Hoe maak ik peultjes klaar?

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 6 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    In een restaurant vind ik ze heerlijk, maar ik heb ze nog nooit zelf klaargemaakt. Ik heb dus geen idee hoe ik ze moet klaarmaken!

Heb al even gegoogled, maar er komen zoveel verschillende manieren tevoorschijn. Dus ik hoop dat hier iemand is die me kan helpen.

Moet ik ze eerst schoonmaken (uiteinden er af of zo????) en dan koken met een beetje zout???

Graag jullie tips!

2. tinkerbel

tinkerbel Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.932
    0
    0
    Almere
    Ik laat meestal de puntjes zitten tenzij ze er vies uit zien. Ik roerbak ze altijd. Dan blijven ze lekker knapperig. Zout weet ik niet, want bij mij gaan ze meestal door een mix van vlees enzo heen met bakken.

3. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Ik zou ze zelf niet koken, ik bereid ze in de wok, heel kort op hoog vuur.
    Als je perse wil koken zou ik het heel kort doen, paar minuutjes max.
    Ja uiteindjes eraf is wel lekkerder.

Eet ze :D

4. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hey,

ik haal wel de puntjes eraf want dan komen evt draadjes ook mee.
    Ik roerbak ze alleen of met groene boontjes en dan op het eind een beetje chilisaus erbij... heerlijk, makkelijk en supergezond.

Eet smakelijk

5. veronika

veronika Niet meer actief

Als je ze kookt: heel kort! Meer blancheren, 1 of 2 minuten om ze warm te krijgen. Ze moeten wel knapperig blijven vind ik (zijn ze in een restaurant vaak niet meer trouwens, zacht ook nog wel lekker, maar beter knapperig).

Afh van de kwaliteit kun je ze zo klaarmaken (wel wassen) of anders de topjes incl "draadjes" die er langs lopen eraf halen.

Je kunt ook eens sugar snaps proberen, die zijn makkelijker knapperig te houden nog en ook heerlijk.

6. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Maak ze hier altijd met worteltjes.. Als je peultjes wilt koken, even de puntjes er af halen, en ze maar heel kort koken, max 5-10 minuten.

Met worteltjes; eerst wortels in stukken snijden (bospeen), in een pan doen met water en een flinke schep suiker. Ze laten koken tot ze beetgaar zijn, dan de peultjes erbij en nog 5-10 min laten koken.

7. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik kook ze ook maximaal 5 minuutjes , vind ze het lekkerst in combinatie met worteltjes.. Biefstukje en aardappelpuree er bij! :D

8. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ah, wat fijn zo snel al zoveel reacties!

Nog wel even een kort vraagje; doen jullie er zout bij bij het koken??

9. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Bedoel je eerst tot beetgaar koken en daarna nog eens 10 minuten??

10 minuten koken vind ik echt erg lang...zonde van de voedingsstoffen ook die je allemaal eruit kookt.

Roerbakken is heerlijk!

10. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik doe bij peultjes / wortels altijd 2 zoetjes in het water..

11. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    mmm peultjes!
    Ik roerbak ze altijd enkele minuten.

12. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Ik doe geen zout, maar meestal wel andere dingen terwijl ik roerbak, maggiblokje en sambal enzo, afhankelijk van wat erbij komt.
    Maar het hoeft naturlijk niet, kan best zoutloos en dan ieder op het eigen bord naar smaak toevoegen.

13. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ik doe ze altijd 5 minuutjes koken (en idd de puntjes eraf halen ivm de draadjes die je dan meetrekt). Daarna afgieten, beetje zout erover en een beetje bakboter erop doen (smelt er lekker doorheen).
    En idd samen met worteltjes zijn ze ook heerlijk.

14. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Hartelijk dank!

Ik ben benieuwd dalijk!

Deel Deze Pagina