Hoe maak ik spitskool lekker klaar?

Discussie in 'De lounge' gestart door onzewonders, 4 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ik heb nog nooit spitskool klaargemaakt. Nu was het in de aanbieding bij de C1000 dus ik dacht ik probeer het eens een keer.

Maar nu vraag ik mij af wat moet ik er mee doen? Kan ik dit gewoon koken om er vervolgens een stamppot van te maken? Of is dat het juist helemaal niet?

2. furby

furby Bekend lid

14 mrt 2010
    848
    99
    28
    NULL
    NULL
    Ik kook de aardappels en wok de spitskool met flink wat kerrie poeder, wat zout, peper en een beetje knoflook poeder.
    Daarna stamp ik het door elkaar. Heerlijk!

3. ToTheMoon

ToTheMoon Fanatiek lid

2 mei 2009
    1.062
    0
    0
    Kip in blokjes snijden en roerbakken tot ze bijna gaar zijn. Vervolgens de spitskool in kleine reepjes snijden en kort roerbakken samen met de kip. Dan kerriesaus toevoegen en wat stukjes ananas als allerlaatste. Lekker bij (zilvervlies)rijst!

4. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Klinkt allebei heerlijk! Pfff! Je kunt er meer mee dan dat ik dacht!

5. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Gebruik je dan bijvoorbeeld de chicken tonight saus kerrie?

6. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Kan op verschillende manieren.

Koken, daarna roer ik er altijd een paar lepels groentesaus doorheen.

Roerbakken, bijv. met merqueze worstjes en dan aardig wat kruiden (vooral kerrie combineert goed)

Ovenschotel: gehakt rullen, spitskool erbij en dan wat curry erdoor etc. in een ovenschotel, aardappelpuree erop en wat kaas erop en in de oven. Lekkerste is als het kaaslaagje krokant is, dus de grill er even op doen.

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Toevallig gisteren koolschotel gemaakt met spitskool :).

Ik bak gehakt rul met ui en paprikapoeder/chili poeder.
    Ik kook rijst en ik kook de spitskool.

Dan doe ik de rijst in de ovenschaal, doe daar een geklopt eitje overheen, een laagje kaas, dan doe ik er het gehakt/ui prutje overheen, vervolgens de gekookte spitskool, afdekken met een flinke laag kaas en hupsa in de oven ermee. Vinden wij erg lekker, maar smaken verschillen natuurlijk.

8. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Heel simpel stampot maken met los gebakken gehakt en dan op bord satesaus toevoegen heeeeeerlijk!

9. meis23

meis23 Bekend lid

19 jan 2010
    973
    136
    43
    Hier een succes recept.
    Benodigheden:

Spitskool
    Olie
    Boullionblokje
    Kruiden
    Water
    Paprika
    2 teentjes knoflook

Olie in de pan, als dit warm is boullionblokje erbij. Beetje water toevoegen en dan de spitskool. Dit hussel je even om en doe er kruiden bij naar smaak. Kerrie, ketjap, peper, paprikapoeder. Een paprika en door heen roerbakken en dan de knoflook toevoegen. Lekker wokken en klaar! Rijst en kip erbij en je hebt een heerlijk recept.. :)

10. ToTheMoon

ToTheMoon Fanatiek lid

2 mei 2009
    1.062
    0
    0
    Ja, die zou heel goed kunnen! Ik gebruik meestal een indiase kerrie roerbaksaus uit pot van de AH.

Volgens mij heb je nu wel aardig wat recepten gekregen! Zien er allemaal goed uit! Kan je een hele week spitskool eten... :D

11. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Kan inderdaad even vooruit!:D Als het ons vanavond bevalt zal ik zeker vaker spitskool eten en probeer ik ze allemaal uit.

De ovenschotels klinken ook heerlijk!

Maar vanavond gaan we voor jouw recept.:D

Bedankt iedereen!

12. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Klinkt ook echt heerlijk!! Doen we volgende keer!

13. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Ik kook het meestal inderdaad ook met een berg kerrie, poeder, dat wel. Aardappels en kip erbij, lekker simpel :)

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je kunt ook de bladeren vullen met gehakt. Even de kool blancheren en dan steeds de bladeren eraf halen, naad eruit snijden en dan vullen en oprollen. Overgebleven spitskool in stukjes snijden en dat op de bodem van de ovenschaal. Dan de rolletjes erop en een bechamelsaus met creme fraiche en tomatenpuree maken. Dan met een folietje in de oven (ik gok op 3 kwartier tot een uur op 180, weet het niet meer zeker). Lekker met rijst.

15. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Gehakt rullen, uitje erdoor, op smaak maken met peper zout en kerrie.
    Spitskool in reepjes erdoorbroerbakken, en een lepel abrikozenjam erdoor!
    Klinkt vreemd maar is echt heel lekker.
    Lekker met aardappels!

16. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Zoete spitskool bij drumsticks en rijst.

Spitskool in reepjes snijden(wassen). In een pan met wat olie. Snufje zout en peper. Goed roeren! En dan 3 á 4 eetlepels suiker(meer if minder naar smaak) toevoegen en flink roeren. Even laten staan op laag vuur met deksel op de pan. Klaar!

Je kunt ook allerlei andere groente toevoegen zoals Paprika.

Is ook lekker in een rijk gevulde nasi. Wel op het boord pas toevoegen, dan blijft de spitskool zoet(naast de zoute nasi, heerlijk!).

17. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Jeetje wat kun je variëren met spitskool zeg! Heerlijk! Ik weet wat wij de komende weken eten!!;)

18. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Spitskool net spekjes
    Spekjes bakken spitskool koken en da. Groentesaus of crème fraishe erdoor

19. sjak

sjak Niet meer actief

Je hebt genoeg recepten gekregen... Maar ik denk dat het onmogelijk is om spitskool lekker klaar te maken!! :)))

20. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik luste het eerst ook niet haha.
    Ik maak t altijd zo, paprika en ui bakken, gehakt rullen, kool koken en mee wokken,kerriepoeder erbij en dan aardappels erbij, helemaal lekker uit de oven met kaas. ga t ook weer eten van de week haha

Deel Deze Pagina