Hoe maak je de VAATwasmachine schoon?

Discussie in 'De lounge' gestart door Druif78, 12 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nav "hoe maak de de wasmachine schoon" nu deze dus. (By the way: heb ook meteen schoonmaakazijn erin gedaan en kookwas gedraaid, hij blinkt als nooit tevoren! ook wist ik niet dat het wasmiddelbakje eruit kon, man wat was dat ding vies!! :))

Maar nu de vaatwasser dan: hij ruikt muf en ik haal het filter er af en toe wel uit om schoon te maken, maar er blijft echt ranzige kalk en etensresten in zitten die ik er nooit uit krijg.
    Mag je de vaatwasser ook met azijn laten draaien?

Verder heb ik er zo'n citroengeur hangertje in hangen, maar verder doe ik er dus niet zo veel mee...:) Jullie?

2. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

volgens mij heb je daar aparte blokjes voor die je erin kan doen en dan moet je hem even laten draaien zonder vaat erin. kalk kan je wegkrijgen door zout erin te doen (welk apart zout voor je vaatwasser geen huis tuin en keukenzout)

Wij halen de filter ook leeg en hier blijft er niet echt wat achter.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Kun je die gewoon in de supermarkt kopen? Welk merk?

4. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Volgens mij heeft elk merk vaatwasmiddel ook een reinigingsmiddel, vloeibaar of in poedervorm. In ieder geval van Calgonit/Finish en van Sun zijn ze er wel.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Echt joh? Weer wat geleerd!
    Nog nooit gedaan he... in 5 jaar tijd! -SCHAAM-
    En laten jullie de vaatwasser weleens draaien zonder vaat erin op hoge temperatuur? Om hem schoon te maken dus?

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Inderdaad. Sun heeft zo'n doosje en daar zitten 3 stuks poederstaafjes in. Dus je kunt daar 3x je vaatwasser mee reinigen. Beetje in het bakje doen waar je het blokje anders in doet en een beetje over de bodem van de machine strooien. Het reinigt de machine en de leidingen. Je vaatwasser ruikt weer lekker fris na zo'n beurt! (Gewoon een lege machine draaien trouwens.)

Verder schijn je de sproeiarmen er ook af te kunnen halen en schoon te kunnen maken, maar dat heb ik zelf eerlijk gezegd ook nog nooit gedaan...

7. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ja. Istie weer lekker fris.

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat laatste heb ik pas ook gedaan... Gatverdegatver wat kwam daar voor vieze drab uit zeg... :$ Ik schrok er echt van! Daar zet ik dan mijn vaat in om schoon te worden... :( Ik kon trouwens die sproeiarmen er wel uit halen, maar ze niet uit elkaar halen, zeg maar, zodat je goed bij de binnenkant kunt. Maar ik heb er wat Dasty ingespoten door de gaatjes even laten intrekken en toen met heeeeel heet water doorgespoeld. Ging perfect!

En voor iemand wat zegt ;) Ik maak de vaatwasser minstens 1x permaand schoon met zo'n staafje poeder van Sun.

Maar goed, nu is hij weer schoon... ;) Pfew... *wist zweet van voorhoofd*

9. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Met Soda!

Op het heetste programma aanzetten en dan na minuut of 10 opentrekken en een kopje opgeloste soda erin doen. Wordt ie weer helemaal schoon.

Onze vaatwasser deed het een tijd terug niet meer, dit bleek te komen omdat de afvoerbuizen vies/verstopt waren. Ons werd toen het advies gegeven om met soda schoon te maken, schijnt beter te werken als die zakjes etc van Sun en Calgonit. En scheelt een hoop centjes!

(als je dus wilt dat je vaatwasser lang meegaat, is het wel verstandig om 1x per maand te spoelen)

10. Jeem22

Jeem22 VIP lid

12 nov 2009
    7.203
    0
    0
    Den haag
    ik doe het eens in de 2 maanden met speciaal goedje van sun..

Is wit met blauwe vloeistof werkt perfect.

en 1x per maand met soda helpt ook goed :D

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Oh, dat klinkt ranzig van die sproeiarmen, dat moet ik ook maar eens doen dan. Of ik laat het mijn man doen, voor ik de hele zooi sloop.
    Ik haal maandelijk dat rooster er uit en borsten dat schoon, dat filter schud ik leeg en borstel het daarna met Dreft na.
    Eens in de zoveel tijd gebruik ik van die vaatwasmachinereiniger. Heb hem laatst bij de Lidl gekocht, zo'n flesje wat je in het bestekbakje zet. De vaat is hier altijd lekker schoon en er zit geen muffe lucht aan.

12. rabarber

rabarber Niet meer actief

Toevallig heb ik hem nu aanstaan met zo'n flesje/blokje van Calgonit erin. Vind het super werken!

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    O, BBRRR wat een verhalen! Heb helaas geen soda in huis... maar mn handen jeuken om die vaatwasser aan te pakken! Wordt er gewoon vies van.
    Weet iemand een ander huis-tuin-en -keukenmiddel? Ik kan haast niet wachten tot ik maandag naar de supermarkt kan!

14. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik maak de rand bij de deur ook goed schoon en ook de rubbers. Vaak doe ik dat eerst even met een oude tandenborstel en 'm dan even op het heetste programma leeg laten draaien.

15. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    soda is slecht voor je leidingen en heel slecht voor het milieu.
    Ik zou dat dan eenmalig gebruiken en daarna bijhouden met iets vriendelijkere middelen.

16. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik moet echt geen soda in mijn vaatwasser bbrrr het idee alleen al.

wij maken hem eerst schoon met een sopje ook de rubbers enzo en dan om de zoveel tijd met zo doosje waarin 3 zakjes vaatwasreiniger zitten. ik heb trouwens ook nooit gehoord dat die sproei armen ook moeten. weer wat geleerd dus.

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb zakjes poeder van calgonit, gebruik ik 1 keer in de maand, en dan istie weer helemaal schoon :)

18. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik gooi er ook zo'n zakje van de calgonit of iets dergelijks in. Word ie heerlijk schoon van!

19. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    Had laatst de reparateur op bezoek omdat de vaatwasser was overstroomt (hee (beneden)buurman... wat is er... WHATTTTTT SJIPS!) en toen ik vroeg hoe ik 'm het beste kon schoonmaken zei hij:
    Gewoon 1 keer per week leeg op het heetste programma.
    Al die speciale reinigingsproducten zijn onzin en geldverspilling!

Wij hadden wel steeds het filter wat je direct ziet schoongeveegd, maar daaronder zat er ook in en daar zat best wat vet aan. (geen kalk hier gelukkig) en we gebruikten meestal het korte programma en niet het 70 graden programma.

Lekkage viel gelukkig mee trouwens. Kwam precies door een scheur in zn plafond (waar bij ons de muur zit (en bij hem zat) en waarlangs het weg liep...)

20. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    je kunt het ook schoonmaken door schoonmaakazijn te gebruiken. Dit gebruik ik ook voor ontkalken van senseo, waterkoker en voor de wasmachine.

kopje azijn in de vaatwasser, laten draaien, je reinigt de vaatwasser en tegelijkertijd verdwijnen geurtjes, en worden vet en kalkaanslag verwijderd

Deel Deze Pagina