banksparen

Discussie in 'De lounge' gestart door butterfly83, 24 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Hallo allemaal!

Wij hebben een ander huis gekocht en moeten dus weer een nieuwe hypotheek afsluiten. Wij hadden op ons huidige huis een spaarhypotheek maar nu blijkt er iets nieuws te zijn: banksparen.
    Wij zijn bij twee verschillende hypotheekverstrekkers geweest en beide zeggen iets anders. De hypotheker raad het af omdat er nog te veel onduidelijkheid over is, de rentes zouden iets hoger liggen dan bijvoorbeeld een spaarhypotheek en er zou vanuit de overheid nog onduidelijkheid zijn over de levensverzekering.
    De andere hypotheekverstrekker (bank) raad het ons juist aan, de rente is hetzelfde als bij een spaarhypotheek en ze heeft uitgelegd dat er geen problemen zijn met de levensverzekering omdat dit helemaal ingedekt is. Via een schema heeft ze laten zien dat de maandlasten toch aardig lager uit zullen vallen omdat het een 'beter' product is.

Dus twee verschillende verhalen, wie moet je nou geloven?
    Wie heeft ervaring met banksparen?? Graag de voor en nadelen!

Alvast bedankt!

2. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik heb je een PB gestuurd.

3. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Mag ik ook een pb,ben wel geintresseerd!!

4. Koekjeerbij

Koekjeerbij Niet meer actief

wij hebben net ook banksparen als hypotheek afgesloten via de hypotheker...raar dus dat die t bij jullie afraadde?!

Is t een probleem dan? Ik zag alleen maar voordelen voor ons ( hebben ook een overlijdensrisico verzekering afgesloten)

PB indien nodig aan mij?!

5. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Sommige hypothekers willen volgens mij graag een belegginshypotheek aanpraten. Wij hebben ook een bankspaarhypotheek...lekker veilig.

6. Koekjeerbij

leek mij ook heel veilig...maar lees nu negatieve berichten? ( zonder onderbouwing dan wel...)

7. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik heb Butterfly gevraagd wat de hypotheker heeft gezegd over de onduidelijkheid vanuit de overheid over de levensverzekering, vandaar.

8. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Halllo allemaal,

Bedankt voor de reacties! Zal nog even uitleggen waarom de hypotheker het banksparen afrade. Ik moet er even bijzeggen dat wij aan hadden hadden gegeven dat wij geen risico wilden lopen, er is dat ook totaal geen sprake van een belegginshypotheek. Onze keus was die tussen banksparen en een spaarhypotheek.

Verhaal van de hypotheker:
    Met banksparen moet je een losgekopelde levensverzekering afsluiten. Volgens de hypotheker kan er een probleem ontstaan wanneer iemand komt te overlijden. De levensverzekering zou dan uitkeren waarmee de hypotheek moet worden afgelast. Omdat dit om een geldbedrag gaat na overlijden zou dit onder een erfenis vallen en moet je er belasting over betalen. Door de belangsting zou je dus een gat krijgen in het uitgekeerde bedrag en heb de afgeloste hypotheek. Daar komt bij dat bij banksparen de rentes iets hoger zouden liggen.

Echter bij de bank hadden ze een ander verhaal, alleen door alle cijfers en verhalen weten wij niet meer precies hoe dat zat! Het kwam er wel op neer dat het risico helemaal uitgesloten kan worden en dus geen sprake is van bovenstaande.
    Van Koala had ik bericht dat een hypotheek tot ruim 500.000 euro (sorry weet even niet meer het exacte bedrag) niet onder het provisierecht zou vallen en dus zowieso 'veilig' is.

Hoop dat ik zo de onduidelijkheid heb weg genomen,
    pfff.. lastig hoor dat hypotheekshoppen!!

9. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Wij hebben ook een bankspaarhypotheek, met een apparte overlijdensrisico verzekering, maar er is ons nooit wat verteld over dat je belasting betaald over het uitgekeerde deel.

10. koala28

koala28 Niet meer actief

Het wordt inderdaad helaas vaak niet verteld over dat de uitkering van een losse overlijdensrisicoverzekering onder het successierecht valt.
    Er zit een verschil tussen gehuwden in gemeenschap van goederen en samenwonenden/gehuwden op huwelijkse voorwaarden.

Zie onderstaand stukje over de uitkering van een losse overlijdensrisicoverzekering:

Veel mensen hebben een overlijdensrisicoverzekering, vaak in combinatie met een hypotheek. Een overlijdensrisicoverzekering keert een kapitaal uit aan de begunstigde op het moment de verzekerde (de andere partner) komt te overlijden.
    De uitkering uit een dergelijke overlijdensrisicoverzekering wordt door de belastingdienst in principe betrokken bij het bepalen van de verschuldigde successierechten (erfbelasting). Toch kunt u er met uw partner voor zorgen dat een uitkering uit een overlijdensrisicoverzekering buiten de belastingheffing blijft.
    De ‘truc' zit hem in het zogenaamd kruislings betalen van de verschuldigde verzekeringspremie. De gedachte is dat als u de premie betaalt voor het geval uw partner komt te overlijden, de uitkering niet onder de successierechten valt omdat er voor deze uitkering niets aan het vermogen van uw partner onttrokken is. U heeft immers zelf de premie voor deze verzekeringsuitkering betaald.
    U moet daarbij dus aan de volgende voorwaarden voldoen:
    1.
    Zorg ervoor dat uit de polis van de overlijdensverzekering duidelijk blijkt dat de premie gesplitst is. U bent dus de premie verschuldigd van de overlijdensuitkering in het geval uw partner komt te overlijden en andersom. Partners verzekeren dus over en weer (kruislings) elkaars leven. Overigens mag de premie zelf best van de en/of-rekening worden afgeschreven.

2.
    Zorg voor een samenlevingscontract of huwelijkse voorwaarden.

De premie voor de overlijdensrisicoverzekering moet niet alleen door de begunstigde verschuldigd zijn, maar ook voor rekening van de begunstigde blijven. Dat wil zeggen dat de premies van de verzekering niet tot de gemeenschappelijke kosten van de huishouding mogen worden gerekend of ten laste van een gemeenschap van goederen worden voldaan.
    De premiesplitsing kan dus alleen worden toegepast als er gescheiden vermogens zijn, dus niet bij echtgenoten die in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Neem contact op met een notaris om te controleren of uw samenlevingscontract of huwelijkse voorwaarden op dit punt goed geformuleerd zijn.
    3.
    De premie moet ook door de verzekeringsmaatschappij op de juiste wijze worden gesplitst. De gesplitste premiebedragen moeten ook daadwerkelijk aan beide partners in rekening worden gebracht.

Hiervan mag worden afgeweken als beide partners bij de aanvraag van de verzekering verklaren ermee akkoord te gaan dat de verzekeraar zich voor de incasso wendt tot de (eerste) verzekeringnemer. Na elke wijziging van de verzekeringsovereenkomst moet deze verklaring opnieuw worden afgelegd.
    4.
    Het tijdstip van overlijden is beslissend voor de beoordeling of de premie daadwerkelijk ten laste is gekomen van degene die de uitkering verkrijgt; mocht de andere partner per ongeluk toch aan de premie hebben meebetaald dan kan dit dus niet meer worden gecorrigeerd als een partner overleden is.

De vrijstelling voor successierecht bij gehuwden in gemeenschap van goederen is in 2009 € 532.570,-. Als je boven dit bedrag komt, dan moet je belasting betalen.

11. Koekjeerbij

#11 Koekjeerbij, 27 jul 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2009
    koala,

thanks voor je uitleg!! Dan heeft de hypotheker ons iig helemaal goed ingelicht. Het "probleem" zit hem dus in de losse overlijdensverzekering.

Ik betaal idd de premie voor de verzekering die voor het leven van mijn vriend (verzekerde)is. Dit iss precies zoals bovenstaande uitleg. Ook hebben wij een samenlevingscontract en ben ik in t testament zijn erfgenaam. Alleen punt 2 begrijp ik niet helemaal. In een samenlevingscontract stat toch dat je gezamelijke huishouding voert? Of bedoelen ze dat niet? Zo ver ik heb begrepen is het wel zo dat t vermogen dat op mijn vriend zijn naam staat ( zijn spaarrekening zeg maar) van hem is en niet onder de gemeenschappelijk vermogen valt??

Maar vooral het premienbetaal gedeelte gaat t dus om begrijp ik. Dat hebben wij dus goed verteld gekregen van de hypotheker...en zo geregeld.

Deel Deze Pagina