Hoe maak ik zo'n beslissing?

Discussie in 'De lounge' gestart door gitaartje, 14 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.850
    4.104
    113
    Lastig, maar een school 10 km hier vandaan zou geen optie zijn bij mij. Het kost echt erg veel reistijd en dat jarenlang , maar ook met speelafspraakjes etc lijkt het me erg lastig. Of je moet alles van te voren al plannen, maar ik vind dat mijn kinderen zelf elke dag mogen kiezen of ze wel of niet afspreken die dag en met wie. 2 uur later weer 10 km rijden om ze op te halen zou ik nooit willen.
    Dus of blijven wonen of verhuizen maar dan ook een wissel van school. Gezien de leeftijd van de kinderen zou dat nu geen enkel probleem voor hen zijn.

Syane vindt dit leuk.
  2. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Waarom is het een droomhuis? Kan je je huidige huis niet tot droomhuis verbouwen?

Ik zou ook niet zomaar 10km verderop willen wonen omdat we super fijn zitten. Eerder een uitbouw of verbouwing doen :)

dds en Syane vinden dit leuk.
  3. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Ik heb ooit geleerd dat je een huis moet kopen op de buurt/omgeving en je nooit moet blindstaren op het huis zelf.

Ysabella en Syane vinden dit leuk.
  4. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Wachten op het droomhuis in je huidige woonplaats?

Of denk je dat je de nieuwe woonplaats ook helemaal eigen kunt maken? Kinderen zijn nog jong. Zo makkelijk om dan nieuwe contacten te maken.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is tien kilometer. Je bent verliefd op het huis. Je dokter, kapper, tandarts etc kan je nog prima houden. School kan je houden, of wisselen. Het is tien kilometer, niet de andere kant van het land.

6. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ik zou het niet doen! Als je er geen goed gevoel bij hebt, zegt dat genoeg voor mij.
    Ik had een vergelijkbare situatie met een heel mooi huis maar dan helemaal in het buitengebied. Ik kon rationeel allerlei oplossingen bedenken voor de ‘problemen’ die het meebracht maar mijn gevoel erbij was niet goed. Nu hebben we een ander huis gevonden in de bebouwde kom en ik ben zooo blij dat we dat eerste huis niet gedaan hebben.
    Op het moment dat ik er rondliep kon ik er ook best wegdromen maar ik weet zeker dat ik er niet gelukkig was geworden.
    Ik zou wachten op een vergelijkbaar huis in jullie huidige woonplaats.

7. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik vind buurt en een fijne school dichtbij juist heel belangrijk. Je zou kunnen kijken hoe dat zit bij dit huis. Ik zou zelf niet zomaar 10 km verderop gaan wonen van de school van mijn kind af.

8. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.274
    3.239
    113
    Vrouw
    Je gevoel is echt je beste raadgever dus in dat geval zeg ik doen!

Wij zijn vorig jaar verhuisd, vooral een rationele keuze geweest en heb nog steeds wel spijt. Als ik mijn gevoel had gevolgd had ik hele andere keuzes gemaakt.

9. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.100
    12.072
    113
    Ik denk dat je eerst moet achterhalen wat je tegen houdt. Is het wel die 10 km of vind je verhuizen sowieso spannend. Dat laatste kan ik mij ook voorstellen.

Wij hebben recentelijk een nieuwbouwwoning gekocht, 100 meter van ons huidige huis, omdat de locatie top is. Maar ook ik kon genoeg redenen bedenken om het niet te doen, die zijn er altijd! Veel reacties geven aan het niet erg te vinden 10 km te verhuizen, maar ik zou nooit onze huidige wijk(!) verlaten, tenzij we geen keuze hebben. Wij zouden dus nooit kijken naar een ander huis buiten deze wijk. Die stap hebben jullie wel genomen, dus dan zou je denken dat je daar toch voor open staat.

Je geeft aan: buren verwateren.... maar je krijgt nieuwe buren. En als het toch vriendschappen blijken te zijn i.p.v. buren blijf je elkaar heus zien.
    Dokter zou ik wisselen, de beste man of vrouw kan ook gaan verhuizen of met pensioen gaan. Tandarts kan je prima houden voor die 2x per jaar. Kapper etc. zou ik mij totaal niet druk om maken, kan je houden, kan je switchen.

Het enige grote struikelblok zou ik school vinden. Een school in de buurt is gewoon fijn, ook voor vriendjes, afspreken etc. Is er geen school in de woonplaats van het droomhuis, of wil je niet switchen omdat je zo tevreden bent? Hebben jullie wel 2 auto’s, of kan je een tweede auto aanschaffen?

Ik lees dat je geen zin hebt om alles opnieuw uit te zoeken. Ik denk dat als je echt benoemd wat belangrijk het wel mee valt wat je moet uitzoekenis. Ik zou dus de school onderzoeken, de rest is niet onoverkomelijk.

Athina vindt dit leuk.
  10. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    In de nieuwe woonplaats (al vind ik alles binnen die afstand gewoon dezelfde woonplaats, andere wijk) wonen toch ook buren, gezinnen en kinderen?

Je lijkt voor jezelf heel veel excuses te zoeken, uit je verhaal klinkt het bijna alsof je moet emigreren.

Als je alle twijfels op papier zet en bedenkt dat dat DE redenen voor je zijn om te blijven, dan is het huis gewoon niet wat je wilt. Dat kan natuurlijk

11. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Je twijfels begrijp ik heel goed, elke dag 10km heen en weer rijden naar school lijkt me helemaal niet ideaal. Eten ze wel over? Hier is dat niet de gewoonte en dan ben je dus 6x per dag 10km aan het rijden en dat 5 dagen per week.. Dit zou mij tegen houden!

Qua familie en vrienden hebben wij ook niet veel dat we er op de fiets heen kunnen, ik heb een aantal vriendinnen uit onze kerk waar ik zo heen kan fietsen. Familie woont allemaal wel op 7/10km afstand! Dat vind ik allemaal niet zo erg.

12. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.772
    1.363
    113
    Ik heb altijd op een school gezeten die 9km weg (enige vrije school in de omgeving) was van mijn huis. En ja dat betekende de eerste tijd dat we altijd met de auto gingen, later toen we zelf konden fietsen gingen we gewoon fietsen met moeder er naast. Het spelen vond ik wel lastiger, mijn moeder kwam vaak me ‘voor niks’ ophalen omdat ik dan met een ander kind ging spelen. Dat voelde soms wel vervelend. En dan moest ze eind vd middag weer me ergens ophalen. Ik had trouwens ook gewoon vriendjes vlakbij huis waar we mee gingen spelen buiten.

13. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Als je allebei een auto hebt is 10 km niks. Gewoon doen! Wij hebben destijds wel een huis laten schieten op 10 km afstand maar wij hebben geen auto en zouden dus alles met openbaar vervoer moeten doen. Niet handig.

14. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Voor mij zou een ander dorp ook geen optie zijn.
    Dat is niet vanwege werk/school/tandarts enz maar voor mij familiegerelateerd.

Ik heb mijn schoonmoeder en ouders op loopafstand. Mijn moeder rijdt geen auto en doet alles op de fiets. Voor haar zou 10km te ver zijn om te fietsen. Nu komt ze regelmatig even langs voor koffie of om op te passen. Dat zou gelijk over zijn.

Ik zou het ook gewoon teveel gedoe vinden omdat altijd maar de auto te moeten pakken. Zou mijn fam missen ondanks dat het maar 10km is.

Maar de huizenprijzen hier zijn best hoog. Wij kijken ook al een tijdje rond en al meerdere mooie huizen gezien buiten onze woonplaats maar elke keer denk ik weer nee ik wil hier niet weg.

15. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Je hebt je beslissing al gemaakt.
    Wat je wilt weten is hoe je met de teleurstelling van je man om kan gaan. Begrijpelijk hoor, dat is niet makkelijk. Maar als het niet goed voelt.. is het niet goed.
    En dat anderen 10 km weinig vinden, verandert daar niets aan. Jij bent erg gehecht aan het leven zoals je dat hebt, waarbij school een groot onderdeel is denk. Wat het is wel 40 weken per jaar 10 km heen en weer, 2x per dag iedere dag.

16. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    ik zou het niet doen, je wil het niet. dat lees ik in ieder geval in je berichten.

daarnaast is het echt niet fijn om in een andere plaats te wonen en je kinderen dan iedere dag 10 km verderop naar school te brengen. meerdere keren per dag heen en weer rijden, naar speel of sport afspraken. je hele sociale school kring die je nu hebt, die blijft dan in dat dorp, waardoor je in je nieuwe dorp ook geen aansluiting gaat vinden en het dus nooit jouw plek gaat worden.

jammer van dat huis, maar een huis is ook maar een berg stenen.

olleke vindt dit leuk.
  17. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Soort gelijke situatie; ik heb het ook niet gedaan. Ik ben gehecht aan mijn huis, mijn tuin, mijn buurt.

18. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Het is natuurlijk niet helemaal waar dat je geen aansluiting gaat vinden en het nooit jouw dorp zou kunnen worden.

In een andere woonplaats hebben ze even goed sportverenigingen, speeltuinen en zijn er genoeg andere sociale voorzieningen.

Het is maar net hoe open je zelf bent voor nieuwe contacten. Ook ergens anders kan je vrienden maken.

Shakes vindt dit leuk.
  19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.273
    25.745
    113
    10 km is niks. Ik ben 11 jaar geleden ook verhuisd met een soort gelijke afstand (wel binnen dezelfde grote stad, maar zat nog een hele wijk tussen en komt op hetzelfde neer qua afstand en mensen kennen.
    Mijn dochter is juist voor onze verhuizing al in onze nieuwe wijk naar school gegaan, dus voordat we verhuisden heb ik heen en weer moeten rijden. Dat was prima te doen, hoewel ik wel blij was dat we daarna op loopafstand van school woonden.
    Verder leer je dus via kinderen heel snel mensen kennen. Ze gaan tenslotte met andere kinderen (buiten)spelen. Gaat allemaal vanzelf.
    En nu kom ik 2x per week weer in mijn oude wijk, omdat daar de dansschool van mijn jongste dochter zit.

Ik zou mijn droomhuis er dus niet voor laten lopen. Ik vraag me ook af of bij jou die 10 km nou echt het probleem is, of dat er eigenlijk een andere reden is waarom je niet wilt verhuizen. Vasthouden aan het bekende, bang voor het onbekende?

20. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Dit is precies mijn gedachte. Als jullie de huidige basisschool zo belangrijk vinden (belangrijker dan het huis), dan zou ik niet verhuizen 10 kilometer verderop.

Wij zijn vorig jaar verhuisd. Maar ik wilde de kinderen niet van school halen. In onze wijk waren maar een paar straten die in aanmerking kwamen en in één van die straten wonen we nu.

Deel Deze Pagina