Mijn moeder verhuisd binnenkort naar een nieuw huis alwaar een aantal spullen bij het huis zijn inbegrepen. Oa. de vaatwasmachine, wasmachine en de droger. Omdat al deze machines al enkele maanden niet gebruikt zijn vragen wij ons af hoe we deze het beste kunnen schoonmaken alvorens mijn moeder ze gaat gebruiken. Ik denk dat de wasmachine even een draai op 95graden moet doen met alleen wat poetsdoeken oid. De droger even een sopje met soda en daarna???? En de vaatwasmachine weet ik eigenlijk niet. Ik heb voor haar vaatwastabletten + een machinereiniger gekocht. Wellicht hiermee de eerste keer leeg op de hoogste temperatuur laten draaien? Wie weet dit?
Droger zou ik ook echt niet weten. Wasmachine laten draaien op 95 graden zonder wat erin met een bolletje schoonmaakazijn.
voor de vaatwasser heb je speiaal spul om het schoon te maken. die kun je kopen bij de kruidvat. staat bij de hg artikelen. of het ook van hg is weet ik ff niet meer
Voor de vaatwasser heb je schoonmaakmiddelen van onder andere sun, calgon e.d. (gewoon bij supermarkt te krijgen). Daarmee een lege machine laten draaien (geen vaatwastablet erbij). Wasmachine laten draaien met azijn idd. Wel het filter ook even schoonmaken. Overigens kun je je wasmachine ook schoonmaken door een lege trommel met daarin één of twee vaatwastabletten te draaien. Droger: geen idee... Neem aan dat dat vooral even afnemen is en het stoffilter schoonmaken.
Oke, bedankt voor de tips! Dat schoonmaakspul voor de vaatwasser heb ik gekocht bij de AH. Volgens mij van van Calgonit. De filters/roosters van de wasmachine en droger zijn helemaal schoongemaakt. Ik kan me voorstellen dat een vaatwasmachine ook zoiets heeft?! Mmmm...zal ik nog even naar speuren en zo ja, grondig schoonmaken! Ik hou er nooit zo van apparaten van een ander te gebruiken maar dit was zo'n buitenkans voor mijn moeder! En zeker met de vaatwasser, die heeft ze nog nooit gehad! Wat een luxe dalijk voor haar!
De vaatwasser kan je heel mooi schoon krijgen door een halve citroen in het bestekbakje te doen. Een droger kan je even goed uitzuigen, alle filters, deurtje enz. Is het een afvoer of een condensdroger? Bij een afvoerdroger zou je de afvoerslang ook even kunnen vervangen (zit vaak toch ook stof in). Verder alle filters eruit en goed schoonmaken. Zeepbakje van de wasmachine ook even goed schoonmaken.
Wasmachine: ook de afsluitrubbers van het deurtje goed uitboenen, daar wil nog wel eens viezigheid (zeepresten en zo) in gaan zitten. En het zeepbakje en de filters. Eén keer draaien op hoogste temperatuur lijkt me op zich ook wel fris (en helpt ook beter tegen kalk). Kan met schoonmaakazijn, of een dosis wasmachinereiniger. Vaatwasser: als je het onderste rek er even uit haalt, zie je wel wat onderdelen die open of eraf kunnen. Alles wat je los kunt halen, kun je even door een sopje halen. Verder idd een dosis vaatwasmachinereiniger erdoorheen. Bijzonder he.... vroeger hielpen ze (onze moeders) ons toen we gingen verhuizen, nu helpen wij hen.
Ik zou het van binnen schoonmaken met een schone vaatdoek met bleek en dan de vaatwasser nog een keer leeg aan zetten. En de wasmachine ook met een beetje bleek aanzetten op 90 graden en de droger bleek sopje haha. Ja ik hou van bleek