Nu ik dat topic las van die gastouder, vroeg ik me wat af. Nu is et zo dat je kinderopvang betaald, ook al je kind niet komt, ziek is of in de vakantieperiode als je 4 weken of zelfs meer weken weg bent. Maar vanaf januari krijg je toch alleen de uren vergoedt die je daadwerkelijk afneemt van de BD? Hoe zit het dan met vakanties? Moet je dan bijvoorbeeld 700 euro zelf gaan betalen aan het kdv als je op vakantie bent? Je neemt immers geen uren af maar je moet wel betalen, net als nu, alleen vergoedt de BD dat dus niet meer?
Zo, dat is een goeie vraag. Kan ik je niet vertellen. Ben soieso wel beneiuwd hoe ze het straks allemaal gaan doen.
Hier is het zo dat ook die uren die mijn kids niet zijn geweest maar waar ik wel voor moet betalen gewoon opgeschreven worden. Denk dat dat volgend jaar nog steeds zo is?
ligt denk ik aan de voorwaarden van gastouder/buro. bij ons moet je minmaal 20 uur per maand afnemen (gemiddelde over het jaar dan). Wij nemen 80 uur af per maand dus halen dat gemiddelde per jaar wel. als wij netje 2 weken van te voren aangeven wanneer onze kids niet komen, betalen we ook niet. bij ziek zijn weet ik het niet precies, eerste dag betalen we 100% daarna neemt het dacht ik af....? dat weet ik niet precies (kids mogen ziek ook komen en gelukkig is de gastouders nooit ziek!)
ik denk, maar dat weet ik dus niet zeker, dat je aan het eind van het jaar de jaaropgave van je werkgever moet opsturen en dat ze dan kijken of jouw werkuren overeenkomen met het aantal uren kdv + 40% reistijd. Vakantie valt gewoon onder werkuren zegmaar (je krijgt die immers wel uitbetaald)
Ik was zo nieuwschierig dat ik gebelt heb naar de bd. daar wisten ze nog niet hoe dat volgend jaar zou gaan. zelfs de bd snapt het allemaal niet volgens mij.
Ik denk dat het zo gaat worden zoals Napoleon zei. En vergeet niet dat je 140% teoslag krijgt he? een voorbeeld; Mijn zoon gaat 4 ochtenden naar de opvang totaal per week 25 uur ik werk gemiddeld 24 uur x 140%= 34 uur per week recht op toeslag. De uren die je niet gebruikt. Mag je verderop in het berekeningsjaar gebruiken! dus 9 uur per week.
Maar het is toch ook nog niet zeker of de nieuwe voorstellen daadwerkelijk doorgaan / ingaan per 1 jan 2012? Of wel? Hoe dan ook, er is een hoop onduidelijkheid. Bij iedereen.
Hoe het bij een kinderdag verblijf gaat weet ik niet, ik ben zelf gastouder. Bij ons berekenen de vraagouders samen met de gastouder de uren voor het hele jaar. (Ik werk bij 1 gezin thuis, dus krijg geen andere kinderen in mijn eigen huis). We hebben toen rekening gehouden met 6 weken geen opvang over het gehele jaar, en daar het aantal uur op berekent. Aan het eind van het jaar geef ik het definitieve aantal uren door wat ik dat jaar gedraaid heb, en komt er uiteindelijk een berekening of je terug krijgt of nog bij moet betalen. Vind het overigens wel vreemd dat je een minimum aantal uur moet opgeven bij een gob. Ik krijg betaald naar wat ik werk, werk ik een week niet krijg ik hem ook niet betaald. Idem bij ziekte, als een kind ziek ik pas ik gewoon op bij hun, ben ik zelf ziek krijg ik niks betaald. Kan wel goed merken dat het overal anders geregeld wordt overal.. Als je als vraagouder dus op zoek bent naar een gob is mijn tip : overal heel goed informeren, vooral naar de kleine lettertjes!