eten terug in haar luier. Ook trouwens als je kindje nog niet echt eten binnen krijgt is het niet erg. Tot aan de leeftijd van een jaar blijft melk, of het nou kunstmelk of moedermelk is, de hoofdvoeding. Dus ook wat betreft het argument wat veel mensen gebruiken 'ik moet het wel pureren en in hun mondjes stoppen want anders krijgen ze veel te weinig binnen' is niet echt een argument om te voeden. De eerste tijd is het toch alleen bedoeld als BIJvoeding en om te wennen aan eten: aan de smaken en de structuren.
Nee hoor, ik kom niet om te rellen en ga hier ook helemaal niet op door, reageer alleen op het toontje. Ik heb overigens al inhoudelijk op de post van TS gereageerd. Daar had jij ook al zo'n vriendelijke reactie op. Dat is dan blijkbaar wel een nuttige bijdrage en geen rellen. Verder ga ik ik topic niet vervuilen met discussie.
Nu vraag ik me toch af wat je reactie was als ze had geantwoord dat ze idd geen borstvoeding gegeven heeft.. Komt iig nogal vernederend over..
Pff, klinkt als een KV mama die de strijd met een BV mama wil aangaan, maar om antwoord te geven: dan had ik geschreven dat ik op een gegeven moment heb mogen ondervinden hoe hard mn dochter op mijn tepels kan kauwen.... Zucht. Geschreven taal komt altijd over zoals je het zelf interpreteert. Blijkbaar zit er bij jou een wrok jegens 'geef jij ook BV-vragen' Lijkt me leuk voor TS dat er on topic word gereageerd en als er mensen behoefte hebben aan het afzeiken van BV mama's en aan het afzeuren van mama's die het WHO advies opvolgen, dat die mensen dan daar een speciaal topic voor openen. Schiet me trouwens ineens weer te binnen dat ik eens een boek bij de boekwinkel heb gezien met als titel: koken voor baby's. Ik denk dat in dat soort boeken ook wel prut-recepten staan, voor de liefhebbers meld ik het maar eens ff.
Nee hoor dat heb je geheel mis, Ik heb wel degelijk borstvoeding gegeven, Helaas zonder langdurig resultaat.. Maar je reactie kwam nogal neerbuigend over... vooral dat "goed zeg!" erachter.. En nee ik heb verder geen mening over bv of kv.. Ik snap beide mama's daar wel in.. Enne, over je kleingetypte regeltjes, daar begon je zelf ook mee he, TS vroeg hoe ze bepaalde dingen moest bereiden, niet hoe je het moet aanbieden en wanneer naar jouw mening. En nu dat er op jou gereageerd word begin je te "klagen" dat er offtopic gereageerd word. En ik zeik de mensen die de regeltjes opvolgen helemaal niet af.. Maar jij valt de mensen die die regeltjes niet opvolgen wel af.. Begin dan eerst bij jezelf he?!
Wij zijn met 5 maand begonnen met gepureerd en al snel geprakt waar het kon. We zijn langzaam over gegaan naar vaster voedsel en hier geen verwarring hoor. Ze snapte heel goed wanneer ze wat in haar mond kreeg. In het begin idd in de staafmixer maar dingen als pompoen (echt een aanrader als eerste hapjes) kan je gewoon fijn prakken, peer ook al deed ik het wel even in ene vergiet om wat sap kwijt te raken omdat het anders niet te voeren is (dat gaf ik later met een flesje). Effe kijken wat is nog meer intressant...wij zijn begonnen met het geven van de bijvoeding rond 12:00, een half uur na de melk. Na de melk schijnt wat zachter te zijn voor de maag en eerst tussen de middag zodat we konden kijken of ze ergens op reageerde (daar wil je niet achter komen als ze net de nacht in moet). Toen we eenmaal wat dingen geintroduceerd hadden gaven we een "bekend" hapje om 18:00 en om 12:00 iets nieuws (we probeerde 3 dagen achter elkaar). Nu weet ik inmiddels dat ze eigenlijk neregens op reageert en 3 dagen werden 2 en nu krijgt ze echt van alles. wat ik hier wel geleerd heb is dat elk kind zijn of haar eigen tempo heeft. sommige kinderen prutsen maandne met hun eten en sommige (zoals die van mij) hebben binnen no-time door hoe en wat ze eten en gaan als een trein. Ik zou met een maand of 6 naar stukjes gaan en kijken of het wat voor haar is, leuk dat de wereld er een mening over heeft maar het gaat om jouw dochter en sommige genieten van de vrijheid en andere doe je ene groter plezier met een lepel en een stamppotje. En melk is hoofdvoeding tot 12 maand...vertel dat aan mijn dame die geniet te veel van haar boterhammetjes, fruit en groente. Kan erg genieten dat ik haar een halve banaan kan geven en ze red zich wel.
My goodness over rellen en vooroordelen gesproken, erg vermoeiend dit. Dit topic liepe prima, tot er dit soort reacties kwamen. Wij hebben ook eerst gestaafmixt, toen geprakt en toen stukken, Gaat allemaal prima. Niet alle kindjes zijn er klaar voor om bij 6 maanden stukken te eten. Die van ons was een goed voorbeeld. En of TS wil bijvoeden voor de 6 maanden of niet is toch zeker haar goed recht? Enigszins paternalistisch om te veronderstellen dat ze zich niet voldoende geinformeerd zou hebben
Overigens is hier de oog hand coƶrdinatie ondanks prut vanaf 6 maanden uitstekend. Hij kan zelf met vork en lepel eten
ach er zijn ook genoeg onderzoeken die beweren het tegenovergestelde, dat het helemaal niet goed is om je kindje tot 6 maanden uitsluitend melk te geven... tis maar welke onderzoeken je leest. Die van bv.com afkomen sla ik per definitie al over.
Ik heb ook de meeste hapjes uit het boek opperdepop gemaakt, zijn makkelijk te maken hapjes en je kan het ook allemaal invriezen. Zijn wel gepureerde hapjes, maar als je stukjes wil geven is het eigenlijk alleen maar makkelijker. Recept volgen en vervolgens de staafmixer laten staan Oh ja, heb tot nu toe alleen maar gepureerd eten gegeven. Maar dochterlief wil het sinds enige tijd liever zelf doen. Nu deed ze dat met brood + koekjes oid altijd al dus ze is wel wat gewend, maar vanavond heeft ze heerlijk sperzieboontjes, kip en aardappel in stukjes zitten eten. Mijn ervaring is dus dat het allemaal vanzelf gaat, of je nu begint met gepureerd eten of niet.
@Maartje84; ik heb inderdaad al een kinderstoel staan. Ze heeft er nog niet ingezeten, moet sowieso nog een verkleiner aanschaffen. Ik denk dat ik tot mijn bezoek aan het cb (31 jan) het nog even blijf 'verprutten'. Mijn dochter eet nu nog niet veel fruit/groente. Ze at nu van een klein olvaritpotje maar de helft. En haar melk vind ze veel te lekker om te laten staan! @Stefanie78; met welke leeftijd ben jij begonnen om 2 verschillende hapjes op een dag te geven? En pompoen? Dat had ik eerlijk gezegd nog nergens gehoord of gelezen! Ik denk dat het mijn dochter niet veel uitmaakt of het prut of stukjes is, volgens mij houdt ze wel van eten! @Purk; gestaafmixt, is dat een woord? @cc93; mag ik vragen hoe het komt dat jouw dochter wat langer 'prut' heeft gekregen? Vond ze dat prettiger? Ik ga inderdaad eens kijken naar het boek 'Opperdepop'! Ps. ik ga expres niet op de discussie in, zoals ik al zei heb ik daar geen zin in. Niks persoonlijks oid.
We moesten eerst wat groente en fruit proberen voordat we twee keer per dag gingen geven maar ik denk na een week of twee bijvoeden. Ze kreeg zo'n 100 cc per keer maar dat at ze ook goed zonder dat het ten koste ging van haar melk. Ze dronk 4 keer 180/6. Ons schema was 8:30 fles 11:30 fles 12:30 hapje 16:00 fles 18:00 hapje 19:30 fles Belangrijk is dat ze haar flessen wel leeg blijft drinken. Ze mag dus zoveel eten als ze wil zolang ze maar niet minder gaat drinken. Bij ons ging het echt snel toen ze eenmaal opvolgmelk kreeg. Wij hadden ook nog nooit pompoen gegeten hoor maar dat en zoete aardappel, worteltjes en stoofpeer zijn lekker zoet en ze reageren er vaak goed op. Broccoli en bloemkool zijn hier ook favoriet, sperziebonen niet, dan kijkt ze alleen maar naar boven haha. En als je een staafmixer gebruit moet je kijken wat er gebeurt als je elkens net iets korter mixt, dat merk je snel genoeg hoe ze het wil hebben. me stukjes moet je sowieso wachten totdat ze goed in de kinderstoel kan zitten hoor want anders kan ze het niet goed terug kokkken als het nodig is Veel succes en lekker zelf koken hoor, want ik vindt het nu zo makkelijk dat ze mee eet. Vanavond hadden we gebakken aardappel, bloekool en gekruide kip en ik heb allen voor haar een klein stukje zal apart klaargemaakt en dan kan ze lekker mee eten
Hoi! Wij zijn met 6 maanden begonnen, eerst wat fruit uit een potje, aardappel en groente heb ik altijd met de vork geprakt met wat olijfolie erbij. toen ze iets ouder was ook vaak fruit uit het handje, met groente niet, dat is mijn 'smaak' niet echt. Lekker op een borde net als mama.
@blondi natuurlijk. Heb eigenlijk het boek met receptjes gevolgd. Tja en daar staan alleen gepureerde gerechten in. Ze vond het in het begin ook wel best. En ik ook, was blij dat ze goed at. Ook trouwens regelmatig potjes gebruikt. Ik ben daar verder niet op tegen. Denk dat het geen kwaad kan om gepureerd eten te geven zolang het goed gaat en je kindje goed eet. Maar op een gegeven moment ging mijn dochter steeds vaker de groente weigeren en ben ik verder gaan kijken. En aangezien ze brood niet gevoerd wil hebben dacht ik misschien is dat ook wel met de groente en ga ik nu dus stukjes geven. Denk wel dat zij wellicht al eerder met stukjes had kunnen beginnen. Ja daar komt mijn eigen (wellicht irreƫle) angst om te stikken kijken. Fruit probeer ik af en toe in stukjes te geven (zachte peer, banaan, mandarijn) maar bijv appel durf ik niet in stukjes te geven. Dus fruit is vaak ook nog geprakt met de vork, maar dat vindt noa zo lekker daar protesteert ze niet tegen
Het is heel simpel: houd het zo puur mogelijk! Ik vond het zelf erg belangrijk dat mijn zoontje leerde hoe dingen smaakten en heb nooit smaken gemixed. Hij was denk ik ruim 7 maanden toen ik hem twee groentes aanbood ipv eentje. Wij hebben overigens wel Raplet bijgevoed (stukken) maar je kunt hetzelfde principe toepassen als je wel voor een staafmixer kiest. Vanaf 7 maanden brood, vanaf 8 maanden pasta, vanaf 9 maanden vlees, vis en ei (al zit dat ook in pasta natuurlijk). Ik heb het schema van borstvoeding.com gevolgd omdat ik een rustige introductie belangrijk vond en het me ook erg inspireerde (bijv. pompoen inderdaad haha). Indikken bij voorkeur met rijstebloem (zonder smaakje) ipv liga oid want dat geeft toch meer smaak. En tot 6 maanden alleen maar proeven. veel pelzier en geniet er van, ik vond het best een emotioneel moment toen mijn zoontje voor het eerst iets anders at dan mijn melk. Nog steeds kan ik er erg van genieten als hij heerlijk zit te eten (met zijn handen, een vork is hier nog lange tijd niet aan de orde vrees ik haha)