Ik heb nog nooit spitskool klaargemaakt. Nu was het in de aanbieding bij de C1000 dus ik dacht ik probeer het eens een keer. Maar nu vraag ik mij af wat moet ik er mee doen? Kan ik dit gewoon koken om er vervolgens een stamppot van te maken? Of is dat het juist helemaal niet?
Ik kook de aardappels en wok de spitskool met flink wat kerrie poeder, wat zout, peper en een beetje knoflook poeder. Daarna stamp ik het door elkaar. Heerlijk!
Kip in blokjes snijden en roerbakken tot ze bijna gaar zijn. Vervolgens de spitskool in kleine reepjes snijden en kort roerbakken samen met de kip. Dan kerriesaus toevoegen en wat stukjes ananas als allerlaatste. Lekker bij (zilvervlies)rijst!
Kan op verschillende manieren. Koken, daarna roer ik er altijd een paar lepels groentesaus doorheen. Roerbakken, bijv. met merqueze worstjes en dan aardig wat kruiden (vooral kerrie combineert goed) Ovenschotel: gehakt rullen, spitskool erbij en dan wat curry erdoor etc. in een ovenschotel, aardappelpuree erop en wat kaas erop en in de oven. Lekkerste is als het kaaslaagje krokant is, dus de grill er even op doen.
Toevallig gisteren koolschotel gemaakt met spitskool . Ik bak gehakt rul met ui en paprikapoeder/chili poeder. Ik kook rijst en ik kook de spitskool. Dan doe ik de rijst in de ovenschaal, doe daar een geklopt eitje overheen, een laagje kaas, dan doe ik er het gehakt/ui prutje overheen, vervolgens de gekookte spitskool, afdekken met een flinke laag kaas en hupsa in de oven ermee. Vinden wij erg lekker, maar smaken verschillen natuurlijk.
Hier een succes recept. Benodigheden: Spitskool Olie Boullionblokje Kruiden Water Paprika 2 teentjes knoflook Olie in de pan, als dit warm is boullionblokje erbij. Beetje water toevoegen en dan de spitskool. Dit hussel je even om en doe er kruiden bij naar smaak. Kerrie, ketjap, peper, paprikapoeder. Een paprika en door heen roerbakken en dan de knoflook toevoegen. Lekker wokken en klaar! Rijst en kip erbij en je hebt een heerlijk recept..
Ja, die zou heel goed kunnen! Ik gebruik meestal een indiase kerrie roerbaksaus uit pot van de AH. Volgens mij heb je nu wel aardig wat recepten gekregen! Zien er allemaal goed uit! Kan je een hele week spitskool eten...
Kan inderdaad even vooruit! Als het ons vanavond bevalt zal ik zeker vaker spitskool eten en probeer ik ze allemaal uit. De ovenschotels klinken ook heerlijk! Maar vanavond gaan we voor jouw recept. Bedankt iedereen!
Ik kook het meestal inderdaad ook met een berg kerrie, poeder, dat wel. Aardappels en kip erbij, lekker simpel
Je kunt ook de bladeren vullen met gehakt. Even de kool blancheren en dan steeds de bladeren eraf halen, naad eruit snijden en dan vullen en oprollen. Overgebleven spitskool in stukjes snijden en dat op de bodem van de ovenschaal. Dan de rolletjes erop en een bechamelsaus met creme fraiche en tomatenpuree maken. Dan met een folietje in de oven (ik gok op 3 kwartier tot een uur op 180, weet het niet meer zeker). Lekker met rijst.
Gehakt rullen, uitje erdoor, op smaak maken met peper zout en kerrie. Spitskool in reepjes erdoorbroerbakken, en een lepel abrikozenjam erdoor! Klinkt vreemd maar is echt heel lekker. Lekker met aardappels!
Zoete spitskool bij drumsticks en rijst. Spitskool in reepjes snijden(wassen). In een pan met wat olie. Snufje zout en peper. Goed roeren! En dan 3 á 4 eetlepels suiker(meer if minder naar smaak) toevoegen en flink roeren. Even laten staan op laag vuur met deksel op de pan. Klaar! Je kunt ook allerlei andere groente toevoegen zoals Paprika. Is ook lekker in een rijk gevulde nasi. Wel op het boord pas toevoegen, dan blijft de spitskool zoet(naast de zoute nasi, heerlijk!).
Je hebt genoeg recepten gekregen... Maar ik denk dat het onmogelijk is om spitskool lekker klaar te maken!! ))
Ik luste het eerst ook niet haha. Ik maak t altijd zo, paprika en ui bakken, gehakt rullen, kool koken en mee wokken,kerriepoeder erbij en dan aardappels erbij, helemaal lekker uit de oven met kaas. ga t ook weer eten van de week haha