Is er iemand hier die weet of de fietskeuring op school om mee te doen aan het verkeersexamen erg streng is. Mijn dochter heeft haar andere fiets meegenomen. die heeft ze voor haar verjaardag gekregen maar fiets er nooit op. En uitgerekend vanmorgen heeft ze die wel gepakt. qua verlichting/remmen /stuur is deze wel goed, maar geen snelbinders Ik had een puntenlijstje bekeken via google en daar stonden ze wel tussen, dat ze erop moeten zitten en goed stevig moeten zijn. Pfff hoop dat dit goed gaat, bij afkeuring fiets geen deelname aan het verkeersexamen
wat hebben snelbinders te maken met de veiligheid van een fiets? Je krijgt toch ook geen proces verbaal als er geen snelbinders op een fiets zitten? Dat zal ff lekker worden haha. Ik zou het echt de grootste onzin vinden als een fiets wordt afgekeurd op snelbinders. Als je een grote bananendoos achterop vervoerd of tassen met 30 kilo supermarktgoederen, ok dan begrijp ik het, maar anders?
snelbinders? Volgens mij is t niet verplicht die te hebben, je kunt je rugzak ook op je rug dragen natuurlijk. Belangrijkste lijkt me idd dat de fiets op zich in orde is qua remmen, verlichting enz
ik vond het ook al vreemd dat dat bij een fietskeuring hoort Ik heb ook nog andere lijstjes bekeken en daar stond het niet bij. Ze had ook gewoon de fiets moeten pakken die ze altijd pakt. Ze gaat altijd eerder als ik, dus was er ook niet bij. Kom ik op school zag ik daar die andere fiets staan. Nou ja we wachten maar af
Controlelijst fietskeuring Keuringseisen fiets verkeersexamen VVN. Algemeen: 1. Het stuur zit goed vast. 2. De bel is goed te horen. 3. De handvatten zitten goed vast. 4. De handvatten zijn heel. 5. De remmen werken goed. 6. De banden hebben voldoende profiel, vertonen geen scheurtjes en zijn niet uitgedroogd. 7. Spaken in beide wielen zitten goed vast. 8. Het zadel zit goed vast. 9. Het zadel staat op de juiste hoogte afgesteld. 10. Zittend op het zadel moeten beide voeten aan de grond kunnen komen of mag er niet meer dan 3 centimeter ruimte zijn tussen de afstand van voorzijde van de schoen en de grond. 11. De ketting is goed afgesteld, niet te slap, niet te strak en kettingkast is geheel/gedeeltelijk aanwezig(fietsketting moet gedeeltelijk zijn afgeschermd). 12. De bagagedrager zit goed vast. 13. De fietstassen hangen goed, dus niet tegen het achterwiel. 14. De snelbinders zijn heel. 15. De trappers draaien soepel en zijn voldoende stroef. 16. De bedrading is in orde; er hangt niets los. Reflectie: 17. Er zit een rode reflector aan de achterkant van de fiets. 18. Beide wielen of banden hebben witte of gele reflectoren die een aaneengesloten cirkel vormen of in beide wielen zitten minimaal 2, symmetrisch geplaatste, losse reflectoren die aan beide kanten van het wiel zichtbaar zijn. 19. Er zitten 2 gele reflectoren in iedere de trapper. 20. Indien geen koplamp en/of achterlicht aanwezig moet er sprake zijn van minimaal een witte reflector aan de voorzijde en een rode reflector aan de achterzijde. Verlichting: 21. De koplamp werkt. 22. Het achterlicht werkt en zit op de juiste plek. 23. De dynamo werkt, ook bij nat weer. Het staat er toch echt tussen en dit is van vvn empty empty
Ja, maar staan ook fietstassen op... Heeft ook niet elke fiets! Misschien dat het eerder is dat als het erop zit, dat het wel in goede staat is! Maar volgens mij als het er niet op zit, is het geen probleem... Lijkt mij in ieder geval!
Dat de snelbinders heel moeten zijn is heel iets anders dan dat ze er verplicht op moeten zitten. Kapotte snelbinders kunnen bijv tussen de spaken komen.
Er staat toch de snelbinders zijn heel? Volgens mij wordt daarmee bedoeld geen los bungelende snelbinders die tussen je wiel zou kunnen komen?
Ik zou even bij de school vragen hoe dit zit. Bij ons zijn mountainbikes ook door de keuring gekomen vorig jaar. Als het maar stevige fietsen zijn, met goede verlichting.
Dat denk ik ook. Maar ik denk dat ze niet extreem streng zijn. Zolang alles goed vast zit en de verlichting etc het gewoon doet.
Het gaat toch om de veiligheid? Losse snelbinders kunnen inderdaad tussen je spaken komen en dan ga je heel hard tegen de vlakte. Dat is heel iets anders dan verplicht snelbinders moeten hebben. Fietstassen staan erbij, omdat die ook gevaarlijk kunnen zijn als ze verkeerd hangen. Ook dan kan het tussen de spaken komen. Het heeft niks te maken met het wel of niet hebben van fietstassen, het gaat om de veiligheid.
Je moet de tekst goed lezen. Er staat helemaal niet dat een fiets snelbinders of fietstassen MOET hebben. Er staat dat als de fiets snelbinders heeft dat die HEEL moeten zijn. Anders kunnen ze tussen de spaken komen en dat is gevaarlijk. Fietstassen moeten vast zitten, ook weer vanwege de veiligheid. Er wordt gewoon naar de veiligheid gekeken, waar de politie naar zou kijken.
ik las het vanmorgen en dacht alleen maar o nee he, straks mag ze niet mee doen, verder niet meer goed gelezen Maar inderdaad staat er snelbinders zijn heel, dus als ze er niet opzitten zal het geen probleem zijn. Om 12 uur zullen we het wel weten. Volgende week dinsdag het examen, vandaag de theorie.
Wat zij zegt. Er hoeven dus geen snelbinders op te zitten, maar als ze erop zitten moeten ze veilig zijn en goed vastzitten. Mijn dochtertje heeft geen bagagedrager, dus automatisch ook geen snelbinders.
Ben zelf verkeersouder bij ons op school en doe de fiets keuring. het feit wel/geen snelbinders is geen reden om een fiets af te keuren. Net als verlichting... Die is niet verplicht als ze het fietsexamen in het licht doen...
Toen ik mee deed, was mijn fiets zo gaar als het kan. Is niet goedgekeurd, maar mocht gewoon mee doen.