Hoe maak je bami en nasi?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bonkie, 29 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Hahaha, ja ik weet het. Simpel als wat, maar ik heb het nog nooit gemaakt.

Ik ben opzoek naar een eenvoudige variant. :)
    Wie heeft het simpele goede lekkere recept?

2. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

niet dat haal je bij de chinees hahaha

ik maak het niet vaak zelf.... anders met zon wereldpakket van knorr. maar vind die van de chinees het lekkerst

3. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ik maak het altijd heeeeeel simpel... groentepakketje voor bami of nasi met rode pepers erdoor.. ham. en een pakje bamikruiden of nasi dan natuurlijk... Heel erg lekker :)

4. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    wij doen bami of nasi met gehakt of kip, groente pakket en een lepel pindakaas er doorheen. Djahe en kerrie Djawa erdoor heen qua kruiden en als je heet lekker vind wat sambal. (de pindakaas als allerlaatst) Simpel maar wel enorm lekker.

5. Jel

Jel Niet meer actief

Ik maak het altijd van een pakje Conimex. De thaise nasi vind ik daar het lekkerste van. Gewoon volgen wat er op het pakje staat. En van Honig zijn er ook lekkere gerechten.

Verder zou ik niet weten hoe ik het zonder pakje moet maken...

6. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Ik zou het dus het liefst zonder pakje willen maken en niet van de chinees hahaha

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Bami is hier favoriet bij iedereen :D staat 1 keer per week op tafel.

Mijn recept:
    mihoen (vind de dunne van Conimex het lekkerst)
    zakje Chinese roerbakgroenten (AH of Lidl)
    1 kipfilet in blokjes
    zakje bamikruiden van Conimex

Mihoen klaarmaken volgens de verpakking (paar minuten in kokend water leggen), kip aanbakken in de wok, als de kip rondom gekleurd is roerbakgroenten erbij, op hoog vuur lekker roerbakken, zodra de groente begint te slinken vuur laag zetten, kruiden toevoegen en even doorroeren. Ondertussen de mihoen afgieten in een vergiet, even afspoelen met koud water (anders kookt het door), ik snijd het dan even een paar keer met een mes zodat het wat makkelijker mengt. Mihoen in de pan met de kip/groenten, goed mengen en even op laag vuur laten staan. Ondertussen de tafel dekken met ketjap, sambal, augurken, zure uitjes, atjar, kroepoek, seroendeng en wat je nog meer lekker vindt ;) en klaar!

8. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Recept van mijn schoonmoeder:
    2 Hamlappen fijn snijden - marineren in conimex marinade - bakken
    Pak lassie toverrijst koken - na het koken 20 mnuten met deksel laten staan goed droog laten worden
    Zakje conimex nasikruiden wellen
    Omeletten bakken (2 stuks met 4 eieren) en klein snijden
    Pakje bacon klein snijden
    Alles goed mengen
    Heerlijk met kroepoek, zuur en een spiegeleitje

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

En je kunt het ook zonder zakje maken, dan moet je even op internet de goede kruiden opzoeken. Mijn moeder doet het wel altijd zonder zakje namelijk, ik weet alleen de precieze Indonesische namen van de kruiden niet.

10. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    paprika, uien, champignons, prei enz. snijden
    zakje nasi kruiden van knorr
    gehakt of kip
    rijst
    sambal om t op smaakt te maken

Zo maak ik mijn nasi altijd, erg lekker:)

11. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik maak het altijd met een supergoedkoop pakje mix, van 23 cent bij de AH. Geen idee welk merk dat is, maar het is wel de lekkerste vind ik.

12. Saja87

Saja87 Niet meer actief

hier het recept van de indische nasi van mijn oma:

500 gram rijst
    250 gram varkensvlees
    100 gram witte kool
    1 paprika
    1 prei
    handje tauge
    1 ui
    1 bawang poeti (knoflook )
    1 rode peper
    Ketjap
    stukje trassi
    2 eieren.

Groente en vlees klein snijden.
    Uien bakken met de knoflook dit goed doorbakken maar niet zwart, dan de trassi erbij en het vlees er aan toevoegen. Als dit gaar is doe je de groente erbij en pas op het laatst de tauge. Dan de witte rijst erbij.

En dan op smaak brengen met ketjap.
    Eitje roerbakken en er doorheen doen en klaar!

13. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Kipfilet, verschillende groente waarvan sowieso ui, wortel en paprika, gooi er ook vaak nog een courgette doorheen of wat op moet. Teentje knoflook, rasal hanout, kerrie en zakje bami/nasi kruiden.

Uitje in halve ringen, aanbakken in wat olie met kruiden erbij en de knoflook. Kipfilet in kleine stukjes toevoegen ook aanbakken. Eerst paprika erbij van de groente even mee bakken, dan de rest. Wortel kook ik eerst beetgaar in een aparte pan. Die erbij.
    Als dat allemaal bijna gaar is, zakje kruiden erbij, water, deksel erop vuur zacht en lekker laten pruttelen.

Voor mijn rijst, 2 glazen water op 1 glas rijst. Flinke scheut zout, en soms nog een kipbouillonblokje.
    Ben nogal ven experimenteren wat betreft dingen toevoegen en kruiden.

Mensen met een 'vers' kruiden receptje wat betreft dit soort maaltijden zijn heel welkom hier. Heb afgelopen jaar flink wat kruiden ingeslagen, en wil zonder zakjes beginnen te koken.

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Nasi vlees laten weken in wat olie en ketyap ( eventueel beetje sambal) Daarna bruin bakken. Voeg wat hamblokjes toe en de nasigroenten even minuutje of 5 laten garen. Ondertussen bak je een roerei of 2 en snijd deze in stukjes. Je nasi nu even afmaken door de gewelde nasikruiden toe te voegen en de gekookte rijst en Gébakken ei. Even omroeren en klaar is je nasi

15. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Inproba is dat, een geel zakje ?
    Die gebruik ik ook altijd.

16. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen

Zo maakt mijn moeder hem ook haha!

17. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    hier worden als kruiden gebruikt: djintan, laos en ketoembar samen met wat trassi en knoflook. Verder erin doen wat je wilt. (olie opbakken, kruiden erbij en even aanbakken, krijg je een beetje boemboe, dan uitje erbij, knoflook, vlees en je groentepakket)

Origineel is nasi trouwens de restjes van de rijsttafel de avond ervoor, het maakt dus niet zo heel veel uit wat je er allemaal door doet, als het maar lekker is. Succes!

18. star2

star2 Fanatiek lid

16 jul 2010
    1.641
    1
    38
    Mama ;)
    Leiden
    Ik maak het ook met het zakje van conimex. Met verse groente (of een zakje roerbakgroente), varkensvlees en mie nestjes.
    Eitje erbij bakken, zak kroepoek erbij en eet smakelijk!:)

19. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    als ik nasi maak dan koop ik alle groente zelf: 1 grote prei, 1 grote ui, geraspte wortels, 1 paprika, en taugé. 1 kilo kipfilet heel klein snij en bakken en dan de groentes er bij. Ik maak een omelet van 2 eieren en die snij ik ook heel klein en die doe ik er ook bij. Als laatste 400 gram rijst droog koken en er bij doen. Qua kruiden koop ik een grote pot nasi kruiden bij de Surinaamse toko. Je hebt daar maar een paar eetlepels voor nodig. De pot kan weken bewaard worden in de koelkast. En lekker met pindasaus er bij. Zo maak ik het. Alles vers en niet uit een pakjes

20. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Jummie! Zelfgemaakte nasi met trassi is het allerlekkerste!

Deel Deze Pagina