Hoe maak ik rabarber klaar?

Discussie in 'De lounge' gestart door Thirza02, 5 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thirza02

Thirza02 Fanatiek lid

20 jun 2007
    3.703
    0
    0
    Leeuwarden
    Misschien een stomme vraag hoor, maar ik heb het altijd uit potjes gekocht. Van vrienden die een moestuintje hebben het ik stengels rabarber gekregen. Moet ik die gewoon in stukjes snijden en dan koken?

Groetjes, Thirza

2. Thirza02

Thirza02 Fanatiek lid

20 jun 2007
    3.703
    0
    0
    Leeuwarden
    Dank je, dat kan ik wel proberen!

3. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Oma's recept: Een bodempje water in een pan doen, de rabarber in stukes snijden en laten koken tot een brij. Let op dat je het niet in een metalen pan doet, dat wordt de rabarber heel wrang van. Als je de rabarber goed genoeg vindt, in een schaal overgieten en dan pas suiker erbij indoen. Je kan eventueel gewelde rozijntjes erbij doen. Koude rabarber is erg lekker bij warme custard!

4. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    Volgens mij heb ik een hele simpele manier...

Gewoon de rabarber in kleine stukjes snijden en met 1 á 2 eetlepels water (echt niet te veel doen!)en een eetlepel bruine basted suiker in een pannetje en laten koken. Het wordt vanzelf een zachte brij. Je kan eventueel zo'n een dingetje kaneel mee laten koken.

Heerlijk! Zowel 'warm' als koud.

5. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

21 feb 2006
    1.439
    1
    0
    Delft
    Mijn moeder gooit er altijd een fijngeraspt schoolkrijtje in (proef je niet), dat is iets beter voor je tanden en extra calcium.

6. loca

loca Bekend lid

18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
  7. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Heerlijk rabarber, krijg er helemaal trek in!

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Even een kleine tip, eet rabarber in combinatie met een kalkproduct, dan wordt er kalk aan bijv. de yoghurt ontrokken, en niet aan je lichaam.

Je kan voor de zoetigheid ook wat zoete appels meekoken ipv suiker.

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Bodempje water in een pan, echt weinig dus. (ik kook trouwens wel altijd in een metalen pan. Waar zou het anders in moeten ?)
    Dan 20 min. laten koken. In de tussentijd een papje maken van custard en water. Dit na 20 min. erbij dan bind het wat en suiker naar smaak toevoegen. Evt nog wat kaneel erover.

Ik doe idd ook wel eens geraspte zoete appel erdoor aan het eind dit dan i.p.v. suiker,

Eet smakelijk.

Rabarber kun je trouwens ook prima invriezen. Even wassen en in stukken en dan kan het de vriezer in.

10. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Eh, effe denken hoor... Emaille misschien?

11. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Ik "schil" rabarber altijd eerst. Dan is het veel zachter. Bovenaan een beetje insnijden en dan de draden naar beneden trekken. Dan snij ik het in stukken, doe ik het in een gewone pan, koken totdat het zacht gekookt is en suiker erbij. (heb ook rabarber uit eigen tuin)

Deel Deze Pagina