Al sinds ze 4 maanden is, krijgt Eva vaste voeding. Ook groentehapjes 's avonds, die ze met smaak opeet (ik heb een vogeltje ... dat mondje gaat constant open ). Nu vroeg ik laatst op het CB hoe het te doen met het avondhapje (eventueel met het laten vallen van de 4e fles, mocht Eva daar geen behoefte meer aan hebben). Waarop de dame van het CB zei dat dat wel kon, mocht Eva echt geen avondfles meer nodig hebben. En dat ik het groentehapje met een aardappel (wat ik al deed), en een beetje jus kon bereiden voor haar. En daar zit mijn twijfel eigenlijk. Ik maak jus uit een pakje, en dat is natuurlijk vrij zout. Dus dat wil ik niet gebruiken. Maar jus met boter en heet water (zoals mijn oma het maakte) kan ik niet (dan krijg ik dus water en boter gesplitst en geen enkele manier om daar een beetje een homogeen mengsel van te brouwen). Ik wil haar hapje een beetje "opfleuren" eigenlijk. Groente en aardappel is ook zo'n melige hap. Wat kan ik gebruiken (of wie geeft me het "winnend" recept voor gewone jus)
kijk eens in het opperdepop boek van de AH. Daar staan leuke recepten in voor babyhapjes... Ik mag aannemen dat niemand je echte jus adviseert In opperdepop gebruiken ze kookvocht als jus of een beetje moedermelk of opvolgmelk. Dus daar heb je je verantwoorde "jus"!
Wat een raar advies weer Waarom in godesnaam jus? Voor een baby? Als je er iets doorheen wil prakken om het wat smeuïger te maken zou ik kiezen voor een scheutje olijfolie of een klontje boter. Desnoods een beetje fv, maar dat zou mijn eerste keus ook niet zijn omdat dat zoetig smaakt, en je wil je kind er niet aan laten wennen dat haar avondeten zoet is. Maar in ieder geval geen jus! (want dat maak je van vleesaanbaksels, toch? Heerlijk, maar verre van gezond)
Ik heb het boek opperdepop, maar wat fafa zegt, opvolgmelk is zoet en ik wil niet dat ze daar aan went voor avondeten. Natuurlijk zijn sommige groenten "zoet" (wortel, doperwtjes e.d.) maar opvolgmelk is weer een andere smaak. Ja, ze zei echt jus. Op zich vond ik het geen "raar" iets, mits je geen aangebrande jus gebruikt en het in feite "gewoon" water en boter is. Maar ik twijfel dus wel, vroeg me dus of het wel zo handig was ... Een scheutje olijfolie had ik nog niet aan gedacht, ik denk dat ik dat ga gebruiken.
ja wij gebruiken altijd wat kookvocht nu, maar bij de oudste ook wel vaak olijfolie gedaan... maar dan vooral voor de laxerende werking ervan .
Het hoeft ook niet meteen aangebrand te zijn, maar ouderwetsche hollandsche jus maak je toch door boter en water te mengen met het vet waarin je vlees hebt gebakken? En dat vet is altijd in zekere mate gebruind, en dus ongezonder (maar wel lekkerder ) dan gewoon een "vers" klontje boter. En nou ben ik zelf ook niet zo puristisch hoor, ik geef mijn 8 maanden oude dochter ook gebakken (en dus gebruind) vlees, maar dan vind ik het niet te vermijden (gestoomde gehaktballetjes lijken me niet zo lekker ). Maar om het nou extra toe te voegen aan een groentehapje lijkt me overbodig.
Een beetje appelmoes? Desnoods zelf gemaakte als het echt gezond zou moeten zijn? Hier heb ik het ook wel eens gebruikt, wat je al zei anders is het zo'n melig hapje.
Ik doe er meestal een klein kneepje vloeibare boter bij als het te droog is, olijfolie vind ik persoonlijk een te sterke smaak aan zitten. Jus uit een pakje lijkt me niet de meest verstandige keuze voor een baby...
Een baby vindt iets niet zo snel saai. Wij zijn aan allerlei toevoegingen en smaken gewend maar een baby niet. Het is juist goed dat ze de smaak puur leert kennen en waarderen. Met jus door het prakje haal je de eigenlijke smaak een beetje weg.
Je zou een roux kunnen maken? (Boter/bloem/water) en daar zelf wat lekkere verse kruiden aan toevoegen? Zelf gebruik ik ook gewoon wat boter of olie, een jus of saus verdoezelt de smaak van de aardappel/groente en ik wil nou juist dat hij die smaak leert kennen.
Appelmoes wil ik ook niet echt gebruiken. Idd omdat alles dan naar appelmoes gaat smaken eigenlijk Misschien is het idd wel zo, dat ik onze smaak wil verwarren met Eva's smaak. Vooralsnog lust ze alles wat ik maak en vind ik het een feestje om te zien hoe ze reageert als ze een nieuwe smaak krijgt. Soms trekt ze echt een vies gezichtje en vindt ze het echt niets, soms begint ze met een vies gezichtje en opeens beseft ze dat ze het toch wel lekker vind ... Zooooo leuk . Met vlees zijn we nog niet begonnen, daar wil ik mee wachten tot ze een maandje of 8 is ongeveer, hoewel de potjes die ik thuis heb staan voor noodgevallen, dan wel weer vlees hebben voor de 6+ maanden variant. Moest nog moeite doen om potjes te vinden zonder vlees.
Ik lees het nergens terug dus ga er even van uit dat je dat nog niet doet, maar waarom geen vlees of vis toevoegen aan haar hapjes? Dit 'fleurt' de smaak ook wat op. Ik ben onlangs begonnen met tartaar, hamlap, kalkoen- of kipfilet toe te voegen aan hapjes. De tartaar bak ik zonder vet, de kalkoen en kip koken. Als het nodig is kun je dat ook gewoon mee pureren. Als ze al stukjes eet kun je het er ook doorheen prakken.
Oh pfff, lekker goed gelezen van mij. Jullie willen wachten met vlees tot ze 8 maanden is... Dan zou ik verder ook niks toevoegen aan haar voedingen. Voor zo'n kleintje is puur eten inderdaad meer dan genoeg. Ik zou eerder met vlees/vis beginnen dan jus of andere 'smaakmakers' aan haar voeding toe te voegen.
Ik zou niks toevoegen alleen maar om het voor je idee op te fleuren. Zij vindt het zo schijnbaar lekker genoeg toch
Waarom zou het niet lukken? Je braad het vlees/gehakt bruin, daarna giet je er een beler water bij en laat het verder garen. Dat wordt echt wel homogeen (behalve als het koud is ) Zo doe ik het elke dag.
Het eten hoeft toch niet opgefleurd te worden Laat ze de smaken maar leren kennen, prima toch. Als het droog lijkt doe ik er soms gewone melk kpof water doorheen, maar echt geen jus of iets anders.
Ik zou gewoon geen jus geven, ook geen alternatief voor jus. Zie niet in waarom dat nodig is. Mocht je een hapje wat smeuig willen maken, dan een klein scheutje olijfolie erdoor bv.