Hoe maak ik zo'n beslissing?

Discussie in 'De lounge' gestart door gitaartje, 14 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hbz

Hbz Actief lid

23 nov 2013
    370
    92
    28
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ik zit in precies het zelfde schuitje als jou alleen ben ik al een stapje verder. Wij kochten vorige jaar ons nieuwbouw huis 7 km verderop. Er waren vooral ook veel vrienden die niet enthousiast waren. Waarom ga je weg uit de stad en in een dorp wonen? Wat zul je het allemaal missen waren de reacties.... Twijfels, twijfels en nog eens twijfels...

En nu is het huis bijna klaar en kan ik niet wachten om daar te gaan wonen. Uitkijkend over de weilanden en een hele schone lei! Een school waar we straks naar toe kunnen lopen (is bij jou helaas anders), maar een kerk die ook wat verder zit. We hebben, tijdens die paar dagen mooi weer wat we hebben gehad laatst, het stuk gefietst. Dat was prima te doen en het bracht mij alleen maar meer blijheid.

Nieuwbouw huis is natuurlijk heel anders omdat er nog niets staat. Ik denk als je nu al een knoop in je maag krijgt van het feit dat je het niet koopt, je het misschien wel moet doen? Nieuwe buren zijn er ook op andere plekken......

Ben trouwens wel nieuwsgierig wat je moeder er van zei?

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Voor mij is locatie zeer bepalend voor een huis. Die 10 kilometer is niet veel. Maar hoe ver is het naar je werk, supermarkt, de binnenstad is die er wel?

Hoe is de buurt? Prachtig hoor een vrijstaand huis buitenaf. Maar een leuke buurt met veel vriendjes op loopafstand zou voor mij wel belangrijk zijn. Wat voor buurt is het? Jonge gezinnen of gepensioneerden, alleenstaanden etc.

Zelfde is van toepassing op vrienden en familie. Als die nu dicht in de buurt wonen en straks niet meer. Hoe zit het met grootouders of siblings (indien je daar goed contact mee hebt).

Ik ben blij met een plek waarbij alles wat ik belangrijk vind op loopafstand is. Dat is mij meer waard dan een groot duur huis waar ik overal voor in de auto moet springen. Een klein dorp zonder voorzieningen zou ik nooit willen bijvoorbeeld.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Die ga ik onthouden!

Huismuisie en Simba1992 vinden dit leuk.
  4. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.867
    113
    Vrouw
    Ik zou het persoonlijk niet doen. Je geeft aan dat je alles op de fiets doet ondanks dat je een auto voor de deur hebt.

Ik heb geen rijbewijs dus ik doe alles met de fiets. En ik moet er niet aan denken om 10 km te fietsen met de kinderen door weer en wind naar school toe. Voor mijzelf maakt het niet zoveel uit maar voor de kinderen zou ik het niet doen.

Is er bij het nieuwe huis geen school in het dorp?

5. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik zou het niet doen. Ik vind 10 dan best ver.

Volgens mij weet je in je hart al wel wat je wil alleen het uitspreken ervan maakt het zo definitief.

6. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

17 feb 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Wij woonde een tijd op 23 km van onze ouders, vrienden en fam. In t begin was t best oke, ik zag mijn moeder dan 1x in de week dan ging ik met de bus naar haar toe. Later hadden we een 2e auto dus kon ik met de auto(gauw 30 min) of zij met de bus (ruim een uur onderweg). Het was wel jammer dat ik idd niet even snel op de koffie kon. Het huis was prachtig, buurt wat minder wel alles dichtbij enz maar voor kinderen weinig speeltuintjes. (nu woon ik in een kinderlijke buurt met veel speeltuinen en scholen dichtbij).Uiteindelijk is met een kind op een bovenwoning ook niet ideaal en hebben we een huis genomen in de plaats van onze fam. Ik was eerst bang dat we mega veel bezoek zouden krijgen enz maar dat viel mee. Ik ga nu ook wel eens ff samen boodschappen doen met mn moeder en dan ieder naar huis. Toen was dat niet mogelijk. Of ff bij elkaar op de koffie. Ik vond het in mijn kraamtijd vooral een gemis dat ze niet elke dag ff kon komen bijvoorbeeld.
    En ook kon mijn vriend nooit drinken met vrienden omdat ie terug moest rijden. Of hij moest daar ergens blijven slapen. Nu gaan we vaker uit omdat iedereen hier woont.

Bij teveel twijfel zal ik het dan niet doen. Dan maar een iets minder perfect huis?

dreumesje en puzzelstukje vinden dit leuk.
  7. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

10km zou ik veel te ver vinden. Ook voor de vriendjes en vriendinnetjes. Wie komt er bij jullie spelen? Er zijn genoeg moeders zonder rijbewijs of auto, die kindjes vallen waarschijnlijk al af.
    Ik zit heel dicht bij school, maar heb daardoor dus ook geen omkijken naar dochter. Ze gaat alleen heen en terug en speelt smiddags met haar klasgenootjes buiten. Ik zou dat echt voor geen goud willen missen, hoe mooi een ander huis ook mag zijn.

8. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Aangezien je de school wel belangrijk vind, en dat snap ik, zou ik het niet doen. Dochter zit ook op een christelijke school. Niet hier om de hoek, maar met mooi weer prima te fietsen.
    Ik zou 10 km dan wel wat te veel vinden en een andere school is hier echt geen optie.
    Voor de andere zaken zou ik afstand minder belangrijk vinden, maar wel belangrijk dat er fijne en goede voorzieningen zijn in de buurt.

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.648
    5.690
    113
    Als je nu alles op de fiets doet en straks kan dat niet meer zou ik het al niet doen. Dat gaat je zo zwaar tegenvallen.

10. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Wat al eerder is geschreven. De locatie en buurt maken of breken het huis en zijn niet te veranderen.

Als jij straks eenzaam en alleen in een perfect huis zit zal de glans snel vervagen.

En je wilt toch een leven in je nieuwe omgeving? Als jij alleen gaat wonen en slapen in je nieuwe huis. Maar verder leeft in je oude omgeving zal je daar nooit echt fijn voelen. Ik denk dat als jij kiest voor stad A je ook je leven daar moet opbouwen en daar dus een huisarts, school etc moet zoeken.

Bedenk dat je kind er anders veel minder goed tussen komt. En dat 20! Kilometer per dag echt heel erg veel is. Nog los van alle extra activiteiten na schooltijd (even naar de sportdag, ouderavond, schoolvergadering, uitvoering, meehelpen als ouder op school etc).

Bij een bijzondere school komt iedereen van ver. Maar als dit verder een reguliere school is niet.

Een klasgenootje hier woont ook verder weg. En dat vind ik altijd gedoe met speelafspraakjes. Bij voorkeur bij ons anders moet ik met kinderen in de auto voor het brengen of halen.

11. Anna1083

Anna1083 Bekend lid

21 okt 2016
    841
    323
    63
    Ik snap eerlijk gezegd niet waar je het over hebt, maar goed ik ben dan ook geëmigreerd IPV verhuisd;)
    Dus ik zou zeker voor m'n droomhuis gaan ( al vind ik locatie zelf ook wel belangrijk).

Bailey07 en Whysteria vinden dit leuk.
  12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ik snap je helemaal! Ik heb hier ook alles, lekker dichtbij, bekend, vrienden, school Gewoon je eigen kleine wereldje, je omgeving waar het fijn is en je alles heb. Ik zou hier mijn hele leven willen blijven wonen, heerlijke school. Moet er niet aan denken om tig kilometer te moeten fietsen om kinderen ff naar school te brengen en te halen. Over het algemeen is 10km niks, maar ook ik doe alles op de fiets, en moet er niet aan denken om dat elke dag te moeten fietsen. Vriendin van mij woont met haar kinderen andere kant van de stad, minder dan die 10km maar ik zie dat zij elke dag weer dat pokke stuk moet fietsen met haar kinderen naar school. 1 achterop prima, maar dan gaan ze zelf fietsen, met wind, regen. Even spelen bij klasgenootje? Is dan niet makkelijk want die wonen stuk verderop. Buurtgenootjes spelen ze weinig mee, die spelen met hun eigen klasgenootjes

Ja ik snap je. Misschien als dit écht jullie droomhuis is, gaan rondkijken naar andere school in de buurt? Probeer jezelf te zien over 5jaar, 10jaar. Denk je een mooi huis te kunnen vinden in je huidige woonplaats? Is er überhaupt een wijk of soort woning in je woonplaats waar je een huis zou willen kopen?

Succes! Lijkt mij vreselijk zo'n keuze, ooit zal ik er ook aan moeten geloven ben ik bang. Mijn man wil terug naar het zuiden waar zijn familie woont Maar ik verhuis pertinent niet tot de kinderen hier klaar zijn op basisschool. En daar heeft hij vrede mee. Tot die tijd kijken wij ook gewoon niet naar een ander huis, ik ga hier toch niet weg tot ik zover ben om het hier los te laten

13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik ga het van de zomer wel doen. Maar zelfs nog verder meer dan 20km. En ja zoon blijft of op deze school of gaat over naar dezelfde soort school in een andere stad. Het is hoe dan ook een kwartier met de auto en nu een kwartier op de fiets.

14. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    10 km is niks.
    Ik woon 22 km van mijn geboorteplaats vandaan waar ik het liefst na terug wilde. Maar toch besloten om voor dit mooie huis te gaan. En ik ben er zo met half uurtje maar dan wel met de auto

15. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik zou het niet doen. Als je gewend bent altijd te fietsen gaat het erg tegenvallen om met de auto te moeten. 10km is toch echt ver vooral als de kinderen zelf gaan fietsen.

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als ik je posts zo lees, denk ik dat als jullie er toch voor gaan, jij ongelukkig in jullie droomhuis zal zitten. Het huis is perfect, maar de plek gewoon niet. Ik zou het dus niet doen.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Probeer te bedenken wat je écht tegenhoudt. Is het de afstand tot de huidige school? Hij kan toch naar de school in de andere woonplaats? Die school is misschien ook heel fijn.
    Je zegt dat je vaker verhuisd bent, nu heb je in je huidige woonplaats vrienden, waarom zou je die in de andere woonplaats ook niet kunnen maken? En 10 km is 10 minuten met de auto, om vrienden te bezoeken toch niet zo ver? Wat is het probleem om een nieuwe tandarts enzo te zoeken? Maar aan de andere kant, ook geen probleem om daar 10 minuten voor te rijden toch (of iets langer te fietsen).
    Zijn dit echt de dingen die je tegenhouden, of is het de angst voor het nieuwe? Heb je in de andere woonplaats ook de voorzieningen die je nu hebt in de buurt, zodat je daar straks ook weer alles met de fiets kan doen? Of niet en houdt dat je tegen? (afgezien van de school dus, want je zoontje kan in principe ook prima naar een school dichterbij)

18. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Een huis is maar een huis.
    En als jullie leven afspeelt in een ander dorp, en dat je niet wilt loslaten. Dan is je keuze al gemaakt.
    Want dan wordt het huis nooit je thuis.

19. Pinac

Pinac Fanatiek lid

13 jul 2014
    1.145
    432
    83
    Bij twijfel nooit doen is mijn idee, helemaal niet bij zon groot iets.

Wij woonden vroeger 6km van basisschool, andere ouders vonden het vaak te ver waardoor spelen na schooltijd erg beperkt was. Misschien ook iets om mee te nemen.

Jij moet er wonen en leven, als je gevoel niet hard ja roept zou ik het persoonlijk niet doen.

20. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ik ben benieuwd wat jij/jullie hebben besloten.

Deel Deze Pagina